Gener...

kille71

Medlem
Kön
Man
Eftersom jag vet att ni alla här, precis som jag är fanscninerade över det mänskliga samlevnad har ni säkert oxå med stort intresse läst inslagen i tidningarna de senaste dagarna om genkonstelationen som kan vara ursak till vissa mäns otrogenhet.
För alla andra kommer här artikeln.

Jag hade såklart några diskussioner om det och gjorde en intressant upptäckt. Alla kvinnor som utrade sig om resonerade ungefär på samma vis. Nämligen att vi män nu äntligen har hittad en ursäkt för det... [:0]
Jag tycker det är en märkligt reaktion. Jag har alltid varit säkert på att det finns en genetiskt förklaring eftersom det finns goda skäll varför män behöver har ett sådant betende (ur ett human evolutionärt synvinkel).
Sen är det i min värld en stor skillnad mellan en förklaring och en ursäkt.
Vad tycker ni?
 
M

MissSecret

Gäst
Nu har jag ingen länk till en källa, men jag tror mig ha läst för inte alls så länge sen att kvinnor är otrogna i lika stor utsträckning som män?

Jag som inte ser mig som monogam vänder mig mest mot att man hela tiden försöker förklara icke-monogama beteenden som "fel" och något som ska fixas till. :)
 
Ålder
56
Kön
Kvinna
Eftersom jag vet att ni alla här, precis som jag är fanscninerade över det mänskliga samlevnad har ni säkert oxå med stort intresse läst inslagen i tidningarna de senaste dagarna om genkonstelationen som kan vara ursak till vissa mäns otrogenhet.
För alla andra kommer här artikeln.

Jag hade såklart några diskussioner om det och gjorde en intressant upptäckt. Alla kvinnor som utrade sig om resonerade ungefär på samma vis. Nämligen att vi män nu äntligen har hittad en ursäkt för det... [:0]
Jag tycker det är en märkligt reaktion. Jag har alltid varit säkert på att det finns en genetiskt förklaring eftersom det finns goda skäll varför män behöver har ett sådant betende (ur ett human evolutionärt synvinkel).
Sen är det i min värld en stor skillnad mellan en förklaring och en ursäkt.
Vad tycker ni?


Men vänta nu! Det var långt ifrån alla män som hade gentypen 334.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att kvinnors beteende i parrelationer påverkas av oxytocin och mäns beteende i parrelationer påverkas av vasopressin.

Att det forskas mer på mäns kroppar, så att man därmed vet mer om hur männens kroppar fungerar är inget nytt dock[:(!]

Att gentypen 334 dessutom hade en koppling till autism kan delvis förklara svårighterna med att klara en parrelation:sleep:

Visst är det roligt att dra förhastade slutsatser av forksningsresultat, men knappast intellektuellt försvarbart:love::love:
 

kille71

Medlem
Kön
Man
Eftersom jag vet att ni alla här, precis som jag är fanscninerade över det mänskliga samlevnad har ni säkert oxå med stort intresse läst inslagen i tidningarna de senaste dagarna om genkonstelationen som kan vara ursak till vissa mäns otrogenhet.
För alla andra kommer här artikeln.

Jag hade såklart några diskussioner om det och gjorde en intressant upptäckt. Alla kvinnor som utrade sig om resonerade ungefär på samma vis. Nämligen att vi män nu äntligen har hittad en ursäkt för det... [:0]
Jag tycker det är en märkligt reaktion. Jag har alltid varit säkert på att det finns en genetiskt förklaring eftersom det finns goda skäll varför män behöver har ett sådant betende (ur ett human evolutionärt synvinkel).
Sen är det i min värld en stor skillnad mellan en förklaring och en ursäkt.
Vad tycker ni?


Men vänta nu! Det var långt ifrån alla män som hade gentypen 334.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att kvinnors beteende i parrelationer påverkas av oxytocin och mäns beteende i parrelationer påverkas av vasopressin.

