Grammatik kring ordet Edgar?

glans

Välbekant medlem
Kön
Man
Edgar, används som ett ord för att runka utan att spruta. Men jag har lärt mig att det heter edge. Edgear borde det väl bli om det är något man gör eller är det fel böja det ordet.
Skit samma det är skönt runka länge.
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Edgar, används som ett ord för att runka utan att spruta. Men jag har lärt mig att det heter edge. Edgear borde det väl bli om det är något man gör eller är det fel böja det ordet.
Skit samma det är skönt runka länge.
Det är svårt att böja ett engelskt ord på svenskt vis....hehe
Bättre att komma på ett svenskt uttryck för att runka och ligga på gränsen till utlösning. Jag har tyvärr inget bra förslag.
 

Iporr Wordpress Com

Välbekant medlem
Kön
Man
Personligen använder jag det engelska ordet och dess böjelser i mina skrivelser.
En edge flera edges.
Ibland blir det dock en svengelska som
Jag edgade skönt

I min runkdagbok så får grammatiken ibland stå åt sidan för att snabbt och i smyg plita ner alla mina sköna stunder.
 

Indulgence

Välbekant medlem
Ålder
62
Kön
Man
Väl inte troligt att Språket i P1 tar upp frågan, men kanske värt att prova. Kan fantisera lite om hur det skulle låta om Emmy Rasper och Ylva Byrman analyserar frågan med den vanliga entusiasmen. :p:p:p

Hmm... nästan runkbart, känner jag i kuken....
 
Last edited:

Grottan

Välbekant medlem
Ålder
45
Kön
Kvinna
Ett verb i infinitiv är att edga eller vad sägs om att edga i dåtid?
Jag edgade

Edge som grundform kan jämföras med Onani
att Onanera eller jag onanerade
Ingen skulle väl säga att jag onanierade eller?
 
Last edited:

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Jag brukar kallas språkpolis av förekommen anledning!
Älskar ord :love:
Samma med mig. Får ofta ovett för att jag påpekar tal och skrift till folk när jag tycker det går för långt.
Dem skriver dem när det inte ska vara dem, men det har dem inte förstått, så dem fortsätter skriva dem!
 
Toppen