Kvinnlig motsvarighet till mannens morgonstånd

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Något jag länge funderat över är om kvinnor har något motsvarande till mannens morgonstånd ?
 

HarleyQ

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Visst kan jag vakna upp "våt", men tror inte vi har något som motsvarar faktiskt? Tog ett tag innan jag fattade att morgonstånd var en grej också, tänkte länge att det bara var ett annat ord för "morgonkåt". Men insåg sen att det faktiskt har en fysisk funktion vilket är fascinerande.
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Visst kan jag vakna upp "våt", men tror inte vi har något som motsvarar faktiskt? Tog ett tag innan jag fattade att morgonstånd var en grej också, tänkte länge att det bara var ett annat ord för "morgonkåt". Men insåg sen att det faktiskt har en fysisk funktion vilket är fascinerande.
Jag tror många jämställer kåt med stånd. Jag kan vara kåt och sugen på sex utan att ha stånd. Men vilken fysisk funktion tänker du att det har att få stånd på morgonen? Vad är det ’bra’ för?
 

T_REX

Välbekant medlem
Kön
Man
Har ju även hört talas om och naturligtvis upplevt själv att man vaknar med ''pisstånd'', vilket kan vara lite svårt att åtgärda både sittande och stående när kuken är stenhård och pekar rätt upp (nästan). Men nu när man kommit på att det är lite upphetsande att pissa sig själv på mage och bröst så kan man ju bara kliva in i duschen och njuta.
 

HarleyQ

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Jag tror många jämställer kåt med stånd. Jag kan vara kåt och sugen på sex utan att ha stånd. Men vilken fysisk funktion tänker du att det har att få stånd på morgonen? Vad är det ’bra’ för?

Så här:

"
Morgonerektion eller så kallat morgonstånd är spontan erektion under sömnen som normalt inträffar 4-5 gånger per natt. Morgonerektionen inträffar under REM-sömnen, det vill säga när man drömmer och sover relativt lätt. Det har inget med sexuella drömmar och sexuell upphetsning att göra. På morgonen är det vanligt att uppvaknandet sker ur REM-sömnen och att man då har så kallad morgonerektion eller morgonstånd.

På latin heter det Nocturnal penile tumescence, dvs nattlig penis-svällning. Det är en del av kroppens underhållsprogram som sker under REM-sömnen, och som omfattar flera av kroppens funktioner."

Så det är lite kroppens sätt att testaköra systemet innan det är dags att vakna. :)
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Så här:

"
Morgonerektion eller så kallat morgonstånd är spontan erektion under sömnen som normalt inträffar 4-5 gånger per natt. Morgonerektionen inträffar under REM-sömnen, det vill säga när man drömmer och sover relativt lätt. Det har inget med sexuella drömmar och sexuell upphetsning att göra. På morgonen är det vanligt att uppvaknandet sker ur REM-sömnen och att man då har så kallad morgonerektion eller morgonstånd.

På latin heter det Nocturnal penile tumescence, dvs nattlig penis-svällning. Det är en del av kroppens underhållsprogram som sker under REM-sömnen, och som omfattar flera av kroppens funktioner."

Så det är lite kroppens sätt att testaköra systemet innan det är dags att vakna. :)

@HarleyQ du är ordentligt påläst, tummen upp för dig
Reboot

Sen är testosterone som högst på morgonen, när insulinet är som lägst efter en natts fasta
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Så här:

"
Morgonerektion eller så kallat morgonstånd är spontan erektion under sömnen som normalt inträffar 4-5 gånger per natt. Morgonerektionen inträffar under REM-sömnen, det vill säga när man drömmer och sover relativt lätt. Det har inget med sexuella drömmar och sexuell upphetsning att göra. På morgonen är det vanligt att uppvaknandet sker ur REM-sömnen och att man då har så kallad morgonerektion eller morgonstånd.

På latin heter det Nocturnal penile tumescence, dvs nattlig penis-svällning. Det är en del av kroppens underhållsprogram som sker under REM-sömnen, och som omfattar flera av kroppens funktioner."

Så det är lite kroppens sätt att testaköra systemet innan det är dags att vakna. :)
Du är en klippa!!!
Månde du är inom ämnet till professionen?
 

HarleyQ

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
@HarleyQ du är ordentligt påläst, tummen upp för dig
Reboot

Sen är testosterone som högst på morgonen, när insulinet är som lägst efter en natts fasta

Var tvungen att kolla upp det efter jag vid en tjejmiddag fick höra att alla mina tjejkompisars pojkvänner hade stånd på morgonen. Så kunde som inte tro att ALLA var tokkåta på morgonen.

Har också lärt mig att morgonstånd känns lite "hårdare" (nästan som en dildo) och att ni oftast kan vara längre utan att komma trots att ni är stenhårda. Därav är morgonsex awesome, förutom morgonandedräkten. Men det är därför man kör doggy på morgonen. ;)
 

Hin Håle

Medlem
Ålder
33
Kön
Man
Morgonståndets funktion vad jag vet, lr den har säkert flera men den jag tycker verkar mest logiskt det är att män får stånd när vi blir pissnödiga i sömnen så att man inte kan pissa ner sig. Som en slags säkerhetsåtgärd som kickar igång, så fort pissblåsan signalerar att den börjar bli full så stänger vi kranen omedvetet i sömnen med att bli hårda för att täppa till urinröret.