Att det forskas mer på mäns kroppar, så att man därmed vet mer om hur männens kroppar fungerar är inget nytt dock[:(!]

Att gentypen 334 dessutom hade en koppling till autism kan delvis förklara svårighterna med att klara en parrelation:sleep:

Visst är det roligt att dra förhastade slutsatser av forksningsresultat, men knappast intellektuellt försvarbart:love::love:
Jag är djupt imponerad snäckan... [:cool:] :)
 
Ålder
56
Kön
Kvinna
Eftersom jag vet att ni alla här, precis som jag är fanscninerade över det mänskliga samlevnad har ni säkert oxå med stort intresse läst inslagen i tidningarna de senaste dagarna om genkonstelationen som kan vara ursak till vissa mäns otrogenhet.
För alla andra kommer här artikeln.

Jag hade såklart några diskussioner om det och gjorde en intressant upptäckt. Alla kvinnor som utrade sig om resonerade ungefär på samma vis. Nämligen att vi män nu äntligen har hittad en ursäkt för det... [:0]
Jag tycker det är en märkligt reaktion. Jag har alltid varit säkert på att det finns en genetiskt förklaring eftersom det finns goda skäll varför män behöver har ett sådant betende (ur ett human evolutionärt synvinkel).
Sen är det i min värld en stor skillnad mellan en förklaring och en ursäkt.
Vad tycker ni?


Men vänta nu! Det var långt ifrån alla män som hade gentypen 334.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att kvinnors beteende i parrelationer påverkas av oxytocin och mäns beteende i parrelationer påverkas av vasopressin.

Att det forskas mer på mäns kroppar, så att man därmed vet mer om hur männens kroppar fungerar är inget nytt dock[:(!]

Att gentypen 334 dessutom hade en koppling till autism kan delvis förklara svårighterna med att klara en parrelation:sleep:

Visst är det roligt att dra förhastade slutsatser av forksningsresultat, men knappast intellektuellt försvarbart:love::love:
Jag är djupt imponerad snäckan... [:cool:] :)


Du smörar... Men du gör det bra;):cool::love:
 

kille71

Medlem
Kön
Man
gör jag inte alls. Jag menar totalt allvar :)
uppenbarligen kan du det där. Undra faktiskt lite hur en tidning som DN som jag anser vara rätt seriöst kan varar så förhastad... Att Expessen huggade i det för fullt förståg man ju, men Dn bodde har varit mera genomtänkt tycker jag efter jag har läst ditt inläg.
 
Ålder
56
Kön
Kvinna
gör jag inte alls. Jag menar totalt allvar :)
uppenbarligen kan du det där. Undra faktiskt lite hur en tidning som DN som jag anser vara rätt seriöst kan varar så förhastad... Att Expessen huggade i det för fullt förståg man ju, men Dn bodde har varit mera genomtänkt tycker jag efter jag har läst ditt inläg.


Nu känner jag mig lite som djävulens advokat, men exakt det jag skrev står att läsa i DN;)
 

hellabellan

Medlem
Kön
Man
Jag har inte läst artikeln men undrar om det finns en liknande gen hos vissa kvinnor som också är notoriskt otrogna mot sina män ?
 

pussycat00

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Tror inte att otrohet har med gener att göra... Tror att det många ggr är en bekräftelsegrej. Ibland kanske det oxå kan ha att göra med att man är uttråkad i sin relation. Hursomhelst gillar jag det ej. Tycker att om man har behov av att sätta på ngn annan så bör man göra slut först o leva singelliv! Dumt att riskera att såra ngn. Fattar inte hur man kan se sig i spegeln eft...

Snäckan-sugen - tack för inlägget!
 

Loadboy

Medlem
Kön
Man
Rent tekniskt och rent biologiskt bevisfört så kanske det stämmer....vad vet jag? Men i sammanhanget glöms det också bort att vi är människor och tänkande individer med viljekraft. Psykologin och det sociala sammanhanget har lika stor faktor. Kanske tom mer.

