Mixade omklädningsrum.....

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Klart vi gillar!

På jobbet är vi HBTQIA-certifierade och då får man inte ha könssegregerade omklädningsrum eller kösnstereotypa beteckningar. Det har lett till att vi har unisexomklädningsrum. För att hantera de som har betänkligheter kring nakenhet finns små bås längst in för ombyte. De flesta byter dock om i den öppna delen där vi har skåpen. Tyvärr är det de mest sevärda som smyger in i båsen.
På ett jobb jag hade en gång i tiden så var det visserligen skilda omklädningsrum och duschar/bastu för män och kvinnor. Men själva duscharna var öppna med endast väggar mellan duscharna, öppna vid golv och tak. Men plötsligt en gång var det draperier uppsatta vid fyra av duscharna. Men det hade visst religiös orsak. Ibland går utvecklingen kräftgång...
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Kan man och borde man ha tre olika omklädningsrum?
Ska man stå tillbaka för regressiva krafter som religion?
Funkar på gym med dam och herr(?)
 

Naturisten.1981

Välbekant medlem
Kön
Man
Kan man och borde man ha tre olika omklädningsrum?
Ska man stå tillbaka för regressiva krafter som religion?
Funkar på gym med dam och herr(?)
Du får nog ha väldigt många olika omklädningsrum om man ska dela in folk efter religion och läggning tex… det enda jag har att säga om religion är att vi är födda nakna allihop, vad sedan en text fördömer och inte tycker jag samhället ska skita i. Däremot olika läggningar. Transsexuella som börjat sin resa med hormoner, har bröst och snopp, vart ska de ta vägen! Hoppas de finns ett rum åt dom!

Intressanta samtalsämnen! Och viktiga!
 

Loppan

Välbekant medlem
Ålder
53
Kön
Man
Kan man och borde man ha tre olika omklädningsrum?
Ska man stå tillbaka för regressiva krafter som religion?
Funkar på gym med dam och herr(?)
Min gissning är att få ställen skulle satsa på ett tredje omklädningsrum (mixat) av den anledningen att folk är fördomsfulla och har förutfattade meningar. Dvs ”skvallret” om vad som sker där etc (som vanligt från folk som inte har en aning - men ett behov av att prata om andra).
Utöver det så tror jag att ett tredje omklädningsrum förmodligen skulle besökas av mest män till vilket skulle sluta med att mannen har två omklädningsrum…
Killgissar för full.
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Två omklädningsrum? Ett för snoppinnehavare och ett för snippinnehavare?
Religioner och politik undanbedes?

Funkar på gym?
På det kallbadhus jag går på finns det två omklädningsrum, herr och dam med separata duschar!
Men gemansam bastu, funkar utmärkt
På jobb har vi dam och herr omklädningsrum
Finns separata duschar för de som är "blyga"
Funkar bra(?)
 

Coq4Fun

Välbekant medlem
Kön
Man
Håller helt med, dessutom har vi en otrolig förmåga att komplicera allt genom att det ska tas med i beräkningen alla möjliga varianter, bara för att man inte ska råka trampa ngn på tårna. Det är rent befängt hur det blivit inom många områden. Att en liten minoritet kan idag styra, fördyra och komplicera ngt om egentligen är en trivialitet, är rent löjligt. Detta leder också till att det uppstår en osäkerhet, speciellt i unga år. Inte undra på att dagens ungdom/tonåringar är så osäkra på allt när man villrådigt står inför så många alternativ. Det gäller ju inte bara sexualitet utan i allt. Många är i dag så stressade o uttröttade av detta, att de vare sig vill eller kan, sätta sig in i den mängd info som detta medför, vet inte vilket ben man ska stå på och fångas i en okritisk uppfattning att "det 'är nog bra" med massor av alternativ. Detta är ett självbedrägeri, för det leder till att ingen tar då ett beslut och när man väl ska göra det har man ingen aning om vad man ska välja. Tänk kommande riksdagsval. Andelen "osäkra" och som bestämmer sig "i sista minuten" är absurd. Lika absurt som att lilla Sverige ska ha 8 partier på 10 milj invånare.
Två hade räckt, då skulle vi sluppit detta kackel vi har idag. Det gäller även omklädningsrummen. Kanske ska vi märka dem med "Testostron +" och "Östrogen +" så är saken klar. Sedan får man välja vilket man vill ha med den utgångspunkten, alternativt fysiskt utseende. Då kan vi tala om tolerans och acceptans, när vi inte längre bryr oss om det kommer in en kvinnlig figur bland Testostron +:arna eller tvärt om bland Östrogen +:arna. Det är dags att lära mänskligheten att den fysiska uppenbarelsen inte har med saken att skaffa, utan att det som finns bakom pannbenet är det som räknas.
 
