Normalt i riktiga livet...

kn_tte

Medlem
Kön
Man
Jag satt och funderade lite på ett ord som ofta dyker upp då man talar om sex; normalt..
För det är ju så att jag är normal men andra är ju hemskt onormala. Var går gränsen för normalt, finns det någon gräns?
Heterosex är ju normalt, och en och annan trekant är ju mysigt.. Wetsex.... Usch.
Är det kanske så att det är vi puckon här på onanera.se som är onormala för att vi kan ha sex enbart med PM´s som skickas mellan datorerna..

Vad tycker ni?
 

heimat

Medlem
Kön
Man
Normalt och onormalt kommer ju variera beroende på vem du frågar. Du kanske tycker wet är onormalt frågar du en som tycker det ör normalt får du en helt annan måtsticka vad normalt/onormalt är.


Klart är väll iaf att numera är fler saker normalt oavsett vem du frågar jämfört med förr och medd förr kan det lika gärna vara för 50 år sen som för 5 år sedan.
 

kn_tte

Medlem
Kön
Man
Normalt och onormalt kommer ju variera beroende på vem du frågar. Du kanske tycker wet är onormalt frågar du en som tycker det ör normalt får du en helt annan måtsticka vad normalt/onormalt är.

Det är ju just därför jag avslutar mina funderingar kring ämnet med att fråga: Vad tycker du..
Vad jag sitter och undrar är ju egentligen vad vi här på onanera tycker att är normalt och onormalt.
 
P

paloza[tackar för sig]

Gäst
det hamnar någonstans i din trakt, kn_tte... wetsex går bort, liksom djur och bajs och hela den historien. Kanske trekant, kanske fyrkant... men inte precis något som jag söker heller.


Instämmer med föregående talare...
 

Benster112

Medlem
Kön
Man
"Normal" e ett av samtliga minoriteters mest hatade ord.
Det är ett ord som för dem innebär utanförskap.

Jag håller inte alltid med. Jag tycker att ordet "normal" är ett ok ord. Alla vet ungefär vad det betyder.

Jag tillhör en minoritet, så jag ska dra det exempel jag är mest bekant med.
Jag är medlem i ett annat forum, i första hand skapat för bögar som är så kallade "strejtacting", alltså "osynliga", ej uppvisande stereotypiskt fjolligt bögbeteende.
Där är ordet [blue]"normal"[/blue] är ständigt i hetluften, likaså ordet [blue]"manlighet"[/blue].

För homosexualla män ligger orden "normal" och "manlig" väldigt nära varandra, och är i många fall synonyma. I lika många fall är båda orden hetsigt hatade, såväl älskade. Det är så att säga två läger.

Inte helt förvånande är att det nästan alltid är de homos som enligt samhällets kollektiva tycke inte innefattas i dessa ord, som skriker högt hur fruktansvärda och nervärderande/onödiga orden är.

Visst kan man argumentera att ingen egentligen kan döma om vad som är normalt och onormalt - speciellt inte i ett öppet och tolerant samhälle. Man kan argumentera att "normal" endast är i betraktarens ögon.

Men när på homoforumet, stans fjolligaste, skrikigaste drag-queen börjar babbla på om hur NORMAL han är och att han minsan är mer MASKULIN än alla andra män på jorden - för att han vågar vara stans fjolligaste, skrikigaste drag-queen - då är det nånting som är väldigt fel.

Jag själv skulle kunna räknas som en mer [blue]normal man[/blue] än en skrikande dragqueen, (och stolt över det) men en mindre normal man än en strejt kille. (stolt över det också)

Jag skulle säga att ordet [blue]"normal"[/blue] betyder:

[blue]Det beteende, som i just det samhälle/grupp man befinner sig, är vanligast förekommande. Det beteende som är vanligast förkommande är därför det som är mest accepterat... och vice versa.[/blue]
Gilla det eller hata det, det kommer inte att förändra något.

Det enda som är säkert är att man måste trivas med sig själv.
Den skrikande fjollan på det andra forumet gjorde inte det, och han skylde alla andra för det, istället för att ta itu med sina egna issues.
 
J

josch00 [slutat på egen begäran]

Gäst
Läste och begrundade Benster1111s inlägg noga, det är bra håller helt med att det är så som han säger. Det är ett begrepp som är kulturellt bestämt av majoriteten eller den marknadsförare som skriker högst just nu.

Men att det är så betyder inte att det är så jag vill att det skall vara.

Jag gillar nämligen inte ordet normal/onormal alls. Vägrar använda det.

Om jag måste urskilja en mindre grupp från en större så brukar jag tala om flertalet elller de något färre. Ordet normal är så normerande och innehåller i sig så många värderingar som jag inte ställer upp på.

Istället brukar jag prata om ett kulturbegrepp.

