Demorat

stray_dog

Medlem
Kön
Man
OK, behöver lite hjälp här nu. Har trång förhud och har varit hos läkare som gav mig en salva som heter Dermorat som jag kan smörja in över förhuden. Man drar tillbaka förhuden så långt som det går och sedan smörjer man in. Enkelt, eller hur? Inte riktigt. Så nu undrar jag om det finns flera killar som fått samma behandlingsmetod mot trång förhud. Min fråga lyder alltså - var exakt smörjer man in salvan, alltså är det över hela penisen (troligen inte) eller bara högst upp på toppen där förhuden är trång. Och så är jag lite förvirrad över hur denna salva egentligen ska verka - kan den verkligen "töja" förhuden till den grad att man slipper besvär - låter som sci-fi.

Mitt exakta problem är att jag har något sammanvuxet, som en hudflik, över ollonet, som man kan se när jag drar tillbaka förhuden så mycket som det går (går ej i slappt tillstånd). Läkaren sa att det inte var sammanväxningar, även om jag var 100% säker på det. När jag rör vid denna "hudflik" så gör det väldigt ont. Nån som har haft samma problem och lyckats åtgärda det med denna salva (Demorat) ?

För jag tror ärligt talat att den inte kommer att bita. Låt säga att jag kan dra tillbaka förhuden efter ett tag, då blir det ju nästan värre eftersom "hudfliken" då inte skyddas av förhuden i lika hög grad som det gör nu - och då kan det bli smärtsamt.
 

stray_dog

Medlem
Kön
Man
Det är vad som står på förpackningen, i alla fall. Men är det nån som vet var exakt det är som man ska smörja - han sade bara över förhuden - men vad kvalificeras som förhud - den trånga delen på toppen eller?
 

Lundalife

Aktiv medlem
Kön
Man
Jag gissar faktiskt på att det är DERMOVAT du fått. Även om det inte heller skulle stämma så tror jag ändå det rör sig om en salva med KORTISON i. Kortison har också den funktionen att den hämmar celltillväxten något. De som använt kortison vet att huden som en biverkan kan tunnas ut något.

Så min gissning är att det är den effekten som man då utnyttjar.

Man applicerar salvan på förhuden morgon o kväll, om inte det står annorlunda på receptet. Däremellan (för salvan skall ju verka först) drar man ner förhuden UTAN att det gör ont och utan att sprickor uppstår.
 

stray_dog

Medlem
Kön
Man
Japp, det är en kortison-salva jag fick. Min läkare sa att det skulle hjälpa i mitt fall. Jag sa till honom att jag var säker på att jag hade sammanväxningar, så han tog sig en titt därnere och sade att jag hade en s.k. "strutformad bildning" - är det nån som vet vad det är? För jag tror att han har fel.

Mitt problem ligger delvis i att förhuden är trång - men det största problemet är att det ser ut att vara någon sorts sammanväxt flik som omger springan i ollonet, och som gör ont att röra vid. Jag är ingen expert på området, men vilken nytta kan denna kortison-salva egentligen göra i mitt fall - jag menar, visst - förhuden är trång - men vad händer när jag väl kan dra tillbaka den? Den kan väl inte få denna "ihopväxta flik" att magiskt försvinna? Nån som har befunnit sig i samma situation med "salvan och fliken"?

Häromkällen kunde jag dra tillbaka förhuden så långt det gick, vilket var inte mycket, men fick mig att inse att förhuden sitter fast med ollonet på den ena sidan, vilket gör att jag inte kan dra tillbaka förhuden mer än vad detta tillåter... Så, är det nåt kortison-salva kan åtgärda?
 

Lundalife

Aktiv medlem
Kön
Man
Hmm... det finns en förklaring men det blir lite krångligt. Fast jag har samma organ som du har så har jag aldrig tänkt så intensivt på anatomin. Så nu fick jag tänka till ordentligt. :)

Så här stå det på sajten onfomedica.. ja du kan ju själv se. Tänkte jag kanske – ?? – kan förklara lite.

Citatet först:

"För trångt
En annan orsak till att förhuden inte kan dras tillbaka är att gränsen, omslagsranden, mellan den synliga yttre delen av förhuden och den inre osynliga delen är trång. Då denna typ av förhud dras tillbaka får man en strutformad bildning ur vars trängre del det inre bladet liksom ”bullar” fram en aning. Detta är mycket vanligt hos de mindre pojkarna, upp till fyra till fem års ålder, och behöver inte behandlas om det inte ger besvär."

Alltså om du tänker dig att du har ett papper, en A4:a som du rullar ihop så till en strut så har du ungefär bilden av vad som är situationen av din förhud. Jag gissar att det du ser som sammanväxten helt enkelt är uppbullningen av strutformationen som du ser. Alltså, viker du en A4 med papperskanterna från dig så bullar det upp sig mot dig. Den "bullningen" ser du.

