Att återfå glöden i ett förhållande..?

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Jag behöver lite tips & hjälp

Jag har en underbar fru men hon jobbar på tok för mycket.
Hon har bytat jobb för att hon skulle jobba 80% istället för runt 120% ++
men hon jobbar fortfarande 120% ++

problemet är att hon under ett års tid har varit lite avvisande mot mig
Vi har mycket kroppskontakt & mys, hon älskar att få hårdhänt massage över hela kroppen.
Vi har bra kontakt & pratar genom problem & försöker lösa dem så.

Men jag tycker att hon ger mig för lite uppmärksamhet & bekräftelse.

Vad gör jag för henne:
Försöker ställa upp för henne, jag fixar hemma (städar, gillar det faktiskt, avkoppling)
Planerar maten, handlar de flesta gånger, tar hand om våra grabbar. Hemmet är i ordning & behöver
inte så mycket att av hennes uppmärksamhet. det ska sägas att jag jobbar treskift & har massor av tid
över till detta.

Jag tränar för att jag tycker det är kul att hålla mig i form.
Gillar kläder & grooming, håller mig fräsch.
Dessutom får jag bekräftelse från kvinnor i min närhet (inte bara min mamma & systrar..hihi).

Romantisk, tja jag köper blommor, choklad, underkläder & 'leksaker' med jämna mellanrum.
skickar gulliga sms & mail, bara för att jag tycker om det.
Fixar lite mysiga ensamresor, vuxentid.

Försöker verkligen att hålla glöden uppe.

Men hon somnar i mina armar på kvällarna, trygghet, ja
Hon orkar inte ta initativet till sex,när det väl blir av känns det ganska tråkigt & platt, hon verkar ointressarad
Jag har tagit upp lite 'krydd'-lekar,
-javisst, det låter bra. är hennes svar.
Sen blir det ändå platt & grått
Det känns som att kyssa sin syster när man kysser henne, ingen glöd ingen passion
ändå säger hon att hon älskar mig & att hon vill gifta om sig med mig var & varann dag..

Jag älskar henne, men passionen & lusten är som bortblåst, en partner i 'familjeföretaget'
inte som en älskad & älskarinna.
Har t o m sagt till henne att hon inte kan förlita sig på att jag är 'PÅ' när hon vill
att jag är 'låg' på sex med henne.

-du får jag kämpa lite mer då.. var hennes svar.
Det händer inget, hon var lite 'på' härom kvällen, men jag 'orka' inte, kände inte nån lust.
Känns lite deppigt men jag är inte kåt på henne längre, jag har inte sex som ett maktmedel, men det saknas nåt just nu!

(tur att jag har några här som gör mig yr av kåthet..)

NÅGRA TIPS!!!?????
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Det värsta som kan hända i ett förhållande, är när man börjar "anklaga" varandra för att inte orka eller ha tid.

Men det kan bero på mina egna erfarenheter...


Spänning, nyfikenhet, längtan - är det som gör susen för min lust.

Ett sätt som jag gillade när jag och mitt ex försökte (vi försökte verkligen med olika saker, men gillade olika saker så...)

Vi gick ut på krogen var för sig, fast till samma krog! Där raggade vi upp varandra på krogen...

Att komma överens om att bara smeka varandras kroppar utan att ha sex gillade jag också...

Allt som har med krav att göra, och att "ställa upp" är helt förgörande för min sexlust...

Det är omöjligt att veta hur det är för andra...
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Det värsta som kan hända i ett förhållande, är när man börjar "anklaga" varandra för att inte orka eller ha tid.

[red]jag anklagar inte, jag försöker ge tid, jag servar så mycket jag kan [/red]

Men det kan bero på mina egna erfarenheter...

Spänning, nyfikenhet, längtan - är det som gör susen för min lust.

Ett sätt som jag gillade när jag och mitt ex försökte (vi försökte verkligen med olika saker, men gillade olika saker så...)

