Är ni medlemmar?

Bången

Medlem
Kön
Man
Har inte varit det på många år. Oj vad gammal jag kände mig när jag skrev det. Men inte i skrevet[^]
 

_snippan-

Medlem
Kön
Kvinna
Hur många på onanera e egentligen med i svenska kyrkan?:sleep:

för er som e med kan jag ju tipsa om att det finns pengar att spara:
http://www.uturkyrkan.se
Det som händer om man går ur kyrkan, vid dödsfall, är att ens anhöriga får betala prästens tid samt hyra om man vill använda församlingshem för en minnesstund. (min pappa dog nyligen & han hade gått ur)
Antar att det är likadant vid andra förrättningar såsom dop & bröllop. Om man är medlem är ju såna saker "avgiftsfria" eftersom man redan betalt via skattsedeln..
 

litekinkykille

Moderator
Staff Member
Kön
Man
Jag är fortfarande medlem - trots att jag inte är ett dugg religös och trots att jag skulle tjäna typ 4-5000 per år på att gå ur.

Det som håller mig kvar är någon tanke eller idé jag har att vara med att sponsra vårt kulturarv och vår historia.

Dessutom har jag inte gett upp hoppet att få gifta mig en vacker dag och det skulle jag nog vilja göra i kyrkan.
 
G

Guest

Gäst
Det som håller mig kvar är någon tanke eller idé jag har att vara med att sponsra vårt kulturarv och vår historia.

Fast du vet att du ju betalar sånt via skatten redan och staten ger en massa bidag till byggnaderna.

Dessutom har jag inte gett upp hoppet att få gifta mig en vacker dag och det skulle jag nog vilja göra i kyrkan.

Varför gifta sej kyrkligt om du inte tror på gud?:sleep:
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Förlåt om jag lägger mig i hä men...



Fast du vet att du ju betalar sånt via skatten redan och staten ger en massa bidag till byggnaderna.


Om du tror att de förhållandena råder sedan kyrkan skiljdes ifrån staten, så får du nog tänka om!

Dessutom har jag inte gett upp hoppet att få gifta mig en vacker dag och det skulle jag nog vilja göra i kyrkan.

Varför gifta sej kyrkligt om du inte tror på gud?:sleep:[/quote]


Måste man tro på gud för att gifta sig i den svenska kyrkan???
 

litekinkykille

Moderator
Staff Member
Kön
Man
Förlåt om jag lägger mig i hä men...



Fast du vet att du ju betalar sånt via skatten redan och staten ger en massa bidag till byggnaderna.


Om du tror att de förhållandena råder sedan kyrkan skiljdes ifrån staten, så får du nog tänka om!

Dessutom har jag inte gett upp hoppet att få gifta mig en vacker dag och det skulle jag nog vilja göra i kyrkan.

Varför gifta sej kyrkligt om du inte tror på gud?:sleep:


Måste man tro på gud för att gifta sig i den svenska kyrkan???[/quote]

Tack Snäckan! Kunde inte sagt det bättre själv ;)
 

hama

Aktiv medlem
Kön
Man
Jag är också med i Sv. kyrkan. Tycker inte att jag har någon anledning att gå ur den. Tror att den behövs. Många finner trygghet i den.
 

icka

Moderator
Staff Member
Kön
Kvinna
Är också medlem fast inte aktiv så att säga. Vill inte heller gå ur för jag tycker att det är bra att kyrkan finns och att människor kan vända sig dit om de känner att de behöver. Jag tycker att det är en viktig samhällsfunktion att det finns någonstans att gå för att finna lugn och stillhet och kanske prata med någon. Vad jag vet så finns inte det på samma sätt, dvs kostnadsfritt och utan krångel, någon annanstans i samhället än just inom olika religiösa samfund.
 

Trosgalen

Aktiv medlem
Kön
Man
Är också medlem fast inte aktiv så att säga. Vill inte heller gå ur för jag tycker att det är bra att kyrkan finns och att människor kan vända sig dit om de känner att de behöver. Jag tycker att det är en viktig samhällsfunktion att det finns någonstans att gå för att finna lugn och stillhet och kanske prata med någon. Vad jag vet så finns inte det på samma sätt, dvs kostnadsfritt och utan krångel, någon annanstans i samhället än just inom olika religiösa samfund.
-----------------------------------------------
Håller med dig till 100% Kyrkan fyller en viktig roll i sammhället, kanske inget man håller med om i unga år när livet leker och man är odödlig och kommer att leva i all oändlighet.
Men till sisst kommer man till en punkt där man inser att så är inte fallet och man drabbas kanske av en anhörigs eller väns bortgång eller man vill gifta sig eller drabbas av andra sorger;) Många är starka och kan klara en sådan press medans många andra behöver det stöd man kan få i en kyrka (för sammhellet kan man glömma idag, där fins inte mycket hjälp att få för bekymmer som inte går att lösa med piller eller skalpell)
Och vad vore en skolavslutning inför sommaren utan att få ha sjungit "den blomstertid nu kommer" i kyrkan innan man rusar ut bland de nyutslagna björkarna!
Så enligt mitt tycke behövs helt klart en levande kyrka!
 
G

Guest

Gäst
Hög tid att gå ur kyrkan nu! Senast 31/10, nästa vecka, måste man gå ur för att slippa betala för ytterligare ett år...

Är ni inte troende eller känner för betala tusentals kronor till deras kristna klubb, varför vara med?

http://www.uturkyrkan.se

Skitbra sida det där men har ni några problem med utträdet så tveka inte att messa mig så ska jag hjälpa om jag kan
 

knappen55

Medlem
Kön
Kvinna
Hög tid att gå ur kyrkan nu! Senast 31/10, nästa vecka, måste man gå ur för att slippa betala för ytterligare ett år...

Är ni inte troende eller känner för betala tusentals kronor till deras kristna klubb, varför vara med?

http://www.uturkyrkan.se

Skitbra sida det där men har ni några problem med utträdet så tveka inte att messa mig så ska jag hjälpa om jag kan


Man kan ju undra om det är du som står bakom siten? Själv är jag medlem i kyrkan och jag tycker att "uturkyrkan.se" beter sig osmakligt. Inte för att man uppmanar människor att gå ur svenska kyrkan, utan på grund av att man har en egen "shop" där man erbjuder människor att spendera sina pengar på sin egen verksamhet samtidigt.


Kapitalismens osmaklighet har inga gränser, det får vi bevis för varje dag!

Inte är din tråd särskilt sexuellt upphetsande - tvärtom:eek:
 
Toppen