Last edited:

Loppan

Välbekant medlem
Ålder
53
Kön
Man
Två omklädningsrum? Ett för snoppinnehavare och ett för snippinnehavare?
Religioner och politik undanbedes?

Funkar på gym?
På det kallbadhus jag går på finns det två omklädningsrum, herr och dam med separata duschar!
Men gemansam bastu, funkar utmärkt
På jobb har vi dam och herr omklädningsrum
Finns separata duschar för de som är "blyga"
Funkar bra(?)
Ja, det är ju så ”vi alltid har gjort”.
Sverige må vara kristet ”i statsskicket” men det är ett sekulärt land. Vill inte tro att religion ska påverka omklädningsrummen.
Religion är ett frivilligt val, liksom det är ett frivilligt val att gå till badhus, gym etc. Då ska inte samhället ”pekpinna” att det ska vara x antal omklädningsrum.

Det blir väldigt dyrt om man ska omklädningsrum för:
• De som definierar sig som män
• De som definierar sig som kvinnor
• De som definierar sig som inget
• De som definierar sig som en parkbänk
• De som är kristna
• De som är muslimer
• De som är hinduer
• De som är veganer

Läs listan med glimten i ögat.

Jag struntar i hur folk definierar sig, om de har någon religion eller vilken hudfärg/kön de har. Är de schyssta är de bra.
 

Loppan

Välbekant medlem
Ålder
53
Kön
Man
Håller helt med, dessutom har vi en otrolig förmåga att komplicera allt genom att det ska tas med i beräkningen alla möjliga varianter, bara för att man inte ska råka trampa ngn på tårna. Det är rent befängt hur det blivit inom många områden. Att en liten minoritet kan idag styra, fördyra och komplicera ngt om egentligen är en trivialitet, är rent löjligt. Detta leder också till att det uppstår en osäkerhet, speciellt i unga år. Inte undra på att dagens ungdom/tonåringar är så osäkra på allt när man villrådigt står inför så många alternativ. Det gäller ju inte bara sexualitet utan i allt. Många är i dag så stressade o uttröttade av detta, att de vare sig vill eller kan, sätta sig in i den mängd info som detta medför, vet inte vilket ben man ska stå på och fångas i en okritisk uppfattning att "det 'är nog bra" med massor av alternativ. Detta är ett självbedrägeri, för det leder till att ingen tar då ett beslut och när man väl ska göra det har man ingen aning om vad man ska välja. Tänk kommande riksdagsval. Andelen "osäkra" och som bestämmer sig "i sista minuten" är absurd. Lika absurt som att lilla Sverige ska ha 8 partier på 12 milj invånare.
Två hade räckt, då skulle vi sluppit detta kackel vi har idag. Det gäller även omklädningsrummen. Kanske ska vi märka dem med "Testostron +" och "Östrogen +" så är saken klar. Sedan får man välja vilket man vill ha med den utgångspunkten, alternativt fysiskt utseende. Då kan vi tala om tolerans och acceptans, när vi inte längre bryr oss om det kommer in en kvinnlig figur bland Testostron +:arna eller tvärt om bland Östrogen +:arna. Det är dags att lära mänskligheten att den fysiska uppenbarelsen inte har med saken att skaffa, utan att det som finns bakom pannbenet är det som räknas.
Bra skrivet.
Valet borde vara uppdelat på tre val.
1. Där alla partier är med.
2. Där de två som fick flest röster är med
3. De som fick över 50% regerar.

Ursäkta sidospåret.
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Ja, det är ju så ”vi alltid har gjort”.
Sverige må vara kristet ”i statsskicket” men det är ett sekulärt land. Vill inte tro att religion ska påverka omklädningsrummen.
Religion är ett frivilligt val, liksom det är ett frivilligt val att gå till badhus, gym etc. Då ska inte samhället ”pekpinna” att det ska vara x antal omklädningsrum.

Det blir väldigt dyrt om man ska omklädningsrum för:
• De som definierar sig som män
• De som definierar sig som kvinnor
• De som definierar sig som inget
• De som definierar sig som en parkbänk
• De som är kristna
• De som är muslimer
• De som är hinduer
• De som är veganer

Läs listan med glimten i ögat.