Så smörjer du penistoppen 2-3 ggr/dag så gör, tänker din läkare, att effekten av cellhämningen att detta med tiden skall förtvina. Kortison är f.ö. ett hormon som görs i binjurebarken.

Dra sen ner förhuden utan att det gör ont eller spricker så hjälper du liksom till själv. Hoppas det är något sånär fattbart.
 

Rune

Medlem
Kön
Man
Jag har kört med betnovat som även den är en stark kortison salva.. den funkar,, ett tag. Sen blev det för trångt (igen) Efter att ha förbrukat 4tub kortison har jag stått i kö till ett "operativit ingrepp" alltså man skär ett litet snitt i förhuden och syr ihop den igen på bredden så att man får 2 cm till godo.. bra nervös är jag för den,, skall opereras nu om två veckor.. Men tveka inte att söka dig till sjukhuset för det e långväntetid. Ngn som har gjort denna operation och kan ge mig lite possetiv respons..

___________
Stay hard!
 

stray_dog

Medlem
Kön
Man
OK, så du Lundalife menar att jag borde avvakta och se - med andra ord - att det finns en möjlighet att salvan kan fixa mitt problem...
Och så till Rune, hur länge fick du vänta på att få tid hos kirurgen?
 

Lundalife

Aktiv medlem
Kön
Man
Ja det kan väl vara värt att avvakta?

Grejen med kortison – oavsett vad det gäller för behandling – utvärtes som detta räknas till är problemet att man slutar för tidigt eller plötsligt. Sluta inte med att "gympa" förhuden även efter kortisonbehandlingen då huden övergår till "normaltillstånd" igen. Men självklart, om problemet för dig som skall leva med din vän kärvar så är det ju upp till dig att fixa OP.-tid.
 

Rune

Medlem
Kön
Man
stray dog,, har väntat i nästan ett år.. Nu på fredag 25/02 bär det av.. Så anmäl dig ivilket fall som helst.. blir d bättre kan du juh bara säga nej sen...

___________
Stay hard!
 

Rune

Medlem
Kön
Man
Det gick bra,, va lite läskigt o så, o den ändrar utseende lite men jag ångrar mig ingenting.. Nu väntar jag bara på att det ska läka fint,, ser ut som det läkt bra på en sida men inte på den andra.
Får la vänta o se.. har precis slutat med smärtsillande, trodde faktiskt det skulle göra ondare än vad d gör.. Gör bara lite små ont när man rengör såret. Men man får med en bedövningssalva till det.. Ingen som har gjort denna operation o vet hur lång läketid det är?? ja menar så man kan börja dra i den igen eller så :D haha

___________
Stay hard!
 

stray_dog

Medlem
Kön
Man
Hörde att det kan ta så långt som tre veckor, men jag antar att man själv får avgöra det ... om det gör ont så borde man inte runka, helt enkelt... Nyfiken lite på kirurgmottagningen, såg det sådär "doktor"-läskigt ut, som om man skulle operera hjärtat... Och tog det långt tid?
 

Rune

Medlem
Kön
Man
3veckor? usch då,, är det från ngn säker källa du hört det? Vill komma i kontakt med ngn som har gjort samma operation så man kan disskutera lite..
Det tog ca 15min hela operationen :D så det va inte så farligt. Men visst var det lite doktorkänsla över det hela.. lite små scary att bli skjutsad i en säng o så :D

Ps. Om ngn har gjort en likadan operation så tveka inte att adda mig på msn : ppkongo@hotmail.com,,
tack på förhand Ds.

___________
Stay hard!
 

stray_dog

Medlem
Kön
Man
Så det gjorde inte ont vid någon tidpunkt...? Och vilken typ av bedövning fick du? Blev du sövd eller blev det ryggmärgen - och i så fall, gjorde DET ont? Det låter som om det gör ont att sticka en nål i ryggmärgen, men vad vet jag?
 

Rune

Medlem
Kön
Man
Dom sövde mig ,, det gör dom genom att sätta en "nål" i armen,, det är narkosläkare som gör det o det känns inte det minsta.. som att bli nypen ungefär en kort sekund. Ingenting gör ont under själva operationen, kanske lite småont efteråt att få bånge o så.. eller ja, det gör riktigt ont när man får bånge, men man får försöka undvika sextankar.,. själv har jag inte runkat på en vecka.. kanske blir nytt personrekord detta.. fortfarande ingen som vet hur lång läketiden är . ni ska helst ha ngn säker källa på att det var just den operationen jag gjorde. inte hel omskärlse alltså utan endast den operationen där dom gör ett snitt på ovansidan av penis.

___________
Stay hard!
 

stray_dog

Medlem
Kön
Man
Någon härinne som heter flipflopkillen eller liknande har genomgått en liknande operation, och han sade att det tar tre veckor att läka...
 

Gizza

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Rune: Varför inte kontakta kirurgen som opererade dig? Där tror jag att du kan få ett ärligt svar.
 
Toppen