Porr, hur långt kan vi gå egentligen?

HarleyQ

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Satt och tänkte på detta igår. Jag växte upp på 80-talet så har sett vintageporren som är mer buskis, till att vi gick in i 90-talet med Pamela Anderson-skådisar och till porren idag. Porren har hela tiden utvecklats och faktiskt blivit mer (brist på ord), men brutal.

80-talet så var det sex på film där man ibland visade närbilder, sprut i ansiktet förekom och även analt. Men det får man ändå se som lite ovanligare. Sex på mer än fyra personer var inte heller så vanligt. 90-talet luckrades det upp och analt blev mer populärt, även fler partners och sprutet i ansiktet eller över brösten fanns i princip i alla scener.

2000-talet så blev gangbangs mer populärt och blowbangs/bukkake dök väl också upp där? Kiss-scener förekom men maskerades under "Squriting". Idag så är det inte alls ovanligt med kiss-scener i mainstreamporren. Det är mer kinky, med hårdare munknull och analt gör i princip alla. Istället handlar det nu om dubbelt analt, eller kanske till och med trippel analt. DP och töja alla hålen till max är något som hålls fram.

Jag kommer inte lägga in värderar in något här då mycket även tilltalar mig. Finner väl också att ju mer porr jag tittar på desto hårdare vill jag också se. Jag hade blivit förskräckt om jag såg bukkake eller en gangbangfilm liknade GGG under 90-talet, hade antagligen blivit äcklad...idag tänder det.

Men till min poäng, hur långt kan vi egentligen pusha gränsen? Ta kiss t.ex. som ansågs vara rejält kinky och äckligt, det är ju med i mainstream idag. Vart går gränsen för porren, eller finns det någon gräns? Sitter vi om 20 år och ser bajsporr som helt normalt?

Som sagt inga värderingar här, mer bara en tanke att fundera och diskutera. :)
 

Gismo

Aktiv medlem
Kön
Man
Satt och tänkte på detta igår. Jag växte upp på 80-talet så har sett vintageporren som är mer buskis, till att vi gick in i 90-talet med Pamela Anderson-skådisar och till porren idag. Porren har hela tiden utvecklats och faktiskt blivit mer (brist på ord), men brutal.

80-talet så var det sex på film där man ibland visade närbilder, sprut i ansiktet förekom och även analt. Men det får man ändå se som lite ovanligare. Sex på mer än fyra personer var inte heller så vanligt. 90-talet luckrades det upp och analt blev mer populärt, även fler partners och sprutet i ansiktet eller över brösten fanns i princip i alla scener.

2000-talet så blev gangbangs mer populärt och blowbangs/bukkake dök väl också upp där? Kiss-scener förekom men maskerades under "Squriting". Idag så är det inte alls ovanligt med kiss-scener i mainstreamporren. Det är mer kinky, med hårdare munknull och analt gör i princip alla. Istället handlar det nu om dubbelt analt, eller kanske till och med trippel analt. DP och töja alla hålen till max är något som hålls fram.

Jag kommer inte lägga in värderar in något här då mycket även tilltalar mig. Finner väl också att ju mer porr jag tittar på desto hårdare vill jag också se. Jag hade blivit förskräckt om jag såg bukkake eller en gangbangfilm liknade GGG under 90-talet, hade antagligen blivit äcklad...idag tänder det.

Men till min poäng, hur långt kan vi egentligen pusha gränsen? Ta kiss t.ex. som ansågs vara rejält kinky och äckligt, det är ju med i mainstream idag. Vart går gränsen för porren, eller finns det någon gräns? Sitter vi om 20 år och ser bajsporr som helt normalt?

Som sagt inga värderingar här, mer bara en tanke att fundera och diskutera. :)
Intressanta tankar, och jag känner också igen mig i mycket av det du skriver. Man undrar ju hur långt man kan trycka fram gränserna. Det har jag inget svar på, men några tankar.

Antagligen kommer AI-genererad porr och animation ta större plats framöver, och då sätter ju inte den mänskliga anatomin samma gränser längre. Fantasierna kan dra iväg åt alla möjliga håll, och gissningsvis kommer den här porren att bli mer och mer nischad.

Sedan finns ju OF-trenden också, och där tror jag inte att det är lika säkert att allt blir grövre hela tiden. Men mer intimt och nischat. Med modernare teknik blir det också enklare att skapa en sorts elegans som jag tror tilltalar många.
 