Jag struntar i hur folk definierar sig, om de har någon religion eller vilken hudfärg/kön de har. Är de schyssta är de bra.

Skippar dit sidospår
Men håller med om din andra idé!
 

Levis

Välbekant medlem
Kön
Man
Lösningen kanske är privata badhus for members only. De som erhåller medlemskap (och medlemsskåp) måste först godkänna förhållningsregler i vilka står hur det skall fungera med omklädningsrum, dusch och ev bastu, solarium etc. Alltså ungefär som utskänkning av alkohol för slutet sällskap.
 
Last edited:

Amadeus

Välbekant medlem
Ålder
53
Kön
Man
Vet inte ifall de behövs som så många olika.
I gymnasiet slutet av 80-talet renoverades killarnas omklädningsrum. Vi fick använda kvinnornas omklädnings rum inga problem.
Samma sak hände i en racket hall några år innan, där var det även gemensam bastu. Varför skall det var så svårt att se varandra nakna. När man klär om eller duschar efter träningen har det inte alls med sex att göra.
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Vet inte ifall de behövs som så många olika.
I gymnasiet slutet av 80-talet renoverades killarnas omklädningsrum. Vi fick använda kvinnornas omklädnings rum inga problem.
Samma sak hände i en racket hall några år innan, där var det även gemensam bastu. Varför skall det var så svårt att se varandra nakna. När man klär om eller duschar efter träningen har det inte alls med sex att göra.

Hade varit så mycket enklare om vi hade avdramatiserat nakenhet och fått "bukt" med kroppshetsen
Men sociala medier har nog ställt till det

Glädjande är att på de nakenstränder jag besöker dyker fler och yngre upp
Vilket känns som något positivt
Nakna kroppar ska vara naturligt
Inte så laddat
 

Runkepär

Medlem
Ålder
56
Kön
Man
Har badat en hel del i Tyskland och Österrike. Där är många omklädningsrum mixade. Även duschar. De duschar män och kvinnor, gamla som unga nakna utan ens skiljeväggar. De finner sig lika naturligt som om det vore könssegregerad. Vissa bad har dock bås för ombyte och draperi framför själva duschen. Men själva rummet är gemensamma ändå. Många byter om naket vid skåpet ändå. I bastun är det stenhårda på att ingen får ha badkläder på sig. Men lika stenhårda på att ingen hud får vidröra sittlavarna. Du måste alltså ha handduken under dig och ner på nästa bänk så att även fötterna är på handduk. Därför blir alla sittandes nakna tillsammans.

Minns när jag kom in i en bastu och det sitter en naken kvinna ca tio år äldre än mig själv där inne. Jag tänker att hon går nog ut när jag kommer in. Men icke. Jag lade mig på (på en handduk) laven nedanför och blundade. När jag vid ett tillfälle tittad upp såg jag hur hon satt och särade på benen till och från i en rytmisk rörelse. Såg mot hennes ansikte och såg hur hon glodde på min (slaka) kuk. Fan tänka jag nu kommer den ställa sig givakt och jag kommer hamna i tyskt fängelse (bara griller). Så jag var tvungen och resa mig och gå och duscha. Förmodligen hade jag fått knullat henne, men jag vågade inte riskera något då.
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Madesjöskolan i Nybro hade dusch och bastu med en mellandörr till pojkar flickor, och den dörren kunde man låsa upp med ett mynt, så då kunde man umgås i bastun eller smyga undan och knulla om man ville.
Så hade vi det i den nybyggda gymnastikhallen i mellanstadiet. En gång upptäckte vi att dörren var olåst. Snacka om vilket skrikande det blev bland de 10-åriga tjejerna när vi killar stormade in i deras omklädningsrum...hehe
 

AndLargbg

Aktiv medlem
Minns när man var och badade med skolan på det lokala badhuset då man kanske gick i 4an till 7an.
Det fanns en glipa under dörren mellan herrarna och damernas onklädning. Vips en spegel så kunde man se tjejerna på andra sidan :)
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Jag gick på högstadiet och det var väldigt ofta dörren låstes upp efter gympan
Vad jag minns så kunde man inte låsa upp utan nyckel, eller så var det ingen som kom på hur man skulle göra... Det var väl nån lärare eller vaktmästare som glömt låsa den gången vi kom in i tjernas omklädning. Men vad jag minns från tillfället så såg vi inga nakna tjejer. Inte jag i alla fall, men jag var i bakre delen av klungan
 
Toppen