Sterilisering

Leo Kall

Medlem
Kön
Man
Nån som har personliga erfarenheter av sterilisering? Funkade det bra? Några negativa bieffekter? Påverkades sexlusten?
 
G

G-mannen [adjö]

Gäst
Jag har en tjejkompis som sterliliserat sig. Lusten var kvar och det gillade hon, men mensen var också kvar och det gillade hon inte.

Om du frågar hur det är med killar som steriliserar sig har jag faktiskt ingen aning. Det skulle nog sitta långt inne innan jag gjorde det i alla fall.
 
G

G-mannen [adjö]

Gäst
Jomen, vad hände bortsett från knips knips? Blev de helt vilda och kunde gå och betäcka till höger och vänster eller slaknade de helt? :)
 
Kön
Kvinna
Som alla hankatter slutade de pissa på möblerna, markera revir och blev relativt lugna...:D

Skämt åtsido. Det blev ingen skillnad angående sexlust, de slipper bara oroa sig för det faktum att tjejen kan dra på sig en graviditet. Kan läggas på att de gjorde detta för att de inte ville ha fler barn än två.
 
Ålder
42
Kön
Kvinna
Källa: www.nll.se

Kvinnlig sterilisering

Kvinnor som fyllt 25 år får enligt svensk lag genomgå sterilisering. Det är en definitiv metod som man måste räkna med blir bestående livet ut. Kvinnan måste alltså vara säker på att hon inte vill ha barn senare, hur än livet för övrigt ändrar sig. Samtal med kurator eller läkare är obligatoriskt inför beslut om sterilisering.
Sterilisering innebär att äggledaren klipps av genom en operation, så att äggcellerna inte kan passera. Oftast görs steriliseringen genom en så kallad " titthålsoperation ".Under narkos görs då ett litet snitt vid naveln och ett operationsinstument med kikarsikte förs in i buken ner till äggledarna. Oftast kan kvinnan gå hem samma dag som operationen görs.
Hos kvinnan kommer effekten av steriliseringen genast. Varken hormonproduktionen eller den sexuella lusten påverkas av steriliseringen.
Säkerheten är näst intill hundraprocentig.

Manlig sterilisering

Enligt svensk lag kan män som fyllt 25 år genomgå sterilisering. Det är en definitiv metodsom man måste räkna med blir bestående livet ut. Mannen måste alltså vara säker på tt han inte vill ha barn senare, hur än livet för övrigt ändrar sig.
Samtal med kurator eller läkare är obligatoriskt inför beslut om sterilisering.
Sterilisering innebär att sädesledarna klipps av, så att inga spermier kan passera. Ett litet snitt görs i huden på vardera sidan av pungens övre del, där sädesledarna är lätt att nå. Operationen görs med lokalbedövning och mannen kan gå hem samma dag. En tid efter steriliseringen finns fortfarande spermier kvar i sädesblåsorna. Man måste därför fortsätta med preventivmedel som förut i cirka 3 månader. Ett spermaprov visar sedan när spermier är borta.
De manliga könshormonerna påverkas inte av steriliseringen och inte heller den sexuella lusten.
Säkerheten efter de första månaderna, är näst intill hundraprocentig.
 
S

strunt [ej 18 = låst]

Gäst
nån som vet om tjejer fortfarande kan få orgasm efter stereliseringen?
vore intressant å veta:D
 

litekinkykille

Moderator
Staff Member
Kön
Man
Jag har fått diagnosen steril utan några som helst ingrepp (torligen beroende på påssjuka i tonåren).

Jag kan inte tro att det på något sätt har påverkat min sexlust. Nu har jag ju lite svårt att jämföra före och efter så att säga, men om jag skulle ha mindre sexlust än om jag inte vore steril så skulle jag nog inte ha mycket fritid över... :p

Men, vad jag ville berätta om egentligen är den reaktion som jag mött hos många tjejer när jag berättat om min situation (vilket jag inte gör för vem som helst med en gång) är en viss förändring i attityden. Känns ungefär som man blir en lite mer ofarlig och därmed lite mer bergärlig som leksak eller tillfälligt sällskap.

Gäller naturligtvis inte tjejer som är ute efter fasta förhålladen och som är barnlösa och i fertil ålder, men övriga.

Nu är jag nyfiken på om någon annan känner igen fenomenet eller om det är jag som inbillar mig.
 

mickep

Ny medlem
Kön
Man
Hej.

