Handikappade och sex

Glimmer

Välbekant medlem
Ålder
50
Kön
Man
Tycker ni att det ska finnas sexhjälp för handikappade? T.ex. om en kille får stånd när han blir tvättad men kan inte runka själv?
 

Snacksalig

Medlem
Ålder
47
Kön
Kvinna
Tycker ni att det ska finnas sexhjälp för handikappade? T.ex. om en kille får stånd när han blir tvättad men kan inte runka själv?

Jag tycker att det borde finnas hjälp om man inte kan hjälpa sig själv!

Fast man får inte tvinga en personlig assistent som inte vill tycker jag!

Konstig åsikt har jag alltså!

Jag tycker att det skall finnas hjälp, men jag vet inte hur det ska gå till?

Det finns personliga assistenter som tar handikappade till olika porrklubbar det vet jag. Men de behöver aldrig medverka själva!
 

muxa

Medlem
Kön
Man
Nej detmåste vara frivilligt annars skulle det bli omöjligt för många att vara personliga assistenter, men det borde finnas möjligheter för dom som inte kan själva att få tillfredställelse.
 

kåtidiot

Medlem
Kön
Man
Det här var faktist väldigt intressant. Kan bara säga att jag tycker synd om de som är handikappade på alla sätt, men sexuellt tillfredsställda ? Självklart ska de få det om de själva vill liksom men hur det ska gå till vet jag inte :p
 

hellabellan

Medlem
Kön
Man
I Danmark finns speciella sex-samariter som åker hem till handikappade kvinnor och män för att tillfredställa deras sexbehov då och då.

Det är ett svårt ämne, vart går gränsen för handikapp? Fysiska eller psykiska? Utvecklingsstörda har också behov, hur ska man tackla det?
Det är jättesvårt då jag själv jobbar med autister, unga män med en mans kropp och behov, men hjärna som ett barn. Behöver de sex?
I Sverige hjälper vi inte förståndshandikappade till sex eller onani,
och det är ofta ett problem för personliga assisteneter och skötare.
 

muxa

Medlem
Kön
Man
Gränsdragningen måste ju vara extremt svår att avgöra.
Jag anar bara digniteten av den när du tar upp skillanden mellan olika handikapp....
 

sexsugenkillle!

Ny medlem
Kön
Man
Självklart ska han få sin kuk runkad till sprut om han vill det. det ska även vara möjligt o knullas som tjej o knulla om det är en kille. det är som att få massage.:p
 

jm

Välbekant medlem
Kön
Man
Verkligen ett svårt dilemma. Likt när man pratar om dödshjälp. Likheten då är att man kan argumentera att alla har rätten, men vem ska utföra det och ta ansvar? Som personligassistent tycker jag kanske inte at det ska ingå i jobbet och i och med att det nu inte är lagligt att köpa sex så blir det problem. Ska man ge ett undantag där då? Och vilka ska tilldelas det undantaget? Sen givetvis, VEM ska utföra jobbet?
 

misswet

Aktiv medlem
Ålder
57
Kön
Kvinna
Naturligtvis är det inte den personliga assistenten/kontaktpersonen som ska stå för den "hjälpande handen" - men jag är helt klart FÖR att möjligheten ska finnas.

Det svåra är väl "bara" att avgöra dels vem som ska tillhandahålla tjänsten och dels att avgöra vem som har rätt till den?

Var går gränsen för ett sådant handikapp där du "bör" vara berättigad till sexhjälp?? Är du utvecklingsstörd eller har DS kan du mycket väl själv inleda en relation och på den vägen ha sex. Men om man är patologiskt blyg - har man då ett handikapp, och berättigar isf det handikappet till sexhjälp?

Ska den assistansen falla under LSS och ska isåfall staten betala/subventionera sexhjälp?

Och till syvende och sidst: är sex verkligen en mänsklig rättighet?
 

jm

Välbekant medlem
Kön
Man
Naturligtvis är det inte den personliga assistenten/kontaktpersonen som ska stå för den "hjälpande handen" - men jag är helt klart FÖR att möjligheten ska finnas.

