Kåt moderator blir våldsam mot novellförfattare

challe

Moderator
Staff Member
Kön
Man
Rubriken valde jag för att locka läsare :D . Jag gillar nämligen det mesta ni skriver!!

Många av er som skriver noveller här har helt suveräna berättelser. Man blir så tänd så man knappt vet vart man ska vända sej.

[red]Tyvärr är det ofta som det inte är någon luft i novellen. Allt är skrivet i en enda följd utan uppdelning i stycken. Det gör att det är jobbigt att läsa.[/red]

Mitt tips till er för en ännu bättre läsupplevelse är: Dela upp texten i stycken!!

Tack för ert fina arbete och lycka till med skrivandet i fortsättningen.

/Challe - Moderator som är kåt och trött i ögonen efter att ha läst fyra noveller utan någon enda indelning.
 
Ålder
42
Kön
Kvinna
jag vet ju vad jag har att jobba med, som blivande fröken i ämnet svenska nästa termin... STYCKESINDELNING!

Håller helt med challe... försök skapa luft i texten, dela in i stycken när ni börjar på något nytt, alltså, ha med en blankrad så man kan läsa vad som står utan att allt är i ett enda block.
 

sambo-tjej

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Bra förslag framlagt på ett bra sätt!

pussar kramar och rosor till våran moderator challe!
 

curiousante

Medlem
Kön
Man
En liten tanke avseende styckeindelning. Jag tillhör dom som fått kritik på en novell jag har lagt upp, och jag kan bara konstatera att den var helt berättigad! Tanken var i och för sig inte så som det blev. När jag skriver i world, så använder jag mig av den typografin som används allmänt i böcker och tidningar. Det innebär rak högermarginal, och inga blankrader som styckesindelning. Nytt stycke markeras i stället med indrag, och blankrader används enbart vid nytt avsnitt, t. ex. om man helt byter ämne. Detta kallas "Blynormen" och fungerar dåligt när man kopierar in texten här på forumet, eftersom alla radbyten automatiseras, och förändras när man byter storlek på fönstret. Det som stöds här är det som kallas "Haldanormen" efter känt svenskt skrivmaskinsmärke. Får väl försöka använda mig av det... :)
 
Toppen