Vilka för delar

Dasen

Medlem
Kön
Man
tror du att det andra könet har pga bara för att dom är just det könet....?den sociala biten dvs

Dra förhuden fram och åter är vad gud förlåter
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Ganska kunglig, i rubriken och allt. Fast inte i klass med; "Kassa medarbetare sökes".

Kanske skulle skriva den lilla anekdoten om när jag hjälpte personalchefen sålla bland 500 arbetsansökningar ;). Fast det får bli en egen tråd i så fall.
 

Obeyme

Ny medlem
Kön
Man
Jag hatar särskrivare och folk som i största allmänhet inte kan uttrycka sig på ett korrekt sätt när dom ska skriva, jodå det får man göra.

Man läser igenom texten man skrivit innan man postar den.

*Uppför dig annars får du smisk*
 

gizzmo

Medlem
Kön
Man
Ja det är ju jätte bra att ni kan svenska språket så väl men ni tuggar ju verkligen sönder killens tråd med erat tjafs!
 

Rune

Medlem
Kön
Man
Sluta tjata på honom, om ni inte förstår så kommer det en översättning här:

Vilka fördelar tror du att det motsatta könet har jämnförtsvis med dig/ditt?

___________
Stay hard!
 

Lolliboy

Medlem
Kön
Man
Originally posted by Flow242

Ganska kunglig, i rubriken och allt. Fast inte i klass med; "Kassa medarbetare sökes".

Kanske skulle skriva den lilla anekdoten om när jag hjälpte personalchefen sålla bland 500 arbetsansökningar ;). Fast det får bli en egen tråd i så fall.

Vad väntar du på? *nyfiken*
[}:)]

---
Ärlig, nyfiken, fantasifull, drömmare, lättsnackad.. :)
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Originally posted by Lolliboy

Originally posted by Flow242

Ganska kunglig, i rubriken och allt. Fast inte i klass med; "Kassa medarbetare sökes".

Kanske skulle skriva den lilla anekdoten om när jag hjälpte personalchefen sålla bland 500 arbetsansökningar ;). Fast det får bli en egen tråd i så fall.

Vad väntar du på? *nyfiken*
[}:)]
Självklart! Jo företaget jag arbetar för sökte satte ut en annons för en tjänst och lite drygt 500 ansökningar kom in. Det var bråttom att tillsätta tjänsten så att läsa allt var det ingen frågan om, det var grovsållning som gäller för att få ansökningar i åtminstone rimliga volymer. Så personalchefen frågade om jag hade tid att hjälpa till och det hade jag naturligtvis (Hon är så pass trevlig så man tar sig tid, för man vet att hon gör det samma för dig när du har fullt upp). Hon tog de som skickats in per post, och jag de elektroniska ansökningarna. Följande kriterier bestämdes för att överhuvudtaget beaktas:

1. Korrekt stavat företagsnamn och korrekt namn på den person ansökan är ställd till (Man blir chockad på hur många som åker dit bara där!).
2. Inga felstavningar, särskrivningar eller andra uppenbara grammatik fel i de två inledande meningarna.
3. Ingen ansökning på mer än två sidor.
4. Inga bifogade filer som inte kan öppnas med de program som är förinstallerade. Ja Word-filer åker bort, man kan inte förvänta sig att mottagaren skall betala tusenlappar för ett program bara för att kunna läsa din ansökan/CV, eller ens orka vänta på att programmet ska starta för den delen.

Bara detta drog ner antalet till knappt 30. Så lite kalla fötter om det var rätt eller inte fick vi väl. Men vi stod på oss och personalchefen fick tag i en toppenkille. Lärdomen av detta är väl att mer än 95% av ansökningarna sållades bort bara för att de inte hade vett att tänka på vad och hur de skriver. Att de är så många tror jag beror på att folk överlag slarvar med att skriva i vardagslivet, som exempelvis här på ett webbforum. Har man alltid slarvat så vet man helt enkelt inte hur man gör när det väl är dags att skriva något som faktiskt har betydelse.

Att läsa igenom sitt inlägg innan man skickar borde vara lika naturligt som att ta på sig deodorant och rena kläder innan man går ut. Man kan prata hur mycket som helst om klyschor som att insidan gäller och man måste lära känna personen... bla bla bla... När verkligheten kommer ikapp är det första intrycket som gäller. I en skriftlig jobbansökan eller ett inlägg på ett webbforum så är det din text som ger första intrycket; skriver du inte bättre än en sjuåring, så kommer det du skrivet inte tas på mer allvar än om en sjuåring sagt det.

Sedan får man ju självklart ta seden dit man kommer och bruka sunt förnuft; på ett webbforum så är talspråk som jag nämnt i en annan tråd helt okej. Till och med att föredra om du frågar mig. Men det skadar aldrig att läsa igenom det man skrivit en gång till, man hittar allt som oftast både direkta fel, men också saker som man kan säga bättre och tydligare på annat sätt.
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Den här tråden är ganska dödad (Jag har stor del i skulden till detta ;)), men frågan är intressant. Jag gör en ny tråd om detta.
 
Toppen