Filöverföring via msn?

Amicus

Ny medlem
Kön
Man
Halloj.
Jag funderar över det här med att skicka filer över msn messenger.
Rätta mig om jag har fel, men crypterar inte msn filerna på något sätt så att det tar längre tid att skicka stora filer därigenom?

Vilka andra sätt kan man använda sig av? för att dela stora filer person till person?

skicka gärna ett mejl till mig ;)

Baggen

Medlem
Kön
Man
Du kan lägga upp en FTP med hjälp av något sådant FTP-program, finns ett flertal att välja mellan, ganska enkla att använda med.

Bara att söka på google, genom programmet lägger du ut en mapp/mappar som en annan person kan nå på din dator via internet.

Annars kan du alltid bränna på CD-skiva och skicka på posten :p

Satsa på dig själv, runka i motvind!

Flow242

Medlem
Ålder
48
Kön
Man
*Suck*. MSN har inte kryptering, inte av filer du skickar, inte av texten du skriver. En bra tumregel är att bara skriva i e-post, på MSN, ICQ, på webbforum och liknande vad du skulle tänka dig att skriva på baksidan av ett vykort.

Samma sak gäller FTP, vill du skydda din integritet använd SFTP. Ska du skicka filer så är MSN ytters olämpligt, det är till för att tjatta med folk, inte dela filer. Vill man dela filer finns BitTorrent, Gnutella, eller FTP (File Transfer Protocol borde ringa en klocka :)). För små struntbilder kvittar det ju lika över MSN och ICQ, men börjar det bli några meg så så kan det göra skillnad på timmar i överföringstid.

Så hur får man FTP på sin "data"? Har du Windows så installera IIS (Internet Information Services), följer med under namnet PWS (Personal Web Server) på XP Home (Osäker på om FTP-tjänsten hänger med där, så du kan behöva Pro eller bättre). Installera från "Kontrollpanelen"->"Lägg till/ta bort program"->"Lägg till/ta bort Windows-komponenter". Ser du inte alternativen välj klassisk vy i kontrollpanelen. Bocka för PWS eller IIS och följ instruktionerna på skärmen, sätt i Windows-skivan och ta en slurk kaffe medan du väntar :).

När den tuggat klar har du nu en mapp i C:\InetPub\ftproot\, japp, bra gissat, alla filer du lägger där kan folk komma åt via ftp. Som standard kan alla logga in och hämta filerna, vill du begränsa detta så använd Google, det skulle ta ett par sidor att beskriva hur du kan få någon form av säkerhet.

Jahopp, och hur hittar folk till din data då? Förslagsvis med ett IP, öppna ett DOS-fönster och spriv "ipconfig", är du uppkopplad skrivs din nuvarande IP-adress ut. Om jag inte minns helt fel kan det gå att dubbelklicka på nätverkets statusikon i aktivitetsfältet om du har Windows XP. Så ge denna IP-adres still din kompis. Om din kompis tänker använda exempelvis Internet Explorer, Firefox eller annan webbläsare så skriv bara ftp://#.#.#.#/ som adress (Obs inte http://). Där # är utbytt mot vad du nu hade för IP, 232.101.22.128 kanske?

Har du Mac OS X öppna Systeminställningar, välj Fildelning, Bocka för "FTP-åtkomst", kopiera adressen som visas under fönster (Exempelvis ftp://232.101.22.128/) och ge till din kompis. Filerna som delas ligger i din hemmamapp. Observera att din kompis måste ha användarnamn och lösenord, så ge denna dina om du är modig eller gör en en användare för bara ftp under Systeminställningar->Användare.

heimat

Medlem
Kön
Man
Flow242> IIS FTP hantering tycker jag suger stort bättre att skappa ett annat FTP server program som är lättare att hantera. http://www.serv-u.com/ är ett bra exempel och finns en gratos version som räcker fint för hemma bruk, glöm dock inte att ni måste justera eran brandvägg om ni skall tillåta inkommande FTP. Sen att det skulle skilja timmar i överföring för några MB stora filer i MSN.... knappast.

Flow242

Medlem
Ålder
48
Kön
Man
Originally posted by heimat

Flow242> IIS FTP hantering tycker jag suger stort bättre att skappa ett annat FTP server program som är lättare att hantera. http://www.serv-u.com/ är ett bra exempel och finns en gratos version som räcker fint för hemma bruk, glöm dock inte att ni måste justera eran brandvägg om ni skall tillåta inkommande FTP. Sen att det skulle skilja timmar i överföring för några MB stora filer i MSN.... knappast.
MSN överför filer med BASE64-kodning. Vilket i praktiken betyder att 20% mer data måste överföras vad som än händer. Skicka en film på 700meg så är det 140meg extra som måste skickas. På detta så envisas en del leverantörer (Thalamus som kör stadsnätet i Örebro exempelvis) att strypa hastigheten på vissa protokoll, bland annat MSN. Är den som skickar eller tar emot dessutom paranoid med sin MSN, eller kör inkompatibla versioner, så skickas all data via Microsofts servrar för lite extra förlust. Så jo, timmar kan det bli...

Men jo, IIS suger ganska mycket, speciellt för FTP. Allt annat är att rekommendera, men det är vad folk får med Windows, och därigenom de som är lite skraja för att ladda hem okända saker från internet kan använda...

heimat

Medlem
Kön
Man
Flow> Visst går det långsammare med MSN inget snack om saken men flera timmar... visst tar du tillräckligt stor fil så :) Har tagit emot fil på ex 100Mb över MSN o det funkade rätt bra faktiskt. Sen att vissa stryper detta protokoll kan man ju inte lasta MSN för. men MSN är bra för att chatta, skicka småfiler och camma :) Det FTP prog jag nämnde funka fint kör det sjäölv hemma och hos många kunder.

Phyzzz> Såklart!

Toppen