Jag har steriliserat mig och dessa är mina erfarenheter. Det är inte helt smärtfritt utan det känns som om testiklarna är upphängda i någon (gör inte ont men obekvämt) men det är bara den första månaden sedan är det precis som vanligt igen utan obehag med ett undantag. Jag saknar känslan när man tömt sig flera gånger. Jag kunde känna mig tömd i testiklarna vilken jag inte upplever nu och den känslan saknar jag lite men å andra sidan är det inte så ofta jag har så mycket sex som minst 3 tömningar vilket var förutsättningen för den sköna känslan.

Sexlusten påverkas inte alls förövrigt.

Men gör det inte för att kunna knulla runt utan skydd. Men det fattar ni väl!?
 

Leo Kall

Medlem
Kön
Man
Tack mickep! Det var precis ett sånt svar jag var ute efter. Hur är det med satsen, sprutar man som vanligt eller märker man nån skillnad?

Anledningen till att jag överväger sterilisering är att jag har tre barn, fyller 40 om ett par år och jag vill inte bli en sån som skaffar barn när jag blir för gammal. Jag har sett flera exempel på män som blivit pappa när dom är 50+, inte sällan för att dom träffat en ny yngre tjej och antagligen vill visa sin kärlek, jag vet inte.. Jag vill inte bli en sån helt enkelt.
 

pantyhose

Ny medlem
Kön
Man
Har steriliserat mig. Ingen skillnad vad gäller satsen eller sexlusten, tycker fler borde prova detta som ett alternativt preventivmedel när man är klar med familjebildning
 
Ålder
32
Kön
Man
Har funderat på att sterilisera mig då jag aldrig haft sug efter barn eller gillat barn på de 24år jag levt. Dock kan nog detta ändras om några år då jag förhoppningsvis träffat kvinnan i mitt liv och hon absolut vill ha barn. Jag vill inte då säga att jag är steril. Eller så får jag helt enkelt skaffa en kvinna som accepterar mitt val och då är jag rädd att chansen att hitta den "rätta" förminskas. Dock finns det ju andra sätt att skaffa barn, adoption om det vore så. Faktumet är ju även det att det föds mer barn på jorden än vad som hinner tas omhand då kan man ju lika gärna adoptera ett barn kan jag tycka.

Eller har ni några råd i denna situation?
 

jm

Välbekant medlem
Kön
Man
Har funderat på att sterilisera mig då jag aldrig haft sug efter barn eller gillat barn på de 24år jag levt. Dock kan nog detta ändras om några år då jag förhoppningsvis träffat kvinnan i mitt liv och hon absolut vill ha barn. Jag vill inte då säga att jag är steril. Eller så får jag helt enkelt skaffa en kvinna som accepterar mitt val och då är jag rädd att chansen att hitta den "rätta" förminskas. Dock finns det ju andra sätt att skaffa barn, adoption om det vore så. Faktumet är ju även det att det föds mer barn på jorden än vad som hinner tas omhand då kan man ju lika gärna adoptera ett barn kan jag tycka.

Eller har ni några råd i denna situation?

Jag skulle nog vänta ett tag till. För mig inföll inte suget efter barn förrän vid 27-30. Vid 24 hade jag ingen som helst lust. Menar det är ingen mening att stressa en sak som inte går att ångra. Adoption finns givetvis som alternativ, men den processen är rätt lång och jobbig. Vi ar tittat på det och det är många ringar att hoppa igen som tar många år.
 

Slät&omskuren

Aktiv medlem
Ålder
64
Kön
Man
Sterilisering är ett gott alternativ för de som fått de barn de ska ha, ett par månader efter ingreppet märks inget. Det som mickep upplever är inbillning, eftersom sperman mellanlagras i sädesblåsorna i rätt lång tid före skottlossningen.
 
G

Grisham3

Gäst
Upplever ingen skillnad i sexlust efter min vasektomi. Det är ett kort och snabbt ingrepp. De klipper bort en bit av sädesledarna (som för övrigt ser ut och känns som överkokt spaghetti). Kändes som en ordentlig pungspark efteråt, men man återhämtar sig snabbt. Ett spermaprov 6 månader senare visar att man är steril. Rekommenderas om man är klar med barnaavlandet, så ens partner slipper äta hormoner.
 

Slät&omskuren

Aktiv medlem
Ålder
64
Kön
Man
Jag är helt nöjd med min vasektomi, inga synliga ärr och då är jag ändå ständigt rakad. Ingen som helst nedgång i sexdriften, allt fungerar helt normalt. Orsak: Vid min ålder skulle jag aldrig någonsin orka med nya småbarnsår, så det handlar om hänsyn till partner.
 
Toppen