Nu blir jag trött !

jonih

Ny medlem
Kön
Man
Nästan varje dag man slår på radio Stockholm så hör man om nya våldtäkter. Vad är det som händer och varför ?
Har antalet våldtäkter ökat de senaste åren eller anmäls det mer nuförtiden ?

Vad beror det på om det ökar ?

Kan det vara så att eftersom myndigheterna/politikerna inte satsar på psykvård längre så finns det en hele del "sjuka" människor ute i samhället som egentligen borde få sluten vård ? Politikerna tycker tydligen att man kan chansa med frivård - ett antal våldtäkter mm får man räkna med ! (Anna Lindhs mördare sökte psykvård strax före mordet)

Är det porrens fel som vissa radikalfeminister tror ?
Jag som porrkonsument kan inte få ihop logiken - skall man bli aggresiv av att se på folk som har sex med varandra ?
I länder där porr är totalförbjudet begås ändå våldtäkter.

Är det sexualiseringen i samhällets fel ? Nej , tror bara att det är positivt att man har ett naturligare förhållande till ämnet.
Jämför 50 år tillbaka då nästan allt med sex ansågs som synd oc skam.
Ok, att det ibland går lite långt i sexfokusering ibland men att det triggar våldtäkter tror jag inte på.

Läste i Dn i fredags om en ännu inte publicerad undersökning från Brottsförebyggande rådet att utlänningar var överrepresenterade i statistiken för bevisade våldtäkter. Jaha, tänker ni nu nu kommer ett
påhopp. Inte alls ! Det viktiga är ju HUR man använder denna info.
Det viktiga är inte att peka ut någon enskild grupp!

Tänk om det visat sig att det var rödhåriga Stockholmare som var överrepresenterade.
Jag förstår till viss del att invandrare har jätte tufft. Jag kan också tänka mig att man i ett aggressivt läge kan tänka sig att
"märka upp" en svensk tjej. Det kanske ger en viss status i sitt gäng.
Jag vill bara passa på att ge en eloge till invandrartjejer: ni lyser verkligen upp i höstmörkret ! ni är ofta väldigt kvinnliga vilket jag gillar ! (heder åt Stadium som nu har en invandrartjej i reklamen)


Jag vill även i forsättningen se tjejer/kvinnor på stan som vågar vara kvinnligt/sexigt/utnmanande klädda. Kvinnor måste kunna gå ifred även på mörka platser när dom själva vill.
 
Ålder
42
Kön
Kvinna
Min högst personliga teori... sluta kika så mycket på problemen kring sexualitet. Börja fundera på vad aggressivitet kan ställa till med istället. Jag tror mycket snarare beror på innestängd ilska och frustration, än att det beror på ens sexualitet eller sexualvanor, även om det naturligtvis också kan göra det.

all you need is love
 
Kön
Man
Det verkar vara en ökning i Stockholm i alla fall. Tycker inte att man läser om lika mycket våldtäkter i t ex Malmö och Göteborg. Men kanske är det så att man inte får veta en eventuell ökning i de städerna.

Jag håller med redheaded girl. Man ska nog börja titta på problemet varför folk är aggressiva och mår dåligt. Beror det på arbetslöshet? Dryckesvanor? Trista förorter? Ensamhet?

Jag tror inte att alla våldtäktsmän är storkonsumenter av porr. Jag tror att de flesta som våldtar inte gör det för själva sexets skull utan för att de är frustrerade och vill få ur sig ilska. Det är nog ungefär samma typer av män som våldtar som också står och bråkar med t ex dörrvakter.
 

Baggen

Medlem
Kön
Man
runkaärskönt, bor själv i Malmö och verkar som våldtäkter ökar här med, är nog som du säger. Att man inte får reda på sådant som hände utanför sin egen stad...

Det är iaf förjävligt.

Satsa på dig själv, runka i motvind!
 

jonih

Ny medlem
Kön
Man
Ensamhet, aggression, trist bostadsområde, trist jobb + sprit,
detta tillsammans kanske är orsaker men för att vilja våldta någon måste man väl känna ett brinnande hat också . Eller ??

Exemplet trista förorter: var i Paris för ett tag sen och när man åkte pendeln till och från flygplatsen så tänkte jag faktiskt att här ser det ut att explodera närsomhelst. Våra svenska förorter ser nästan lyxiga ut !!
 