Bengt-62

Medlem
Ålder
62
Kön
Man
Jag tycker numera att vanlig kommersiellt producerad porr känns iontressant och avtrubbande, och föredrar därför "äkta" amatörporr där det man ser faktiskt är på riktigt. Det får mig rejält upphetsad. Skulle gärna vilja dela denna porrupplevelse med en annan gift heteroman med samma intresse.
 

Milf94

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Satt och tänkte på detta igår. Jag växte upp på 80-talet så har sett vintageporren som är mer buskis, till att vi gick in i 90-talet med Pamela Anderson-skådisar och till porren idag. Porren har hela tiden utvecklats och faktiskt blivit mer (brist på ord), men brutal.

80-talet så var det sex på film där man ibland visade närbilder, sprut i ansiktet förekom och även analt. Men det får man ändå se som lite ovanligare. Sex på mer än fyra personer var inte heller så vanligt. 90-talet luckrades det upp och analt blev mer populärt, även fler partners och sprutet i ansiktet eller över brösten fanns i princip i alla scener.

2000-talet så blev gangbangs mer populärt och blowbangs/bukkake dök väl också upp där? Kiss-scener förekom men maskerades under "Squriting". Idag så är det inte alls ovanligt med kiss-scener i mainstreamporren. Det är mer kinky, med hårdare munknull och analt gör i princip alla. Istället handlar det nu om dubbelt analt, eller kanske till och med trippel analt. DP och töja alla hålen till max är något som hålls fram.

Jag kommer inte lägga in värderar in något här då mycket även tilltalar mig. Finner väl också att ju mer porr jag tittar på desto hårdare vill jag också se. Jag hade blivit förskräckt om jag såg bukkake eller en gangbangfilm liknade GGG under 90-talet, hade antagligen blivit äcklad...idag tänder det.

Men till min poäng, hur långt kan vi egentligen pusha gränsen? Ta kiss t.ex. som ansågs vara rejält kinky och äckligt, det är ju med i mainstream idag. Vart går gränsen för porren, eller finns det någon gräns? Sitter vi om 20 år och ser bajsporr som helt normalt?

Som sagt inga värderingar här, mer bara en tanke att fundera och diskutera. :)

Ja men det är såklart en intressant fundering :).
Jag tänker att precis som det mesta av allt annat, så är det någon form av typ utveckling och nyfikenhet på nytt och mera.
Sen tror jag allt givetvis har en gräns.
Skulle jag få tro o gissa själv, så tror jag vi kommer bli mer öppna i framtiden. Kanske lite som 60-70 talet. Men samtidigt att vi kommer backa på viss typ av sex. Lite som att vi har provat och faller man tillbaka till vad som passar dig o mig.

Men sen är det väl inget i dagens porr jag har något emot :).
Sålänge alla är med och okej med vad man än gör och att man har kul o skönt :)
 

onanym76

Aktiv medlem
Kön
Man
Det känns som att det tog fart på riktigt när det gick att fota och filma digitalt, och kanske ännu mer när det plötsligt gick att göra det med mobiltelefoner, och i allt högre kvalitet. Nu är det så lättillgängligt, och det stämmer nog, som dom säger, att det spelar ingen roll hur konstig kink någon har så finns det porr om det att hitta.
 

gorgik9

Aktiv medlem
Kön
Man
"Vart går gränsen för porren eller finns det någon gräns?" Svar: Nej, av den enkla men grundläggande anledningen att porr inte är en enda sak som rör sig i en enda riktning och på ett enda sätt.

Jag ska återkomma i den här tråden när jag har lite bättre tid, men vad jag kommer att säga utgår ifrån det faktum att jag en 63 år gammal homosexuell man som har sett rätt mycket gayporr producerad från 1970-talet till idag. Och kom ihåg att gayporrens andel av hela porrmarknaden brukar anses ligga mellan 15 och 25 % och utgör därför ingen försumbar marginell del av helheten. Det är också fullt möjligt att lyfta fram ett antal punkter där man kan se hur gayporr och heteroporr har påverkat och påverkar varandra.

