Klädkod i matvaruaffärer

HarleyQ

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
När jag var på stranden sist så cyklade jag förbi en matvarubutik på vägen hem, inte långt ifrån stranden. Utanför stod det en stor skylt.

"Ni är välkomna i t-shirt och långbyxor"

Tyckte jag kändes lite märkligt. Jag hade då ett linne på mig och en knälång kjol. Är inte jag välkommen då för att jag visar axlarna och lite av benen?

Kan lite köpa att de inte vill ha nybadade folk där inne som droppar vatten överallt. Men det kändes väldigt förlegat 2021.

Vad säger ni? Har ni sett klädkoder i affärer?
 

Xerton

Välbekant medlem
Kön
Man
Ja det där lät väldigt konstigt. Du skulle ha gått in bara för att se om det blivit något.
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Påklätt med topp/t shirt och shorts/kjol /klänning
Och något vettigt på fötterna, inte barfota
Så långt bör man väl klä sig om man ska in i en mataffär
Män i bar överkropp går bort
Badkläder undvikas, om de är blöta eller väldig minimal..

Min åsikt och antar att de flesta håller med, även mataffärer och de som jobbar där, visa hänsyn och respekt för ens medmänniskor...?

De slänger nog inte ut dig? @HarleyQ
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Men inte kvinnor i bar överkropp :O
I alla fall inte i min butik om jag hade någon.

Sorry @Doc H kunde inte låta bli när du lade upp den så fint.

Män, speciellt feta och medelålders gubbar tycker det är okej att visa upp sig
Väldigt få eller inga kvinnor skulle gå med bar överkropp..
 

HarleyQ

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Påklätt med topp/t shirt och shorts/kjol /klänning
Och något vettigt på fötterna, inte barfota
Så långt bör man väl klä sig om man ska in i en mataffär
Män i bar överkropp går bort
Badkläder undvikas, om de är blöta eller väldig minimal..

Min åsikt och antar att de flesta håller med, även mataffärer och de som jobbar där, visa hänsyn och respekt för ens medmänniskor...?

De slänger nog inte ut dig? @HarleyQ

Håller med, dock kändes det konstigt att peka ut vilka plagg. Tänker att det hade funkat att skriva "anständig klädsel".
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Håller med, dock kändes det konstigt att peka ut vilka plagg. Tänker att det hade funkat att skriva "anständig klädsel".

"anständigt och klädd" :)


Klädsel.. Kom in på det på jobb
Jag tycker inte att män över tjugo bör ha linne (tanktopp) eller "holkärm" på allmän plats, inte ens på gymmet..
 

challe

Moderator
Staff Member
Kön
Man
"anständigt och klädd" :)


Klädsel.. Kom in på det på jobb
Jag tycker inte att män över tjugo bör ha linne (tanktopp) eller "holkärm" på allmän plats, inte ens på gymmet..
Helt enig! Det ser barnsligt ut enligt min uppfattning. Sådana plagg kan möjligen duga som underkläder på en vuxen man.
 

Slät&omskuren

Aktiv medlem
Ålder
64
Kön
Man
Män: Om det är väldigt varmt, kan du ha kortbyxor. En tenniströja är ett utmärkt plagg varma dagar, när den kortärmade skjortan är för varm. Du har skor och strumpor, särskilt om du vet med dig att dina fötter borde ha skötts om bättre. Badbyxorna stannar hemma. Liksom den där slitna t-tröjan som var alldeles för liten redan när du köpte den. Även morgonrocken stannar hemma. Din nakna mage är totalt ointressant, så den döljer du. Likadant om dina byxor sitter en bit ner på rumpan, i vilket fall du döljer glipan baktill med en utanpåskjorta. Jag kanske är jättekonservativ, men modet att visa halva rumpan genom att bära byxorna en bit ner på låren är inte vackert. Dölj eländet.
Kvinnor: Du bär behå, om du inte uppenbart klarar dig bra utan. Du har en tröja, linne, klänning eller nåt ovanpå. Föredrar du shorts, är de rimligt långa. Du visar helt enkelt lagom mycket av dig. Du behöver inte skämmas för hur du ser ut, rätt klädval gör dig snygg. Om du tagit hand om dig, kan du gå barfota i flip-flops.
 

HarleyQ

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Män: Om det är väldigt varmt, kan du ha kortbyxor. En tenniströja är ett utmärkt plagg varma dagar, när den kortärmade skjortan är för varm. Du har skor och strumpor, särskilt om du vet med dig att dina fötter borde ha skötts om bättre. Badbyxorna stannar hemma. Liksom den där slitna t-tröjan som var alldeles för liten redan när du köpte den. Även morgonrocken stannar hemma. Din nakna mage är totalt ointressant, så den döljer du. Likadant om dina byxor sitter en bit ner på rumpan, i vilket fall du döljer glipan baktill med en utanpåskjorta. Jag kanske är jättekonservativ, men modet att visa halva rumpan genom att bära byxorna en bit ner på låren är inte vackert. Dölj eländet.
Kvinnor: Du bär behå, om du inte uppenbart klarar dig bra utan. Du har en tröja, linne, klänning eller nåt ovanpå. Föredrar du shorts, är de rimligt långa. Du visar helt enkelt lagom mycket av dig. Du behöver inte skämmas för hur du ser ut, rätt klädval gör dig snygg. Om du tagit hand om dig, kan du gå barfota i flip-flops.

Här måste jag få flika in en sak. Hur långt är rimligt långa? Alla shorts jag hittar ute för tjejer är mycket kortare än männens. Samma gäller träningsshorts, är det samma märke så är tjejvarianten 1 dm kortare.
 

Slät&omskuren

Aktiv medlem
Ålder
64
Kön
Man
HarleyQ, det är verkligen sant, många damshorts är lite i kortaste laget. Eller också är jag alldeles för konservativ. Dock, det värsta är ändå överviktiga herrar som endast nödtorftigt döljer en jättelik kalaskula med en urtvättad gammal t-tröja. Min tjej är väldigt noga med sin klädsel, det ska vara anständigt. Det kvarstår, att är man välskött så kan visa mer, men en rimlig självkritisk attityd är klädsam.
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Även barnkläder är mindre i storlekarna för tjejer än killar
@HarleyQ...

Vi män borde generellt tänk mer på hur vi klär oss
Och hur vi "tar oss ut"
(gå och duscha, raka dig, klipp dig, klä dig hel och ren....)

Kvinnor är överlag bättre på att sköta om sig(?)
 

horny4you

Aktiv medlem
Kön
Man
Jag skulle vilja säga såhär:
Alla som är snygga och vältränade kan visa hur mycket de vill förutom bar överkropp inne i affärer. Alla feta gubbar med kulmage eller dylikt ska det finnas kläder som täcker rubbet. Speciellt förbjudet med bar överkropp inne i butiker…
 
Toppen