En värld utan moral

Falconb

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Man
Om ni fick leva i en värld utan moral, hur skulle ni leva då?

Om alla "du skall","du måste", "du får inte" inte fanns?

Bara en liten tanke ;)

FalconB
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Om ni fick leva i en värld utan moral, hur skulle ni leva då?

Om alla "du skall","du måste", "du får inte" inte fanns?

Bara en liten tanke ;)

FalconB


Oj! Då skulle jag ligga på stranden och dricka paraplydrinkar hela dagarna och älska hejdlöst när andan föll på[^]
 

Dexter

Medlem
Kön
Man
En värld utan moral skulle nog ingen vilja leva i då det skulle kunna bli extremt otrevligt. Däremot en värld utan moralism, det skulle va nåt... :)
 

Dexter

Medlem
Kön
Man
Moral är ju regler, typ att vi inte ska stjäla, att vi inte ska mörda etcetera. Kanske bra regler att ha. :)

Moralism handlar mer om folk som försöker införa regler som inte baseras på vad vi gör mot varandra utan bygger på påhittade regler som finns för att vissa personer ska få känna sig förmer än andra, fast dessa personer i själva verket är extremt vidriga.
Moralister tycker typ att det är fel med lösaktigt sex, att alla droger är av ondo, att fildelning är stöld, att blasfemi är en synd etcetera.

Flyttar nog btw tråden till off topic...

 

Pumps-Lover

Aktiv medlem
Ålder
51
Kön
Man
Väl talat Vulgus. Håller med dig fullständigt.

Jag skulle nog, i den moralismfria världen, vara betydligt mer öppen och spontan. Utan rädsla för att bryta mot någon oskriven lag. Frågan är om jag skulle bli mer egoistisk i en sådan värld? Att jag bara ser till mig själv och att ha det ultimata behagliga livet själv på bekostnad av andras välbefinnande? Eller om jag skulle finna glädje och lycka i att ge av mig själv till andra? Rent spontant ser man ju om sitt eget hus först, eller?:oops:
 

Dexter

Medlem
Kön
Man
Sant men det känns lite för uppgivet. Tror definivivt att vi inte bara kan drömma om en värld utan moralism utan kan göra något. Det bästa sättet att ifrågasätta normer är att sluta leva efter dem. Ju fler som dissar en lag/tradition desto snabbare tappar den mark...

Eftersom vi är många unga som skiter i folks konservativa nymoralism skulle en moralismfri värld inte påverka just mig så mycket men det skulle slå undan benen på en massa organistioner, inte minst våra kyrkor :)

Jag skulle nog, i den moralismfria världen, vara betydligt mer öppen och spontan. Utan rädsla för att bryta mot någon oskriven lag. Frågan är om jag skulle bli mer egoistisk i en sådan värld? Att jag bara ser till mig själv och att ha det ultimata behagliga livet själv på bekostnad av andras välbefinnande? Eller om jag skulle finna glädje och lycka i att ge av mig själv till andra? Rent spontant ser man ju om sitt eget hus först, eller?:oops:
 

Pumps-Lover

Aktiv medlem
Ålder
51
Kön
Man
Kanske det egentligen handlar om att byta ut de moraliska ramarna?

Även i ett till synes omoraliskt samhälle finns en moral, som om den bryts får konsekvenser. Vem i ett brottssyndikat bryr sig om någon i gruppen rånar eller misshandlar, men vad händer den som tjallar? Och vad händer för den som gör motsvarande inom våra moraliska ramar? Skvaller får sällan några negativa konsekvenser... Eller?

Fy katten för en värld utan moral, Hjälp
men många är nog påväg dithän idagens samhälle kan man ju tro
 

JijHå

Medlem
Kön
Kvinna
Om ni fick leva i en värld utan moral, hur skulle ni leva då?

Om alla "du skall","du måste", "du får inte" inte fanns?

Bara en liten tanke ;)

FalconB

Jag tror som någon ovanstående skrev. Hur skulle världen se ut utan moral? Är det en värld jag vill leva i?
Knepig frågeställning egentligen.

Det är bra med "du skall", då vet man vad man bör. Att vara utan "du måste", gör att man blir försoffad. Utan "du får inte" blir det inte lika spännande att tulla lite på reglerna lite.

Tanken är god, men den stannar säkert bara som en tanke. (jag tänkte på den i alla fall)
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
jag skulle ha gjort allt det jag fantiserar om...

levt ut totalt

& antagligen brännt ljuset från båda ändarna..
 
Toppen