Men jag återkommer som sagt senare.
 

gorgik9

Aktiv medlem
Kön
Man
Okej, litegrann historia: Från tidigt 1900-tal till och med slutet av 1960-talet hittar vi vad man i USA har brukat kalla "stag films ", alltså svartvita stumfilmer med vanligen omkring 10 minuters speltid som visar explicit sexuell aktivitet. Produktionen var inte väldigt stor och det finns inte mer än cirka 2000 filmer arkiverade, och det handlar om en utomordentligt konservativ filmgenre som i allt väsentligt såg ut på samma sätt på 1960-talet som 60 år tidigare.

Den moderna porrfilmen växte fram precis vid decennieskiftet 1970: speltid som en långfilm, inte kortfilm; färgfilm, inte svartvit och ljudfilm inte stumfilm. Orsakerna till den moderna porrfilmens uppkomst hade till stor del att göra med den amerikanska filmbranschens och biografnäringens mycket djupa och långvariga ekonomiska kris från början av 1950-talet till början av 1970-talet.

Skulle man se porrfilm fick man gå på bio helt enkelt, ibland på vanliga biografer, ibland på särskilda porrbiografer. Den tidiga porrfilmbranschens produktivitet var ganska begränsad, ofta inte mer än 4-6 filmer per år och studio. Dessa förhållanden förändrades väsentligt när branschen vid mitten av 1980-talet slutade med traditionell filmteknik och började använda videoteknik som produktionsteknik, inte bara som distributionsteknik. På några få år exploderade porrfilmsproduktionen med en produktion per år och studio på omkring 30-35 filmer, men man kan säkert hitta en betydligt högre årsproduktion hos vissa studior under tiden från mitten av 80-talet till början av 2000-talet.

Nästa kapitel i denna historia handlar förstås om internet och snabba bredbandsuppkopplingar som slog igenom under 2000-talet första decennium, men det får jag fortsätta med i nästa post.
 

Mac

Välbekant medlem
Kön
Man
Vi själva utvecklas också och får olika bild av porr ju äldre vi blir. Såg en tecknad rolig porr med en hoppande kuk på äventyr när jag var runt 9. Mest kul men lite kåt blev man ju ändå.

Senare kommer jag ihåg att en av mina kompisar när vi var runt 13 år kommit över en porrfilm som var väldigt retro. Väldigt håriga skådespelare, grynig bild och ingen direkt handling i filmen. Men för mig var det en enorm ögonöppnare. Att i närbild se en kuk som åkte in och ut ur en fitta. Häftigt!
Kompisarna tyckte väl mest att det var lite pinsamt och tråkigt men jag gick ganska direkt till toaletten och runkade av mig flera gånger.

Om jag såg samma film i dagsläget skulle det väl bli en liten gäspning kanske. I och för sig beroende på kåthet och situation.

Jag har också använt mig av den gamla klassikern Fäbodjäntan för att få tjejer kåta :p. "Har du inte sett den? Gamla klassikern med tanten som blir så kåt att hon använder en falukorv. Då ser vi lite på den tycker jag."
Just den scenen var ju att tänja en hel del på gränserna på den tiden.

Nuförtiden är man väl efter om man inte sett grov porr när man är 12. Hur det påverkar klimatet för sex hos yngre vet jag inte men kan tänka mig att det blir en del konstigheter första gången det ska knullas...
 

doven

Välbekant medlem
Kön
Man
Vet inte om tillvänjning skapar behov av allt grövre innehåll? Slampiga tjejer som gör allt grövre grejer är inte särskilt upphetsande.
Det ursprungliga står sig: Tillsynes alldagliga tjejer, såna som man själv har chans på, som visar sig vara riktiga kåtdjur med sprudlande knullglädje, det är dom jag helst donerar min sperma till.
 

Krögare50sthlm

Välbekant medlem
Kön
Man
Intressant diskussion, själv håller jag mig till porr där även tjejerna ser ut att kunna ha hyfsat skoj.
Den förnedringsporr och allmänt superutnyttjande av kvinnor som rena knulldockor tycker jag enbart är avtändande. När jag är inloggad på sexchat.se går ofta första minuterna åt till att blocka de som lägger upp minderåriga, spott, wet och våld.
 

Milf94

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Mer funderingar, kan det vara så att vi kvinnor också annamat vår sexualitet mer? Att vi också tillåts vara sexuella varelser som går igång på allt möjligt och har fetisher? Att detta också speglas i porren?

