Definition

Kön
Man
Det slog mig plötsligt att när jag hör ordet "onanera" tänker jag automatiskt på antingen runka eller massera klitoris, men det inbegriper väl antagligen mycket, mycket mer. Kunde det inte vara lämpligt att i detta formidabla forum finna någon bättre och schysstare definition på detta underbara begrepp? Var går gränserna för onani?
 

Asia

Medlem
Ålder
55
Kön
Man
Tror att det betyder "självtillfredsställelse". Betyder det att man onanerar när man äter god mat? ;)
 

pojke88

Medlem
Kön
Man
Ordet betyder inte "självtillfredställelse"...det betyder sexuell självtillfredställelse och kommer ursprunglgen från ett ställe i bibeln där en man vid namn Onan får uppdraget att äkta sin döde broders fru och ge honom en son...det ville han inte och undvke det genom att han vid samlaget lät "sin säd spillas på marken". Detta går att läsa i kap 38-39 första Moseboken i Bibeln. En ganska bra berättelse faktiskt :).
 
Kön
Man
Originally posted by pojke88

Ordet betyder inte "självtillfredställelse"...det betyder sexuell självtillfredställelse och kommer ursprunglgen från ett ställe i bibeln där en man vid namn Onan får uppdraget att äkta sin döde broders fru och ge honom en son...det ville han inte och undvke det genom att han vid samlaget lät "sin säd spillas på marken". Detta går att läsa i kap 38-39 första Moseboken i Bibeln. En ganska bra berättelse faktiskt :).

Men i så fall skulle ju onanera betyda att "spilla sin säd på marken" och det gör man väl inte så ofta... eller?

Det gick inte så bra för Onan - han blev dödad av Gud. Här har vi ett av de stora missförstånden inom kristendomen, många tolkade det som att han blev dödad för att han runkade, därför ansågs det som synd... I själva verket dödades han för att vägrade avla sonen...
 
Kön
Man
Du har helt rätt mcp! Egentligen borde coitus interuptus heta onani enligt den historien... men vi använder det som sexuell självtillfredsställelse. MEN, om jag runkar utan att tillfredsställa mig själv, dvs utan att jag sprutar, onanerar jag inte då? :eek:
 
Toppen