Runkställen i Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Slät&omskuren

Aktiv medlem
Ålder
64
Kön
Man
Fast en närmare koll gör att det känns som ett rätt dyrt ställe. Det går ju att fundera på vilken kundkrets de vänder sig till. Affärsmän? Tjänsteresenärer? Jag ska gräva lite till på stället i Västberga.
 

Levis

Välbekant medlem
Kön
Man
En allmän uppfattning är att cruisingmiljöerna började försvinna p g av Grindrs popularitet.

Internetdating dök upp redan innan millennieskiftet och de flesta som var med på den tiden kanske minns att det inte nödvändigtvis var lättare att hitta partners den vägen eftersom fenomenet präglades av mkt snack och liten verkstad samt i övrigt relativt oseriösa profiler. Jag har inte själv använt Grindr men fått intrycket av att de som gör det utgår från att hoppet är det sista som överger en dvs gräset är inte grönare bara genom förekomsten av trendiga appar.

Vad verkar då vara det egentliga skälet till att cruisingmiljöerna försvinner? Ett svar är: bostadsrättsföreningarna. De äger fastigheterna där etablissemangen var inrymda och vräkte dem i enlighet med samtidens tilltagande prydhetskultur. Detta gäller i högsta grad Södermalm trots att de flesta boende där röstar till vänster. En form av dubbelmoral med tanke på att det idag inte finns ett enda cruisingvänligt etablissemang i hela stadsdelen.
 

Waleif

Välbekant medlem
Ålder
61
Kön
Man
Fast en närmare koll gör att det känns som ett rätt dyrt ställe. Det går ju att fundera på vilken kundkrets de vänder sig till. Affärsmän? Tjänsteresenärer? Jag ska gräva lite till på stället i Västberga.
Dyrt eller inte beror ju på hur det är därinne - fräscht, rent, underhållning etc. 100:- kan också vara dyrt i förhållande till vad som erbjuds...
 

Levis

Välbekant medlem
Kön
Man
Detta med Heartbeat är ganska intressant: en heteropubliksorienterad gammaldags poseringsklubb!

När porren blev tillgänglig via hyrvideos och bastuklubbslagen hade stängt de dåvarande träffpunkterna började gaypubliken ta över de tidigare porrbiograferna med effekten att videoklubbarna uppstod. Bastuklubbslagen inkluderade förvisso denna nya klubbtyp men endast fyra sådana stängdes i enlighet med lagen som togs bort 2004. I stället frodades videoklubbarna fram till för en tio år sedan. Nu gör alltså poseringsställerna en comeback.

Jag får för mig att gaycommunityn inte längre betraktas som en attraktiv publik trots efterfrågan på träffpunkter. En möjlig orsak är identitetspolitiken som attackerar från såväl höger som vänster; en nypuritanism från SD:s håll och en utarmning inom hbtqrörelsen som främst fokuserar på andra sexuella minoriteter än homo- och bisexuella män.
 
Last edited:

Waleif

Välbekant medlem
Ålder
61
Kön
Man
Utvecklingen inom Gaycommunityn och heteropubliksorienterade klubbar kanske inte påverkar varandra alls, om de vänder sig till olika publik. Men båda påverkas av samhällets nypuritanism och krav på politisk korrekthet i alla möjliga avseenden. En heteroposeringsklubb riktad till enbart manlig publik är både en ny ”frihet” och kanske ett steg bakåt - en heteroklubb borde väl vända sig till båda könen att komma och roa sig, som Cityswingers i Köpenhamn eller som vissa franska libertinklubbar? Men nypuritanismen stör mig i sitt begränsande av människor och möjligheter, vilka läggningar vi än har.
 

challe

Moderator
Staff Member
Kön
Man
Men nypuritanismen stör mig i sitt begränsande av människor och möjligheter, vilka läggningar vi än har.

Har gjort samma iakttagelse som dig och @Levis. Något händer, å ena sidan får man inte på
något sätt kritisera eller inte bejaka alla variationer som man ens kan tänka ut när det gäller identiteter, religioner, kulturer, språk och så vidare i alla oändlighet. Detta är ju i grunden något positivt om det inte vore för att det är så falskt. Fasad är var det handlar om!

Å andra sidan är allt som har med sex drabbat av något slags skam. I dag är ju topless på stranden helt tabu, någott som var standard på 70- och 80-talet. Att gå på porrbio är än värre drabbat...
 

Levis

Välbekant medlem
Kön
Man
Min observation är att individerna i Stockholms gaycommunity är så pass välmående för närvarande att de inte har börjat reflektera över bristen på offentliga mötesplatser ännu. Jag har dock gjort det och därför sökt forska litet närmre i frågan.

Just detta att Grindr skulle ha fått ett sådant enormt genomslag att den tagit död på videoklubbarna ställer jag mig tveksam till eftersom könsdriften borde vara så pass stark att folk som inte lyckas träffa partners digitalt - och de är nog en majoritet - borde efterfråga fler möjligheter IRL. Dessutom har US Video fortfarande en stor publik och de tillfälligtvis existerande bastuklubbarna (Technobastun m fl) är omåttligt populära men stängs p g av rivningskontrakt och diverse lagbrott.

Beträffande identitetspolitikens fasadliknande karaktär så är det med den som med religion: för mycket pretentiös präktighet brukar i praktiken leda till dubbelmoral.

Det är för litet debatt kring identitetspolitikens problematik i Sverige. Å andra sidan brukar politiska trender ändras generationsvis. Nya idéer med nytt fokus dyker regelbundet upp och de brukar komma från USA; svenskarna är bland de första att anamma amerikanska trender och bland de sista att förstå vad de ytterst handlar om...
 
Last edited:

Slät&omskuren

Aktiv medlem
Ålder
64
Kön
Man
Lite historisk forskning har visat att det åtminstone funnits ett ställe på Vretenborgsvägen 5 i Västberga. Det ska ha gått under namnet Pink Star. Någon som kanske har vägarna förbi kan kolla upp. Dessutom finns det en site, wikisexguide.com, där mycket föråldrad info finns. Jag har inte tid att börja editera där, men kanske någon annan har? Visst, detta är OT, men det finns många här som vill forska, alla kan bidra med sin bit!
 
T

Tophat

Gäst
Ogiftast så har jag styv kul annars så blir den styv när man blir smekt på kuken av någon man eller transa som smeker min bröstvårtor eller nyper hårt i dom så det nästan gör ont då blir kuken stenhård.
Många är lite blyga för att komma fram och känna på min kropp så jag brukar gå in i dark rummet som dom har och då får man många händer som smeker mig och en del suger på min kuk och det är spännande eftersom man inte se vem som gör vad!!!
 

Peterqr

Aktiv medlem
Kön
Man
Ogiftast så har jag styv kul annars så blir den styv när man blir smekt på kuken av någon man eller transa som smeker min bröstvårtor eller nyper hårt i dom så det nästan gör ont då blir kuken stenhård.
Många är lite blyga för att komma fram och känna på min kropp så jag brukar gå in i dark rummet som dom har och då får man många händer som smeker mig och en del suger på min kuk och det är spännande eftersom man inte se vem som gör vad!!!
Skönt, skulle vara svårt att inte låta kuken spruta...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen