Gravid av försats?

Kön
Man
Originally posted by Maree

Inte för att spä på din oro. Risken är väl inte så värst stor det håller jag med om, men risken finns endå där. Skaffa ett grav-test för att vara säker :)

Hmm, det är just det här som visar på vilket inflytande den teoretiska tvetydigheten har på människor. Om satsen innehåller 10 miljoner spermier så är mannen kliniskt steril och kan omöjligt få barn! Hur kan man efter ett sådant konstaterande ändå gå och inbilla sig att det finns en möjlighet att bli gravid av en betydligt MINDRE mängd? Jag har väldigt svårt att se logiken i det, eftersom den risken är rent teoretisk...
 

sweetheart

Medlem
Kön
Man
Originally posted by medL

preg ? :S
Så du menar att det är svårare att bli gravid direkt efter mensen?
Rent teoretiskt har en tjej ägglossning två veckor före/efter mensen, detta om hon har en regelbunden menscykel på 28 dagar. Detta kan naturligtvis variera stort från tjej till tjej. En kan ha 28 dagar medan en annan har 32 dagar. Det är dagarna runt ägglossningen som man kan bli gravid.

Så det finns ingen chans att tjejen blir gravid dagarna före eller efter mensen!
 

Elgen

Medlem
Kön
Man
Haha, 19 år och funderar vad ni menar med försats, ni menar den vätskan som är "vattnigare" eller som kommer om man typ försöker hålla inne utlösningen? eller i vanliga fall också...

1-2 ggr/dag
 
Kön
Kvinna
Jo jag kan matte och jag vet om talen. En av mina kompisar är "teoretiskt" steril (enligt dina siffror), men fick endå en liten pojke förra våren. Så även om man är steril finns även en "teoretisk" möjlighet att bli gravid. Kom ihåg att även om det är 1 miljon spermier eller blott 10, så är det endast EN som behövs för en graviditet...detta är också teoretiskt.

Likväl så borde solen teoretiskt gå upp imorgon för att den ALLTID har gjort det. Men även så finns chansen att mönstret bryts och den inte gör det.

Skaffa grav-test för att vara säker

Originally posted by oversexualized

Originally posted by Maree

Inte för att spä på din oro. Risken är väl inte så värst stor det håller jag med om, men risken finns endå där. Skaffa ett grav-test för att vara säker :)

Hmm, det är just det här som visar på vilket inflytande den teoretiska tvetydigheten har på människor. Om satsen innehåller 10 miljoner spermier så är mannen kliniskt steril och kan omöjligt få barn! Hur kan man efter ett sådant konstaterande ändå gå och inbilla sig att det finns en möjlighet att bli gravid av en betydligt MINDRE mängd? Jag har väldigt svårt att se logiken i det, eftersom den risken är rent teoretisk...
 
Kön
Man
Saken gäller ju i första hand huruvida en liten droppe spermier är kapabla att göra en kvinna gravid eller inte... Chanserna att att de ska överleva den långa simturen till ägget är i princip noll, det krävs en viss mängd för att de överhuvudtaget ska överleva den tuffa omgivningen. (Det är ju inte insemination vi talar om här.) Och jag är säker på att din vän som du talar om fick en ökad spermieproduktion innan han avlade pojken...
 

Asia

Medlem
Ålder
54
Kön
Man
Onödigt många teorier, låt oss konstatera att man KAN bli gravid av "försatsen". Köp ett graviditetstest och använd kondom i fortsättningen.
 
Kön
Man
Det säkraste är att avhålla sig ifrån sex helt och hållet, för om vi nu ska räkna matematiskt så finns det en sannolikhet (även om den är extremt liten) att en spermie ska tränga sig ut ur kondomen och ensam simma hela den långa vägen och befrukta ägget [}:)]
 
Kön
Kvinna
Ingen har sagt att man skall hålla sig ifrån sex. Vad jag säger är att chansen finns att man kan bli gravid, därför bör han skaffa ett grav-test för att minska sin oro. Dessutom är kondom att föredra, tycker inte ens det behövs en debatt om det, är väl endå en självlarhet??? Hurvida chansen är 1% eller 100% spelar fan ingen roll, vill man inte ha barn skall man väl göra allt för att minska risken eller???
 