Dvs att säga att man kan vara straight eller bög, är samma sak som att säga att man är Fransman eller Tysk. Man har ett språk och en social tillhörighet som liknar de andra i en viss grupp som man tillhör, men det är bara en annan grupp, en annan kultur. Inte normalt eller onormalt rätt eller fel, utan en tillhörighet.

En tillhörighet som inte bestäms ut av ett normalbegrepp som implicit lägger till en värdering.

I det här fallet, skulle jag säga att du Benter1111 är bög för att du tänder på killar. Inte för att du gör så i förhållande till honom eller så i förhållande till honom. Inte för att du är normal eller onormal i förhållande till någon annan. Du är helt enkelt bög i din egen rätt att vara dig själv.

Min erfarenhet kommer från en annan minoritet, de funktionshindrades men med liknande problem när det gäller just normalitetsbegreppet.

JOhan
 

Tobbisen

Aktiv medlem
Kön
Man
När ordet 'normalt' appliceras på sexualitet, så för att hårddra det så kan man säga att allt man själv gillar är normalt. ;)
Men för att vara lite mer seriös, så länge det är lagligt och alla medverkande är det av fri vilja och inte far illa av det, varesig psykiskt eller fysiskt.

Även om man kan tycka att ett par som utövar tex bdsm och blir gula och blå (med respekt), kanske kan ses som onormalt. Men vaddå, i deras värld är det normalt och en självklarhet.
Medan de pryda och oförstående, står utanför och undrar vad detta är för något onormalt.

Jag dömmer ingen, sålänge det bara är lagligt så spelar det inte så stor roll för mig. Kanske att jag kan tycka vissa saker är annorlunda och att jag inte riktigt fattar vitsen med dem. Men det gör säkert inte andra heller, om vissa saker som jag gillar...

Men sammanfattningsvis kanske man kan säga att om man är trångsynt, pryd och oförstående så kanska man har lättare för att tycka att andra är onormala, och att en själv är normala? Typ något sånt??
 

kim_se

Medlem
Kön
Man
Normalt lies in the eyes of the beholder..

Jag tänder på att se wetsex men vet inte vad jag skulle tycka i verkligheten..

Normalt är sex, oavsett typ, mellan människor som alla är med på de.. Gillar de att kissa på varandra - fine, bajsa - visst, missionären - go for it.. Tror inte det finns så mycket att säga egentligen för alla har olika referenser till vad de tycker är normalt..

Sex är normalt förutom för de asexuella..

Så de så..
 

Tobbisen

Aktiv medlem
Kön
Man
Och hur definierar man en asesuell person?? Bara undrar :)

*En munk/nunna behöver inte vara asexuell, kanske om man avser samlaget. Men vet ej var jag läste det men där stod de att även de kunde ha lustar även om de fick utlopp för dem på annat sett än sex/onani.
*En person som bara vill bli kramad och mysa och som inte har några sexuella lustar för stunden eller överhuvudtaget.

Och även om de kanske inte har sex, så behöver sex inte vara något onormalt för dem, för i så fall skulle ju sex vara något onormalt för en oskuld? ;)

Inga sanningar, utan bara tankar och funderingar... så 'no offence'
 

kim_se

Medlem
Kön
Man
Asexuell /Asexualitet
En person som är asexuell har ingen aktiv sexualitet och/eller känner sig inte intresserad av sexuella relationer. En del asxeulla säger att de onanerar och/eller blir förälskade och kan ha icke-sexuella kärlekrelationer. Asexuella kan vara homo-/bi- eller heterosexuella. Vissa beskriver att de alltid varit asexuella, andra kan vara det i perioder, medan en grupp har en tillfällig eller permanent asexualitet beroende på sjukdom, medicinering eller skada.

...enligt RFSL:s hemsida :D
 

kim_se

Medlem
Kön
Man
hehe.. =D det finns ett gäng asexuella som startat en förening för asexuella.. jag har svårt att förstå.. hjälp mig.. JAG FÖRSTÅR INTE?!?

älskar att vara kåt.. :D
 

Benster112

Medlem
Kön
Man
Läste och begrundade Benster1111s inlägg noga, det är bra håller helt med att det är så som han säger. Det är ett begrepp som är kulturellt bestämt av majoriteten eller den marknadsförare som skriker högst just nu.

Men att det är så betyder inte att det är så jag vill att det skall vara.

Jag gillar nämligen inte ordet normal/onormal alls. Vägrar använda det.

Om jag måste urskilja en mindre grupp från en större så brukar jag tala om flertalet elller de något färre. Ordet normal är så normerande och innehåller i sig så många värderingar som jag inte ställer upp på.

Istället brukar jag prata om ett kulturbegrepp.