Kul diskussion här i alla fall. :)

Ja så är det helt säkert.
Porr har ju blivit snygga o mera vardag, alltså man behöver inte gå till ”butiken på hörnan” för porrfilm eller tidning längre. Man kan kolla i mobilen, när o vart man vill.
Väldigt många tjejer kollar porr dagligen, det finns ju något för alla.
Idag är det lättare o diskutera porr o sex också.
 

gorgik9

Aktiv medlem
Kön
Man
För att diskutera vad som hände med porren på internet från och med tidigt 2000-tal måste jag gå tillbaka till de föregående decennierna och jag tänker faktiskt jävlas en smula genom att först och främst titta på vad jag kan mest om, nämligen gayporren.

Ser man på gayporr från 70-80-talen så kan man lägga märke till att inte bara hade speltid som en ordinär långfilm utan många hade faktiskt en övergripande intrig, och var alltså inte bara ett slags filmantologier med 4-6 sexscener med omkring 20 minuters speltid per scen. Periodens amerikanska gayporrfilmer kan delas upp i två huvudgenrer, romantiska fantasier och homorealistiska filmer. Den senare genren är tveklöst den mer anmärkningsvärda och gjordes främst av ett antal filmskapare verksamma i New York, med syftet att spegla livet bland storstadens homosexuella män. Det handlade självklart om sexlivet, men inte enbart.

Tar man klivet över Atlanten från New York till Frankrike, så kunde man stöta på fotografen, regissören och filmproducenten Jean Daniel Cadinot (1944-200:cool: som började skapa gayporrfilmer från och med 1980. I mina egna och många andras ögon är Cadinot den främste skaparen av gayporrfilm någonsin och en avgörande förutsättning var att han aldrig följde med i den explosiva produktionsökningen fr.o.m. senare hälften av 1980-talet. Han gjorde aldrig mer än 4 filmer per år och ganska ofta färre än så. Å andra sidan gjorde han ibland filmer med mer än 2 timmars speltid, komplex intrig och fantastiskt vackra scenerier. Och förstås väldigt sexiga aktörer.

Jag får fortsätta i nästa post!
 

Krögare50sthlm

Välbekant medlem
Kön
Man
Visst vore det skönt om det är så att även kvinnor fått möjlighet att anamma sin sexualitet tack vare porr, en möjlighet att gå in och konsumera porr helt utifrån sina egna önskemål. Kanske är det så, och det rosaskimrande i tidiga filmer där kön bara skulle anas har ju blivit avsevärt mkt mer detaljerat. Vilket skulle kunna tala för en tillvänjning, siten”bellesa.com” som utger sig för att vara av kvinnor för kvinnor är åtminstone tillräckligt porrig för att jag ska gå igång.

Gayporr är en kul del av porr eftersom allt skambeläggande om porraktörerna som offer pga kön faller lite. Tyvärr tänder inte just jag på män så där får jag förlita mig på mer insatta.
 

HarleyQ

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Visst vore det skönt om det är så att även kvinnor fått möjlighet att anamma sin sexualitet tack vare porr, en möjlighet att gå in och konsumera porr helt utifrån sina egna önskemål. Kanske är det så, och det rosaskimrande i tidiga filmer där kön bara skulle anas har ju blivit avsevärt mkt mer detaljerat. Vilket skulle kunna tala för en tillvänjning, siten”bellesa.com” som utger sig för att vara av kvinnor för kvinnor är åtminstone tillräckligt porrig för att jag ska gå igång.

Gayporr är en kul del av porr eftersom allt skambeläggande om porraktörerna som offer pga kön faller lite. Tyvärr tänder inte just jag på män så där får jag förlita mig på mer insatta.
Att kvinnor vill ha sensuell mjukporr är lite av en myt som jag tror män skapat? Visserligen så är vi tjejer inte lika mycket i behöv av det visuella för att bli kåta, men att vi vill ha mjukporr är inte direkt sant. De flesta tjejer jag känner som ser porr har samma åsikt som jag, om man ska se porr så vill man ju se porr. Inte något dålig story med halvdant skådespeleri. Kollar man dessutom på vad kvinnor regel fantiserar om är det just hårdare saker som gang bang och liknande. Min teori är att vi egentligen inte är så olika i vad vi ser, könen alltså, det är bara vad samhället har satt för stämpel och förväntningar på oss. Vilket nog också har börjat luckras upp.