Vi gick ut på krogen var för sig, fast till samma krog! Där raggade vi upp varandra på krogen...

[red]mmmm, har försök att föreslå den idéen oxå, den är vi med på båda
ska bara genomföras. Men det är bra![/red]

Att komma överens om att bara smeka varandras kroppar utan att ha sex gillade jag också...

[red]Den gör vi ofta... jag har definitivt inget emot fysiks närhet. Kan ligga en lång stund & bara mysa[/red]

Allt som har med krav att göra, och att "ställa upp" är helt förgörande för min sexlust...

[red]Det är rena döden[/red]

Det är omöjligt att veta hur det är för andra...

[red]Tack för tipsen, nåt att jobba med, absolut!
Jag vill att det ska funka![/red]
 

_snippan-

Medlem
Kön
Kvinna
håller med om att din fru jobbar på tok för mkt för att lusten ska fungera som en klocka. För man måste få tid att hinna känna efter sin lust & längtan. Hade tänkt föreslå att ni skulle försöka strunta i själv sexakten & bara mysa ändå, men förstod att det redan var provat. men vart har "glimten i ögat" & humorn tagit vägen, det där som jag tycker hör ihop med förälskelse & passion ? & hur mkt hinner din fru hålla kroppen i form ? Om inte just alls, kanske ett par tre raska promenader á 20-30 min i veckan kanske kan hjälpa ? För jag tänker fortsätta propsa på att motion är bra för kropp, själ & sexliv. Längtar tills jag kan ta fram min cykel igen utan att riskera liv & lem.. För när jag var i bäst form i somras var det plättlätt att nå orgasm, kände mig sexig & jobbade inte så mkt..
 

Snacksalig

Medlem
Ålder
47
Kön
Kvinna
Något som inverkar negativt på min sexlust, är då man kommer till ett stadie i förhållandet att man börjar ta varandra för givet.

Lite sund avundsjuka är inte fel tycker jag. Att gå ut var och en för sig, är inte heller fel. Man måste inte göra allt tillsammans.

Annars lystnade jag på Combi (ett radioprogram i P4) där en kille har skrivit en bok om att sex är vägen till Gud:)

Han sa att för att kunna/orka uppleva den andliga delen av sexet, som är allt annat än att "göka ut och in" så måste man vara "kåt på livet".

Inget man får gratis utan man måste fråga sig själv hur man vill leva sitt liv. Det vare verkligen ett jättebra program som jag kan rekommendera.
 

hellabellan

Medlem
Kön
Man
Känner tyvärr inte att jag kan komma med kloka råd, intressanta vinklingar..... nej jag är ledsen för det....
Däremot kan jag skicka över ett gäng varma kramar till dig,
nu på stubben,
så att du vet, att jag hoppas allt löser sig - det det mycke bättre !

:love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:
 

Janne K

Medlem
Kön
Man
Det som tas upp i tråden är vad varje förhållande som pågått några år drabbas av förr eller senare - slentrian! Vi är så bekväma av oss att vi accepterar mer och mer hela tiden. Vi anpassar oss till varandra och känner trygghet med att inte bråka och ta upp alla småsaker som dyker upp. Nackdelen blir att vi inte tar konflikterna när de dyker upp utan låter det gå så långt att det ibland plötsligt exploderar, eller ännu värre att någon i förhållandet letar sig utanför för att få gehör för sina känslor. Jag har själv varit i samma läge men hittat många anledningar att stanna kvar i förhållandet.
Jag tror att man måste söka sitt eget svar på varför man en gång träffades och komma ihåg det man har tillsammans för att väcka kärleken när den ibland tar paus. En väldigt personlig åsikt av mig men jag hoppas att det kan hjälpa någon...
Ha det bra! Krama varandra!
;)
 

icka

Moderator
Staff Member
Kön
Kvinna
Det verkar som att du får kämpa mycket och får lite tillbaka. Har du testat att inte visa något som helst sexuellt intresse för henne? Det kan göra mig vansinnigt kåt att liksom vara tvungen att verkligen förföra min kille... Det kan liksom bli lite för enkelt om man alltid har en man som är på och villig jämt... Testa att låta henne va ett tag och se om inte hon tar tag i saken då.
 

