Otrohet?

C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Det finns få saker som kan göra så ont som en otrohet. Vill man verkligen såra någon man älskar så mycket?

Sexuell svartsjuka är starka grejer och inte så sällan leder svartsjukedramer till våld. Och om man inte lyckas lita på varandra igen kraschar ett äktenskap fort. Dessutom är otrohet ett symptom på problem i förhållandet. Kanske dessa problem går att hantera, kanske inte. I ditt fall SuperLasse var problemet att ni bodde långt ifrån varandra, och då är det ju inte någons fel. Det är lättare att tackla.

Visst är det så att om man lyckas ta sig igenom en kris kommer man stärkt ut ur den. Om man utsatte människor för livshotande situationer skulle deras medvetenhet om vad som är viktigt i livet öka och de skulle börja göra mer av vardagen. Men nej, målet rättfärdigar inte medlen.

Att ha en älskarinna är helt ok, bara man kommit överens om ett öppet förhållande och alla är ärliga mot varandra. Då är det är inte otrohet. Så om ett felsteg med "allan i brallan" är otrohet eller inte beror inte bara på vad jag själv tycker utan hur alla andra inblandade uppfattar det och vad vi har för överenskommelse. Samma sak gäller hjärtats utflykter.

Jag håller absolut med om att vi inte är skapta för monogami, i alla fall inte i längden. Men av alla sätt jag kan tänka på är otrohet det absolut sämsta sättet att hantera det på...

Och du Lasse, kul med djup från kåtbocken! ;)
 
Toppen