Det svåra är väl "bara" att avgöra dels vem som ska tillhandahålla tjänsten och dels att avgöra vem som har rätt till den?

Var går gränsen för ett sådant handikapp där du "bör" vara berättigad till sexhjälp?? Är du utvecklingsstörd eller har DS kan du mycket väl själv inleda en relation och på den vägen ha sex. Men om man är patologiskt blyg - har man då ett handikapp, och berättigar isf det handikappet till sexhjälp?

Ska den assistansen falla under LSS och ska isåfall staten betala/subventionera sexhjälp?

Och till syvende och sidst: är sex verkligen en mänsklig rättighet?

Ja jag håller med, möjligheten borde finnas. Tänker själv hur illa det skulle vara att inte kunna tillfredställa sig själv.

Det blir bara så konstigt om det faller under LSS eller staten och de samtidigt förbjuder sexköp? I ett land där prostitution är lagligt kan jag se att det är enklare att genomföra. Där skulle staten kunna gå in och ge bidrag till de sexsäljare som också jobbade med att hjälpa handikappade.

Sen som du säger, vem ska ha rätten? Ska personen i fråga måste söka tillstånd, kan ju bli en väldigt pinsam sak för många.

Sen vad tycker ni? Är sex en mänsklig rättighet?
 

Glimmer

Välbekant medlem
Ålder
50
Kön
Man
Det beror ju på vilket handikapp man har. Många kan ju säkert onanera själv. Men låt säga att en kille har ett fysiskt handikapp som gör att han inte kan runka själv. T.ex. att han har förlorat båda armarna i en olycka.
 

T-bone

Ny medlem
Kön
Man
Om en person är så pass funktionshindrad att han eller hon inte fysiskt kan tillfredställa sig själv så måste väl personen kunna få hjälp med det? Han eller hon får ju hjälp med att äta och att sköta sin hygien!
I det fallet är det ju lätt, men det är ju som många av er påpekar svårare när det gäller psykiska och mentala funktionshinder.
Dessutom har vi idet här landet hittat på att det är alldeles förbjudet att sälja sexuella tjänster så till att börja med måste den lagstiftningen anpassas.
 

jm

Välbekant medlem
Kön
Man
Är det förbjudet nu att sälja? Trodde det bara var förbjudet att köpa sexuella tjänster?
 

misswet

Aktiv medlem
Ålder
57
Kön
Kvinna
Är det förbjudet nu att sälja? Trodde det bara var förbjudet att köpa sexuella tjänster?

Helt rätt - av någon underlig anledning är det inte kriminaliserat "both ways" så att säga....
 

jm

Välbekant medlem
Kön
Man
Är det förbjudet nu att sälja? Trodde det bara var förbjudet att köpa sexuella tjänster?

Helt rätt - av någon underlig anledning är det inte kriminaliserat "both ways" så att säga....

Det låter konstigt först, men jag tror det är för att man ser prostituerade som "offer". Så istället för att jaga dem, så jagar man köparna. Utan efterfrågan bör rimligen försäljningen dö ut. Nu är det ju givetvis inte så enkelt. Vidare kan man ju diskutera huruvida man ska ha försäljning av sex lagligt eller inte..men det är en helt annan diskussion
 

Blondtrash

Aktiv medlem
Ålder
50
Kön
Man
här är ju en tråd jag kan säga en del om, min 3 äldre bror är förlamad från axlar och ner, dock funkar kuk perfekt, har köpt flickor till han, bryr mej inte om det är olagligt el lagligt , sexbehovet är ju lika stort för en i rullstol som nån annan, skillnaden är att det blir inge ragg på puben om man sitter i en rullstol, inte nära ofta ens, så kanske gled ut av ämnet här men ,, fixade 1a ladyn när han fyllde 30 och inte knullat på 8 år ,, vad tycker ni, fel el rätt av mig
 

James T Kirk

Ny medlem
Ålder
46
Kön
Man
En brukare som vill bli tillfredsställd, måste ju vara vanligare än man tror. Varför skulle den p-assistenten inte hjälpa till?
Jag hade hjälpt till helt klart. Vem ska hen annars fråga?
 
Toppen