Vilda

Medlem
Kön
Kvinna
Har svårt att ge dig goda råd Doc då jag själv inte har något "familjeföretag" och åren jag och maken haft tillsammans är mycket få jämfört med era.

Liksom flera andra skriver så är väl detta alla någongång upplever i sitt förhållande. Orsakerna kan vara många. Oftast är ju detta också något övergående, lusten varierar. Om jag ska se till mig själv, så är min lust som störst då jag är tillfreds med mig själv (utifrån och in) och mitt liv.

Men du skriver att din lust och passion till henne varit mindre i 1 år. Känner hon detsamma för dig?

Nu ska jag vara riktigt tråkig och negativ enligt romantikerna. Realist kallar jag det. Kärleken förändras. Har man tur så djupnar den men att uppleva den passion och förelskelse som man gjorde i början är nog inte många som gör...

Äktenskap och förhållanden är tillsvidare, så länge vi båda vill... Är mitt motto! (makens med :)) (och D´s ;))
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
håller med om att din fru jobbar på tok för mkt för att lusten ska fungera som en klocka. För man måste få tid att hinna känna efter sin lust & längtan. Hade tänkt föreslå att ni skulle försöka strunta i själv sexakten & bara mysa ändå, men förstod att det redan var provat. men vart har "glimten i ögat" & humorn tagit vägen, det där som jag tycker hör ihop med förälskelse & passion ? & hur mkt hinner din fru hålla kroppen i form ? Om inte just alls, kanske ett par tre raska promenader á 20-30 min i veckan kanske kan hjälpa ? För jag tänker fortsätta propsa på att motion är bra för kropp, själ & sexliv. Längtar tills jag kan ta fram min cykel igen utan att riskera liv & lem.. För när jag var i bäst form i somras var det plättlätt att nå orgasm, kände mig sexig & jobbade inte så mkt..


hehe, motion..var på spa i helgen, det gjorde henne både sugen & sugen på att ta tag i sin motion ordentligt.
För motionen har varit ett eftersatt ämne för hennes del, men nu lova hon sig sj & sin bästa kompis att de ska börja träna ordentligt!
För de vill matcha sina snygga & vältränade män... det var en underbar komplimang från hennes sida :D

Tack för dit tips!
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Något som inverkar negativt på min sexlust, är då man kommer till ett stadie i förhållandet att man börjar ta varandra för givet.

Lite sund avundsjuka är inte fel tycker jag. Att gå ut var och en för sig, är inte heller fel. Man måste inte göra allt tillsammans.

Annars lystnade jag på Combi (ett radioprogram i P4) där en kille har skrivit en bok om att sex är vägen till Gud:)

Han sa att för att kunna/orka uppleva den andliga delen av sexet, som är allt annat än att "göka ut och in" så måste man vara "kåt på livet".

Inget man får gratis utan man måste fråga sig själv hur man vill leva sitt liv. Det vare verkligen ett jättebra program som jag kan rekommendera.

Jag gör henne lagom svartsjuk, det är nog bäst
berätta lite om hur jag flirtar & hur det finns de som flirtar med mig.
inget överdrivit, lagom
sen berättar jag som det är
-att hon är den enda!
Retas & ger...
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Det som tas upp i tråden är vad varje förhållande som pågått några år drabbas av förr eller senare - slentrian! Vi är så bekväma av oss att vi accepterar mer och mer hela tiden. Vi anpassar oss till varandra och känner trygghet med att inte bråka och ta upp alla småsaker som dyker upp. Nackdelen blir att vi inte tar konflikterna när de dyker upp utan låter det gå så långt att det ibland plötsligt exploderar, eller ännu värre att någon i förhållandet letar sig utanför för att få gehör för sina känslor. Jag har själv varit i samma läge men hittat många anledningar att stanna kvar i förhållandet.
[red]Jag tror att man måste söka sitt eget svar på varför man en gång träffades och komma ihåg det man har tillsammans för att väcka kärleken när den ibland tar paus. En väldigt personlig åsikt av mig men jag hoppas att det kan hjälpa någon... [/red]
Ha det bra! Krama varandra!
;)