Kön
Kvinna
Porr kan vara en trigger grej som utlöser ett våldsamt beteende. Men så kan en våldsamfilm också vara, likväl som att personen blir trängd i kön på konsum kan vara en trigger. Skall vi förbjuda alla sådana saker för att de KAN vara en potensiell start till ett våldsamt beteende då kan vi lika gärna förbjuda allt, och låsa in oss i ett madrasserat rum. Vi måste däremot ta hand om vår psykiskt sjuka medborgare och inte låta dem springa lösa....att våldta någon är inte ett friskt beteende, och detta måste stoppas INNAN något händer.
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Porr kan säkert vara den utlösande faktorn till en våldtäkt för dem som redan har en psykisk störning, samma sak med våldsfilmer, eller vad som helst. I vilket fall så måste det till en rejäl empatistörning, normala människor under normala förhållanden mår på tok för dåligt själva för att kunna utsätta andra för plåga. Så psykvård åt folket, återinför de gamla institutionerna, de var inte perfekta men de gjorde sitt jobb.

En annan sak som jag undrat över med överrepresenterade grupper som invandrare i statistiken; vad man än läser så är det alltid "hon var med på det", och så vidare i hundra omskrivningar. Nu tror jag inte detta kan vara sant, men kan det vara så att invandrarkillarna själva tror på det? Arv och miljö mina vänner! Kan det helt enkelt vara så att ett solklart nej för en "svensk kille" inte alls är så solklar för alla? Och vad kan man i så fall göra för att få det att bli solklart? Tala om för tjejerna att ändra på sig är inget alternativ, men hur kan man få den så kallade "integrationen" att fungera, och inte bara vara ett vackert ord?

Kanske dags att slänga bort politisk korrekthet, acceptera att problemet finns och ta tag i det? Alla vinner ju! Varje tjej som slipper bli våldtagen är en seger, och många unga killar slipper alla bli dragna över än kam.
 
Kön
Man
En annan sak man hör ibland är att viljan att anmäla har ökat. Det är bara att hoppas att det är så.
Det sägs också att våldtäkt inte har något med sexdrift att göra, bara kontrollbehov och en vilja att skada kvinnan. Därför har jag väldigt svårt att förstå vad det är som driver en man till att göra något sådant.

Den här notisen är inget inlägg i debatten, jag råkade bara se den idag.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=242152
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Originally posted by JohanGöteborg

Den här notisen är inget inlägg i debatten, jag råkade bara se den idag.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=242152
Ett bra inlägg för att påvisa att brottsrubricering har gått åt skogen, på allmänhetens begäran dessutom. "Våldtäkt" är en juridisk term och har inget att göra med vad gemene man anser är en våldtäkt, den finns för att de som arbetar i det juridiska systemet ska ha en gemensam vokabulär. Våldtäkt betyder just "sexuellt utnyttjande medelst våld eller hot om våld", inte "en grövre form av sexuellt utnyttjande". Förstör man brottsrubriceringarna så förstör man rättssystemets förmåga att kommunicera på en gemensam bas.
"Jaha en våldtäkt säger du, är den en ### våldtäkt då eller en ###?"

Kvinnan i artikeln har inte våldtagit mannen i juridisk mening, sexuellt utnyttjat? Visst kanske det. Opinionen vill klassa fler och fler brott som våldtäkt, eftersom de tycker det låter värre. Men det löser inte problemet, skärp i stället straffen för respektive brottsrubricering.

Jag håller fullständigt med om att man kommer för lindrigt undan om man sexuellt utnyttjar en medvetslös full tjej. Men man löser inte problemet genom att fundamentalt ändra definitionen på det juridiska begreppet "våldtäkt". Skärp straffet för sexuellt utnyttjande!
 

jonih

Ny medlem
Kön
Man
Vi måste låta politikerna förstå att dom inte kan "spela"
med våra kvinnors liv bara för att man vill spara och stänga den öppna och inlåsta psykvården.
Har själv två flickor och undrar om jag överhuvudtaget skall låta dom gå ut när dom blir större.

Någon har ju föreslagit kemisk kastrering som åtgärd ??????
 

Surre

Ny medlem
Kön
Man
Behöver inte vara så att antalet våldtäkter ökar, kan vara rapporteringen om våldteckter i media som ökat oxå, jag vet inte... Hur som helst är det sjukt och en "man" som våldtar en kvinna borde inte få finns.
 

sep

Medlem
Kön
Man
Våldtäkt är en vålds och dominanshandling och inget som primärt har med sex eller sexuella känslor att göra. Att koppla våldtäkter till porr är helt vansinnigt.

...
don't bust that nut just yet
 
Kön
Man
Att människor hamnar på fel spår i livet är i första hand föräldrarnas ansvar. Sådana här saker tror jag grundläggs under uppväxtåren. Våldtäkt har ingenting med sex att göra egentligen, utan är snarare gärningsmännens frustration som levs ut i denna fruktansvärda form. Vi måste sluta att skylla den här sortens avfällighet på allt möjligt och ta vårt ansvar som föräldrar!
 
Toppen