Vet inte om män har lättare att pissa på sig i sömnen än kvinnor lr om morgonståndet utvecklades som en trevlig "extra användning" än att bara bli hård under sex så df inte kvinnor har nå liknande mekanism.
Skulle va kul om fittan blåste upp som en livbåt/blåsfisk under natten så man vaknar med värsta bullfitta XL deluxe haha :p
Fucking hot!
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Morgonståndets funktion vad jag vet, lr den har säkert flera men den jag tycker verkar mest logiskt det är att män får stånd när vi blir pissnödiga i sömnen så att man inte kan pissa ner sig. Som en slags säkerhetsåtgärd som kickar igång, så fort pissblåsan signalerar att den börjar bli full så stänger vi kranen omedvetet i sömnen med att bli hårda för att täppa till urinröret.

Vet inte om män har lättare att pissa på sig i sömnen än kvinnor lr om morgonståndet utvecklades som en trevlig "extra användning" än att bara bli hård under sex så df inte kvinnor har nå liknande mekanism.
Skulle va kul om fittan blåste upp som en livbåt/blåsfisk under natten så man vaknar med värsta bullfitta XL deluxe haha :p
Fucking hot!
Har aldrig hört att ofrivilligt stånd under natten skulle vara för att inte pissa på sig... Nej, den teorin köper jag inte. Det är ju andra muskler i bäckenbotten som ser till att vi håller tätt.
 

Camrunkarn

Medlem
Kön
Man
Morgonståndets funktion vad jag vet, lr den har säkert flera men den jag tycker verkar mest logiskt det är att män får stånd när vi blir pissnödiga i sömnen så att man inte kan pissa ner sig. Som en slags säkerhetsåtgärd som kickar igång, så fort pissblåsan signalerar att den börjar bli full så stänger vi kranen omedvetet i sömnen med att bli hårda för att täppa till urinröret.

Vet inte om män har lättare att pissa på sig i sömnen än kvinnor lr om morgonståndet utvecklades som en trevlig "extra användning" än att bara bli hård under sex så df inte kvinnor har nå liknande mekanism.
Skulle va kul om fittan blåste upp som en livbåt/blåsfisk under natten så man vaknar med värsta bullfitta XL deluxe haha :p
Fucking hot!
Det verkar fungera så på mig. ALLTID när jag har morgonstånd så är jag pissnödig. Det slår aldrig fel.
 

Coq4Fun

Välbekant medlem
Kön
Man
Det är väl lite som - Vem kom först, hönan eller ägget?
Dvs, får man stånd, som sista utväg att förhindra sängvätning, eller blir man pissnödig av att få stånd?
Jag kan tänka mig båda delarna, för dels har inte alla särskilt bra kontroll av bäckenbottens muskler, de autonoma, och skulle troligen inte kunna hålla emot om inte ståndet hjälpte till. Dels får man en ökad urinproduktion vid all sexuell aktivitet, som alla märkt, så även lustfyllda drömmar.
Jag tror ingen vaknat med morgonstånd utan att vara pissnödig och trots "u-båtar i synfältet" inte kunnat pissa, utan att pressa, förrän ståndet avtagit till under hälften.
 

Pelleper

Aktiv medlem
Ålder
61
Kön
Man
Älskar mitt morgonstånd men förbannar att man aldrig hittat en kvinna som gillar det och kan ge det man behöver … för jag kallar det nästan hellre för morgonkåt
 

Grottan

Välbekant medlem
Ålder
45
Kön
Kvinna
Något jag länge funderat över är om kvinnor har något motsvarande till mannens morgonstånd ?
Har hört lite olika förklaringar till vad morgonståndet beror på - så om det orsakas av att vara kissnödig finns det nog likheter men om det beror på kåthet så känner jag bara igen det under tider då jag har ägglossning!

Då är jag i och för sig rätt kåt dygnet runt så inte enbart på morgonen :giggle:

Men att ligga sked med någon som har morgonstånd kan göra mig galet kåt :p
 
Last edited:

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Mmm.... att skeda är mysigt. Att ligga bakom en kvinna och känna rumpans delning mot könet, eller varför inte själv ha en kille bakom mig?

Jag tror på en tredje orsak till morgonstånd. Kroppen har sina egenheter som varken beror på kissnödighet eller kåthet. I min ålder (65) vaknar jag 8nte så ofta längre med stånd, men när det händer är jag sällan kissnödig. Men att vakna med en erigerad penis väcker fort upp kåtheten i mig. Så fort jag rör vid kuken och drar tillbaka förhuden, så vill jag bara ha mera... Tyvärr sover jag ensam i min säng/rum så får aldrig hjälp med runket...
 
Toppen