VÄLDIGT fint sagt!
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Det verkar som att du får kämpa mycket och får lite tillbaka. Har du testat att inte visa något som helst sexuellt intresse för henne? Det kan göra mig vansinnigt kåt att liksom vara tvungen att verkligen förföra min kille... Det kan liksom bli lite för enkelt om man alltid har en man som är på och villig jämt... Testa att låta henne va ett tag och se om inte hon tar tag i saken då.
[red]Mmmm, provat det med
det hjälper, men när hon hellre somnar i mina trygga armar än i förför mig så känns det som fel väg[/red]

Har svårt att ge dig goda råd Doc då jag själv inte har något "familjeföretag" och åren jag och maken haft tillsammans är mycket få jämfört med era.

Liksom flera andra skriver så är väl detta alla någongång upplever i sitt förhållande. Orsakerna kan vara många. Oftast är ju detta också något övergående, lusten varierar. Om jag ska se till mig själv, så är min lust som störst då jag är tillfreds med mig själv (utifrån och in) och mitt liv.

Men du skriver att din lust och passion till henne varit mindre i 1 år. Känner hon detsamma för dig?

Nu ska jag vara riktigt tråkig och negativ enligt romantikerna. Realist kallar jag det. Kärleken förändras. Har man tur så djupnar den men att uppleva den passion och förälskelse som man gjorde i början är nog inte många som gör...

Äktenskap och förhållanden är tillsvidare, så länge vi båda vill... Är mitt motto! (makens med :)) (och D´s ;))

hon känner passion & glöd för mig, det säger hon.
Hon orkar bara inte

men nu har hon lovat bot & bättring! mer träning & sundare vanor, mat, sömn & träning.
Hon vill njuta mer av livet.. efter en spahelg så kom vi ett steg fram!

Tack alla för era åsikter & era tips så här långt, det har varit stärkande
& glädjande!
 

SuperLasse

Aktiv medlem
Ålder
50
Kön
Man
Doc, det här är en så himla bra tråd, måste lägga mig i. Jag tror dom flesta känner igen sig i vad som sägs, att relationer förändras, och att det som varit "magi" övergår till något annat med tiden... slentrian. Och frågan är hur man behåller glöden? Ibland går det inte, tyvärr. Men man ska inte ge upp för enkelt heller! I vilket fall som helst tror jag det är bra att inse att man inte är ensam.

Personligen tycker jag sex är inte så allvarligt, kul favorithobby som är enormt skönt... Knulla och vara snuskig och glad, liksom.. Men kärlek är på allvar, verkligen. Och sketasvårt... Vill inte komma med för många råd, men jag undrar om inte jag personligen skulle ställa lite högre krav på henne. Låt henne inte ta dig för given. då blir det inte kul för henne. Låt henne få kämpa lite... ;)

Om man mår bra i kropp o själ, har något så när balans i livet så kommer lekfullheten och lusten av sig själv. Det är i varje fall så det är för mig. Det verkar som om hon arbetar *alldeles* för mycket, och inte orkar, även om hon vill.

Det är svårt som f-n att få allt att funka... Allt som gör en kåt och glad är bra. Själv tycker jag Onanera funkar bra både som krydda i sexlivet, och som möjlighet att tala lite mer seriöst.. Halvt på skoj kanske man kan fråga sig om Fransmännens sätt att ta sig en älskarinna verkligen är så fel alla gånger? :D;) Bara sex... inget annat.. :p;)

*Lycka till* brother - soldiers of love.
 

icka

Moderator
Staff Member
Kön
Kvinna
Hm... Köp henne lite sexiga underkläder så du får henne att känna sig vansinnigt sexig.