Dessutom...de män som nu skulle vara otrogna: Det skulle kännas fånigt att säga att de skulle vänstra med enbart singlar!? Eller? Skulle inte chansen vara lika stor isf att de skulle vänstra med en kvinna som var sambo eller gift? Som om alla kvinnor som lever i en parrelation per automatik aldrig någonsin är otrogna!? ;)
 
Ålder
56
Kön
Kvinna
Jag har inte läst artikeln men undrar om det finns en liknande gen hos vissa kvinnor som också är notoriskt otrogna mot sina män ?

Det undrar jag också! Svaret får vi kanske när kvinnors kroppar blir lika intressanta att forska på, som mäns...[}:)][}:)][}:)]
 
Ålder
56
Kön
Kvinna
Rent tekniskt och rent biologiskt bevisfört så kanske det stämmer....vad vet jag? Men i sammanhanget glöms det också bort att vi är människor och tänkande individer med viljekraft. Psykologin och det sociala sammanhanget har lika stor faktor. Kanske tom mer.

Dessutom...de män som nu skulle vara otrogna: Det skulle kännas fånigt att säga att de skulle vänstra med enbart singlar!? Eller? Skulle inte chansen vara lika stor isf att de skulle vänstra med en kvinna som var sambo eller gift? Som om alla kvinnor som lever i en parrelation per automatik aldrig någonsin är otrogna!? ;)

En människa med överskott av oxytocin och en människa med överskott av vasopressin, har tydligen svårare att vara trogen i parrelationer, än andra...

Den som är singel, har ju inga problem med att vara otrogen så att säga...

Att det är vi själva som påverkar våra tankar, gör ju inte saken mindre spännande:)
 

kille71

Medlem
Kön
Man
Jag har inte läst artikeln men undrar om det finns en liknande gen hos vissa kvinnor som också är notoriskt otrogna mot sina män ?

Det undrar jag också! Svaret får vi kanske när kvinnors kroppar blir lika intressanta att forska på, som mäns...[}:)][}:)][}:)]

jag tycker kvinors kroppar är minst lika intresssant och jag forskar gärna på de om jag få säja så... ;)
 
Ålder
56
Kön
Kvinna
Jag har inte läst artikeln men undrar om det finns en liknande gen hos vissa kvinnor som också är notoriskt otrogna mot sina män ?

Det undrar jag också! Svaret får vi kanske när kvinnors kroppar blir lika intressanta att forska på, som mäns...[}:)][}:)][}:)]

jag tycker kvinors kroppar är minst lika intresssant och jag forskar gärna på de om jag få säja så... ;)

Oj vad jag önskar att du vore forskare:cool:;)

Med det är klart - man kan ju forska på många olika nivåer:p
 

Dexter

Medlem
Kön
Man
Det här biologistiska förklaringssättet har gått för långt. Visst gener styr oss till en viss liten grad men vi kan ju inte tolerera att vi blir slavar under vårt arv.

förstår inte hur vi i sådana fall kan komma nånstans med genusfrågor och jämställdhet
 
Ålder
56
Kön
Kvinna
Det här biologistiska förklaringssättet har gått för långt. Visst gener styr oss till en viss liten grad men vi kan ju inte tolerera att vi blir slavar under vårt arv.

förstår inte hur vi i sådana fall kan komma nånstans med genusfrågor och jämställdhet

Jag vet väldigt lite om vilka svar som forskningen har kommit fram till.

Men rent generellt så tror jag att det är genom att få svar på frågor och försöka förstå, vad som styr oss, som vi slipper bli slavar under vårt beteende. Oavsett om det beror på biologiskt arv, kultur eller sociala inlärda mönster.

Genusfrågor har jag en känsla av att de är mycket större än att begränsa sig till enbart jämställdhet, som syftar till att minska skillnaderna mellan hur män och kvinnor värderas.

Genusfrågor handlar väl mera om alla - hetero, homo, bi och transsexuella genom tiderna och i förhållande till samhället i övrigt.
 
Toppen