Dvs att säga att man kan vara straight eller bög, är samma sak som att säga att man är Fransman eller Tysk. Man har ett språk och en social tillhörighet som liknar de andra i en viss grupp som man tillhör, men det är bara en annan grupp, en annan kultur. Inte normalt eller onormalt rätt eller fel, utan en tillhörighet.

En tillhörighet som inte bestäms ut av ett normalbegrepp som implicit lägger till en värdering.

I det här fallet, skulle jag säga att du Benter1111 är bög för att du tänder på killar. Inte för att du gör så i förhållande till honom eller så i förhållande till honom. Inte för att du är normal eller onormal i förhållande till någon annan. Du är helt enkelt bög i din egen rätt att vara dig själv.

Min erfarenhet kommer från en annan minoritet, de funktionshindrades men med liknande problem när det gäller just normalitetsbegreppet.

JOhan

Tack för det! Ett lysande inlägg med en bra vinkel.

När jag använder normal på mig själv och andra så är det alltid i relation till allt annat.
Det är så att säga för att simplifiera, utan att behöva brodera ut i all evighet för att förklara minsta lilla betydelse - ungefär så som jag var tvungen att göra i mitt inlägg.

Att använda ordet normal kan, som JOhan säger innebära att en värdering även stämplas på.
Det är som tobbisen säger att "normalt" i många fall används på sig själv ens närmaste men inte på andra, låter rätt tycker jag.

Det medför också att det är högst subjektivt och att ingen riktigt kan bedöma.

Detta kan även vara farligt. säger inte att det nödvändigtvis måste vara det, men att det finns en risk. För, att skapa en moralisk gråzon där allt är normalt, bara det är ok i betraktarens ögon är riskabelt.

Det är detta som tex NAMBLA (North American Man-Boy Love Association) sysslar med. De försöker få det till att det minsan är deras RÄTT att "älska" med (förgripa sig på) småpojkar under parollen "alla andra får ju leva ut sin sexualitet...!", "Förklarar man för barnet att sex är nåt fint och naturligt, ger man barnet rätt bild av sex istället för att demonisera det. Då blir barnet villigt, och därmed begås inget brott, ingen kommer till skada."

NAMBLA vill alltså få pedofilers beteende och behov att normaliseras och få allmän acceptans.
Där vid lag ser jag inget fel i att säga "De e ju fan inte normala", eller rent av "de e ju fan sjuka i huvet!" :eek::eek:
 
J

josch00 [slutat på egen begäran]

Gäst
NAMBLA vill alltså få pedofilers beteende och behov att normaliseras och få allmän acceptans.
Där vid lag ser jag inget fel i att säga "De e ju fan inte normala", eller rent av "de e ju fan sjuka i huvet!" :eek::eek:

Jag slutar aldrig att förvånas över vad de kan hitta på "over there" I den aspekten tycker jag du har helt rätt. Utan diskussion. Men jag skulle gå för sjukdomsbegreppet i stället för normalitetsbegreppet även här.

Om vi säger så här:

Du är med i NAMBLA du är inte normal
Du har ett funktionshinder, du är inte normal
Du är bög, du är inte normal

Relativt

Du är bög för att det är din sexuella tillhörighet
Du har ett funktionshinder, pågrund av att du uppfattar det här så här
Du är med i NAMBLA, alltså är du sjuk eftersom din sexualitet påverkar andra skadligt.

Ordet normal har tyvärr en tendens att inte bara urskilja utan även just föra över sin negativa laddning och det vore kula att slippa detta sätta att se på individen.

JOhan
 

nonstopparen

Medlem
Kön
Man
hehe.. =D det finns ett gäng asexuella som startat en förening för asexuella.. jag har svårt att förstå.. hjälp mig.. JAG FÖRSTÅR INTE?!?

älskar att vara kåt.. :D

I vårt samhälle är det ett hårt fokus på sex och sexualitet, och för de som inte är så intresserade av sex överhuvudtaget kan jag tänka mig att detta är rätt påfrestande. För dem kan en sådan förening vara meningsfull.

Nu är jag väl kanske inte en person som skulle ha någon anldening att gå med i en förening för asexuella. ;)
 

Tobbisen

Aktiv medlem
Kön
Man
hehe.. =D det finns ett gäng asexuella som startat en förening för asexuella.. jag har svårt att förstå.. hjälp mig.. JAG FÖRSTÅR INTE?!?

älskar att vara kåt.. :D

I vårt samhälle är det ett hårt fokus på sex och sexualitet, och för de som inte är så intresserade av sex överhuvudtaget kan jag tänka mig att detta är rätt påfrestande. För dem kan en sådan förening vara meningsfull.

[red]Nu är jag väl kanske inte en person som skulle ha någon anldening att gå med i en förening för asexuella. ;)
[/red]
Träffa tjejer?;);)
 
Toppen