Eller gör små mysiga och sexiga saker som att raka varandras kön eller något liknande... Fast har man väl kommit så långt så kanske det inte är något problem med att komma till själva sexakten...

Jag vet inte, det var bara ett par saker som jag grunnat på...
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Hm... Köp henne lite sexiga underkläder så du får henne att känna sig vansinnigt sexig.

[red]Brukar göra det, utan anledning, just för att få henne att känna sig s e x i g
& uppskattad[/red]

Eller gör små mysiga och sexiga saker som att raka varandras kön eller något liknande... Fast har man väl kommit så långt så kanske det inte är något problem med att komma till själva sexakten...

[red]har vi gjort..borde göra om det...[/red]

Jag vet inte, det var bara ett par saker som jag grunnat på...

[red]tack för dina underbara tips![/red]
 
G

Guest

Gäst
Doc, nu har ju många redan kommit med bra förslag och tankar, men jag ska försöka lägga lite fler saker på bordet. Enligt min erfarenhet, när förhållandet blivit precis som du beskriver det, att hon hellre somnar i dina armar och att kyssarna är som att kyssa sin syster, ja då är det något som inte riktigt stämmer. Det finns säker hundra olika anledningar till varför det just är som det är men en av de saker jag direkt tänker på är att din respektive kanske inte känner sig sexig.

Om hon inte känner sig sexig så kanske hon varje gång det pirrar till i henne känner att det blir jobbigt för att hon inte är i den form hon en gång varit, eller liknande. Det är bra att du tar upp det du känner med henne men det är ändå hos henne bollen ligger, och hon måste verkligen anstränga sig för att få bukt med ert problem, speciellt eftersom du anstränger dig så himla mycket. Om hon är uppstressad på grund av sitt arbete så är det säkerligen en stor faktor med.

Jag brukar skriva lappar med egenpåhittade texter eller låttexter och smyga ner i min tjejs handväska eller dyl. Det blir väl mina tankar kring det och jag tror lätt ni får tillbaka glöden, för din fru har ju världens bästa man, eller hur?!

:)
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Fick den i mitt Mess
känns viktig att lägga ut tycker jag!
"Hej du...

Jag läste ditt inlägg på forumet och skickar ett svar så här direkt till dig. Inte för att jag vill ”smyga” eller så utan för att jag känner att jag kan vara mer öppen så här.

Jag befinner mig själv i ett långvarit förhållande. Vi har varit tillsammans i 9 år nu. Som för de flesta så var det inte långt mellan sexandet i början. Glada minnen! Men som kanske är naturligt så blir det lite vardagsbetonat även i sexlivet med åren.

Under de senaste ett-två åren har jag upplevt lite av det du beskriver. Det finns kärlek och trygghet, men energin att ha sex är svår att hitta ibland. Precis som du skriver så tycker även jag mig göra insatser för att skapa goda förutsättningar. Är en riktig ”hemmaman” som handlar, lagar mat, städar och tvättar. Och initiativen till sex kommer nästan uteslutande från mig. Och väldigt ofta leder det inte till något...

Självklart har jag tagit upp frågan vid flera tillfällen. Ofta med dåligt resultat. Det slutar ofta med att hon känner sig ”dålig” som inte vill ha sex lika ofta som jag, vilket leder till att hon känner press, och press blir ingen kåt av... En ond cirkel helt enkelt. (Tilläggas ska att min fru äter en medicin som har som bieffekt att sexlusten kan bli nedsatt, så det finns faktorer som hon inta kan rå över.)

