Finns bara e n fäbojänta och hon studsar runt på min vhs...detta är större helgerån än remakes av sockerkråkan och jönssonligan .. vet inte om uffe vaneden brunnberg har några intressen i Fäbodjäntan (producent Sjöstedt & regissör Sarno är ju döa) men isf ryt till!!
SKÄNDA ICKE VÅRAN FÄBOJÄNTA!!!!!!
Jag tillhör också klubben Fäbodjäntans försvarare. En fömildrande omständighet i sammanhanget är att detta inte rör sig om en nyinspelning utan en föreställning av ett modernt feministiskt kollektiv. Detta är i sig ett komiskt moment 22. Fäbodjäntan som är en av vår tids största "sanna" feminister ska alltså tolkas av ett gäng friblödande södermalmsflator med nosring och orakade armhålor. Det är där jag ser det potentiella underhällningsvärdet i föreställningen.
Man undrar verkligen hur de ska kunna komma i närheten av originalets verkshöjd? Hur kommer dialogen i föreställningen att kunna mäta sig med originalet som får det sjunde inseglet att framstå som amatörfilm? Hur dialogen anpassas till ett modernt språk så att det får det att direkt gå in i själen? Ta t.ex detta fantastiska citat:
"Efter några stötar kommer du att slänga dig på närmaste varelse av manskön å' knulla å' det spelar ingen roll om det är en tjurkalv"
Jag har som sagt inte höga förväntningar och ser det som ett angrepp på den fria kvinnan. Min dieselpickup med dubbdäck kommer att stå parkerad alldeles i närheten av Dramaten, så att jag så snabbt som möjligt kan fly när föreställningen är över.