Kön
Man
Debatten gällde huruvida man kan bli gravid av en liten så kallad försats, eller inte. De som påstår att man kan det, grundar sina argument på uråldriga myter som flitigt proklamerats av diverse sexologer genom årens lopp. Vad som istället bör eftersträvas är att ta kål på dessa myter och se på de mer vetenskapligt underbyggda fakta som medicinforskarna ständigt förser oss med. Det finns betydligt allvarligare saker (tyvärr) för undomarna att oroa sig för...
 

Rödluvan

Medlem
Kön
Kvinna
Varför skulle det inte kunna räcka med en enda liten spermie för att göra en tjej gravid?? Det är ju trots allt, oftast, bara en enda spermie som befrukat ägget, så varför skulle inte en enda kunna vara den som gr det??

Dessutom, säkra perioder som det pratats n del om, är ju inte helt säkra de heller. Även om man har sex innan eller efter ägglossningen behöver ju inte det betyda att ett ägg inte blir befruktat. Känns lite som rysk roullette (svårt ord) tycker jag.

Men nu är jag lite nyfiken på hur det har gått får medL i hans dilemma!
 
Kön
Man
Jo, det räcker inte med en enda spermie av den enkla anledningen att den inte överlever den tuffa omgivningen, som vaginan är helt på egen hand. En normal sats innehåller mellan 300 och 500 miljoner spermier, av dessa är det bara 1% som klarar sig in i livmodern, resten dör... De behöver varandra för att överhuvudtaget överleva. En man med mindre än 20 miljoner livsdugliga spermier i en normal utlösning sägs därför vara steril... [:cool:]

Till Er som inbillar er att en ensam spermie kan befrukta en kvinna: Vad har ni för verklighetsbaserade, vetenskapligt förankrade argument?

Det finns en uppsjö av myter kring detta fenomen... när ska vi lära oss att bli mer verklighetsorienterade?
 

Asia

Medlem
Ålder
54
Kön
Man
Är det inte dags att pensionera denna tråd, självklart räcker det med en spermie för att befrukta ägget även om chansen är mikroskopisk. Dessutom, "oversexualized" du hade fel om "frenulum" så varför skall du ha rätt denna gång ;)

En gång för alla, MAN KAN BLI GRAVID AV FÖRSATSEN; MEN RISKEN ÄR VÄLDIGT LITEN!

Trevlig Helg
 
Kön
Man
Det finns i huvudsak två läger i den här debatten. Å ena sidan anhängare av de nitiska sexologer som hävdar att man knappt kan ta ett bubbelbad tillsammans med sin partner utan att riskera att göra henne gravid. Å andra sidan har vi de stackars par som gång på gång försöker få barn, men misslyckas på grund av att deras spermier inte räcker till. Männen får då diagnosen sterilitet av deras läkare. Oavsett vilken sida ni väljer att tillhöra, så kan ni väl åtminstone se motsägelsefullheten detta?

Visst Asia, jag håller med dig i att det finns en matematisk sannolikhet i att man kan bli gravid av en enda spermie, men å andra sidan finns det en matematisk sannolikhet för att det ska ligga en tomtenisse under din säng exakt kl 23.47 i kväll...

Vi är alla utsatta för olika makter som vill influera våra tankar och vad vi tror på... jag vill bara stimulera till eget oberoende tänkande!

Och en sak till Asia... vad menade du att jag hade fel om ang frenum/frenulum :sleep:
 

Asia

Medlem
Ålder
54
Kön
Man
Jag menade bara att det heter "Frenulum" och inte "Frenum".

Jag lovar at kolla under sängen exakt kl.23.47

Gonatt!
 
Kön
Man
Originally posted by Asia

Jag menade bara att det heter "Frenulum" och inte "Frenum".

Jag lovar at kolla under sängen exakt kl.23.47

Gonatt!

Båda termerna är acceptabla, eftersom frenum är en förkortning av frenulum, så jag skulle inte påstå att jag hade fel. :(

Enligt lexikon: frenulum, frenum: En tunn remsa av kött på undersidan av penisen som ansluter axeln till huvud.
 
Toppen