Men oavsett så tycker jag att problem är till för att övervinnas och lösas. Det är en del av samlivet. Jag tog upp frågan igen med henne för en månad sedan ungefär. Jag förklarade att jag bedömer mig vilja vara sexuellt aktiv i ganska många år till (vi är 33/35) och att om vi inte hittar någon lösning så finns det risk att vårt äktenskap kommer falla... Dessutom planerar vi att skaffa barn och sexlivet kommer säkerligen att sättas på ytterligare prov när familjen utökas...

Vi hade ett långt och bra samtal kom fram till att prova på att turas om att ha ansvar för sexet. Det innebär alltså att ena gången är det min tur att hitta på något i sexväg som vi ska göra, andra gången är det hennes. Vi blir alltså ”tvingade” att engagera oss. Vi sa att om det känns pressande och fel så lägger vi ner det. Men hittills har det fungerat jättebra!

Jag vet inte om detta är något som du tror skulle fungera för er, men de veckor vi provat så har det funkat fint och vi känner båda att sex har blivit viktigare igen. Hoppas du inte tycker att jag tränger mig på eller så. Jag kände bara igen mig i dina rader och kände spontant att jag ville skriva till dig...

Lycka till!

P.S. Jag håller med dig om att det är skönt att Ona finns. Oavsett så är min sexdrift större än min frus och det är härligt att kunna få kåta upp sig med trevliga kvinnor här på nätet..."

den som sagt detta har givit mig tillåtelse att lägga ut det.
Tack för att jag fick lägga ut den

MVH /Doc
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Doc, nu har ju många redan kommit med bra förslag och tankar, men jag ska försöka lägga lite fler saker på bordet. Enligt min erfarenhet, när förhållandet blivit precis som du beskriver det, att hon hellre somnar i dina armar och att kyssarna är som att kyssa sin syster, ja då är det något som inte riktigt stämmer. Det finns säker hundra olika anledningar till varför det just är som det är men en av de saker jag direkt tänker på är att din respektive kanske inte känner sig sexig.

Om hon inte känner sig sexig så kanske hon varje gång det pirrar till i henne känner att det blir jobbigt för att hon inte är i den form hon en gång varit, eller liknande. Det är bra att du tar upp det du känner med henne men det är ändå hos henne bollen ligger, och hon måste verkligen anstränga sig för att få bukt med ert problem, speciellt eftersom du anstränger dig så himla mycket. Om hon är uppstressad på grund av sitt arbete så är det säkerligen en stor faktor med.

Jag brukar skriva lappar med egenpåhittade texter eller låttexter och smyga ner i min tjejs handväska eller dyl. Det blir väl mina tankar kring det och jag tror lätt ni får tillbaka glöden, för din fru har ju världens bästa man, eller hur?!

:)

tack för din hjälp!;)
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Okej för alla bra tips & svar

så här ligger 'landet'

Min fru har fått mer uppmärksamhet, jag skickar lagom mycket sms med mysiga texter, inget ekivokt... men dubbeltydigt.

några fina lappar, mail oxå, allt i lagom portioner, så hon inte tröttnar lr vänjer sig.
Hon får somna tryggt i mina armar, ingen sexuellpress, hon vill oftare nu..
dessutom vill jag ge henne lugn & ro & vila, trötta vill inte ha skön sex, de vill sova.

Hon har lovat att jobba mindre, hon har gått från 120%+ till 100%++.

jag ger henne komplimanger & ger mer kroppskontakt, utan strings attached,
massage, kramar, pussar, smek i förbifarten.
ger henne snittblommor.

hon har börjat träna på gym, cykla till jobb, promenara, tänka på maten.

oops mina söner tjalla på mig, att jag flirtar, det var inte meningen att flirta, faktiskt, men hon är lite svartsjuk, att hon inte tar mig för givet
visar uppskattning för vad jag gör här hemma

(hennes två jobbekompisar flirta med mig på en jobbefest..)

Det tar sig, jag får mer uppmärksamhet & bekräftelse.
jag ger mer kärlek uppmärksamhet värme & bekräftelse

Tack alla, ge mig gärna mer tips ändå, det finns fler här med samma problem!
 
Toppen