Håller med om att gay-porren är intressant då man helt plockar bort konceptet med skambeläggning, även vad som är manligt och kvinnligt. Om du skulle göra två exakt likadana scener med bara män och en med en kvinna och män. Så lovar jag att den med kvinnan skulle av många anses kvinnoförnedrande, medan ingen hade sagt något om mansförnedrade i gay-filmen. Även om innehållet skulle vara exakt detsamma.

Nu säger jag förstås inte att allt är en dans på rosor i porrvärlden. Det finns säkerligen många som blir utnyttjade och annat vilket måste stoppas.
 

gorgik9

Aktiv medlem
Kön
Man
Att kvinnor vill ha sensuell mjukporr är lite av en myt som jag tror män skapat? Visserligen så är vi tjejer inte lika mycket i behöv av det visuella för att bli kåta, men att vi vill ha mjukporr är inte direkt sant. De flesta tjejer jag känner som ser porr har samma åsikt som jag, om man ska se porr så vill man ju se porr. Inte något dålig story med halvdant skådespeleri. Kollar man dessutom på vad kvinnor regel fantiserar om är det just hårdare saker som gang bang och liknande. Min teori är att vi egentligen inte är så olika i vad vi ser, könen alltså, det är bara vad samhället har satt för stämpel och förväntningar på oss. Vilket nog också har börjat luckras upp.

Håller med om att gay-porren är intressant då man helt plockar bort konceptet med skambeläggning, även vad som är manligt och kvinnligt. Om du skulle göra två exakt likadana scener med bara män och en med en kvinna och män. Så lovar jag att den med kvinnan skulle av många anses kvinnoförnedrande, medan ingen hade sagt något om mansförnedrade i gay-filmen. Även om innehållet skulle vara exakt detsamma.

Nu säger jag förstås inte att allt är en dans på rosor i porrvärlden. Det finns säkerligen många som blir utnyttjade och annat vilket måste stoppas.
Din jämförelse mellan gayporr och straight porr är intressant och jag tror du har alldeles rätt! En annan sak som jag tror är betydelsefull är att även om det förstås finns enskilda homosexuella killar som inte är överdrivet förtjusta i porr, så finns det och har mig veterligt aldrig funnits någon stor intensiv debatt inom gayvärlden där porren utmålas som orsaken till allsköns kvinnofientligt elände och man därför måste försöka totalförbjuda porr. Detta är och var den slags debatt som startades vid slutet av 1970-talet inom antiporrfeminismen. Och man bör också komma ihåg att det också fanns andra feministiska riktningar som bekämpade antiporrfeminismen.
 

HarleyQ

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Din jämförelse mellan gayporr och straight porr är intressant och jag tror du har alldeles rätt! En annan sak som jag tror är betydelsefull är att även om det förstås finns enskilda homosexuella killar som inte är överdrivet förtjusta i porr, så finns det och har mig veterligt aldrig funnits någon stor intensiv debatt inom gayvärlden där porren utmålas som orsaken till allsköns kvinnofientligt elände och man därför måste försöka totalförbjuda porr. Detta är och var den slags debatt som startades vid slutet av 1970-talet inom antiporrfeminismen. Och man bör också komma ihåg att det också fanns andra feministiska riktningar som bekämpade antiporrfeminismen.
Ja, jag har väl ingen data direkt på om jag har rätt. Men som du säger, jag har inte hört någon inom gay-världen som vill förbjuda porr. Jag tror dock (kan ha fel) att orsaken till det är att man är mer tillåtande och man får tycka olika och vara olika. Mer sexuell frihet helt enkelt.

Som kvinna kan jag ju tycka det kan vara lite känsligt fortfarande att uttrycka att jag tittar på porr. Samtidigt så är det ju accepterat med sexleksaker nu som aldrig förr. Men ibland känns det som man vill få det till att låta som vi tjejer ligger på vita lakan med rosenblad och en liten rosa vibrator när vi onanerar. Att vi, likt män, bara drar ned byxorna slänger oss på sängen och kör igång Extreme Gangbang Bukkake edition, och sen kör på med en stor dildo samtidigt som vi ser ut som hon i exorcisten....det är fortfarande lite tabu.
 
Toppen