Er prostata, snälla undersök den.

astryer

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Man
Samtidigt vet man att det förekommer överdiagnostik av prostatacancer med urinläckage och impotens helt i onödan som följd.
Det bästa är att vara påläst, så att man kan göra ett välinformerat val.
Jag får hellre utvecklad prostatacancer som 80-åring än att jag blir för tidigt behandlad för att vara på säkra sidan som 50-åring med alla biverkningar.
 

shaguar

Välbekant medlem
Ålder
37
Kön
Man
bara att ha gravidtesta hemma ger det positivt resultat är det att åka till doktorn 9/10 är det prostatacaner
 

Trosgalen

Aktiv medlem
Kön
Man
Samtidigt vet man att det förekommer överdiagnostik av prostatacancer med urinläckage och impotens helt i onödan som följd.
Det bästa är att vara påläst, så att man kan göra ett välinformerat val.
Jag får hellre utvecklad prostatacancer som 80-åring än att jag blir för tidigt behandlad för att vara på säkra sidan som 50-åring med alla biverkningar.
Min far fick prostatacancer konstaterat som 57 åring, och det var för sent så han avled,
Jag fick det nyligen konstaterat och fått den bortopererad och det verkar ha gått bra, så män undersök er!!
 

Orro

Välbekant medlem
Ålder
48
Kön
Man
Kollade min hos läkarn för omkring ett år sen. Allt är som det ska.
Det alla killar bör veta är att det nu INTE krävs en främlings finger upp i analen. De tar blodprov, och provresultatet är dessutom mycket mer ackurat. Inga ursäkter längre.
 

gorgik9

Aktiv medlem
Kön
Man
Kollade min hos läkarn för omkring ett år sen. Allt är som det ska.
Det alla killar bör veta är att det nu INTE krävs en främlings finger upp i analen. De tar blodprov, och provresultatet är dessutom mycket mer ackurat. Inga ursäkter längre.
Jag fick ett PSA-prov gjort för ungefär 2-3 år sedan och resultatet var bästa tänkbara. Får man värden över gränsvärdet 3,0 så går läkaren vidare med en manuell undersökning i ändtarmen, men högt värde betyder inte nödvändigtvis cancer - oftast betyder det en godartad prostataförstoring som kan medföra problem med att tvingas springa på toa och pissa under nätterna.
 
Toppen