Oidipuskomplex

egonx

Medlem
Ålder
51
Kön
Man
Finns det fler än jag (enl. psykoanalysforskare nästan alla) som fantiserat om att ha sex med sin mamma och blivit kåta av att se henne naken?
För mig började det i 14 års åldern när jag redan runkat några år. I början var runkobjekten underklädsmodeller i postorderkataloger och nakenbrudarna i nån enstaka porrtidning man kom över. Men en dag kom morsan in naken i badrummet när jag duschat för att klippa mitt hår blev närheten till hennes nakna kropp rent elektrifierande och tände en enorm lust, visst hade jag sett henne naken tidigare men inte direkt reagerat på det, men nu... Efter det var hon min runkfantasi i flera år.
 

Xenon

Aktiv medlem
Kön
Man
Finns det fler än jag (enl. psykoanalysforskare nästan alla) som fantiserat om att ha sex med sin mamma och blivit kåta av att se henne naken?
För mig började det i 14 års åldern när jag redan runkat några år. I början var runkobjekten underklädsmodeller i postorderkataloger och nakenbrudarna i nån enstaka porrtidning man kom över. Men en dag kom morsan in naken i badrummet när jag duschat för att klippa mitt hår blev närheten till hennes nakna kropp rent elektrifierande och tände en enorm lust, visst hade jag sett henne naken tidigare men inte direkt reagerat på det, men nu... Efter det var hon min runkfantasi i flera år.

Nej, det är mycket ovanligt med män som blir sexuellt attraherade av sin mamma. Oidipuskomplex är något annat. Det är en Freudiansk teori om att varje barn genomgår en fas där föräldern av samma kön ses som en konkurrent om den andra förälderns gunst. I förlängningen innebär detta en persons undermedvetna strävan efter att hitta en partner med samma egenskaper som föräldern. Alltså, helt osexuellt. Det du har, är något annat.
 

egonx

Medlem
Ålder
51
Kön
Man
Det du skriver är korrekt men beskriver bara den naturliga utvecklingen i olika faser hos en person.

Kanske förlöpte inte min falliska fas på ett positivt sätt utan jag fick ett sk. olöst oidipuskomplex, och speciellt ovanligt är det inte, men däremot extremt tabubelagt att prata om. Därav publicerat på detta forum som borde frisinnat.

"Oidipuskomplexet är en psykologisk åkomma, inte direkt en sjukdom. Den visar sig så att de män som lider av det har en önskan att gifta sig med sin moder och döda sin fader. Det inträffar enligt Freud under det tredje stadiet i den infantila sexualiteten, genitalstadiet, vid vilket barnen känner sig erotiskt bundna till föräldern av motsatta könet och ser andra föräldern som en rival."
susning.nu

"Den genitala fasen ( pubertet och uppåt) Erogen zon : könsorgan. Den sexuella driften vaknar till liv, den kan inte längre hållas i det omedvetna. Här kan individen lämna den själviska sexualiteten från den falliska fasen och istället utvecklas mot en mogen sexualitet; äkta kärlek och sexuell tillfredställelse under förutsättningen att identifikationsprocessen under den falliska fasen förlöpte på ett positivt sätt ( löst Oidipus- och Elektrakomplex)."
vhis.se/faser
 

egonx

Medlem
Ålder
51
Kön
Man
Börjar bli lite för tunga grejer i den här tråden, så här kommer nåt som lättar upp lite:

Två kvinnor som träffades på gatan hade mycket att prata om. Den ena kvinnan berättade om sin son som skulle få psykiatrisk vård efter som han hade Oidipuskomplex. Den andra kvinnan svarade då; ''Oidipuskomplex eller ploidimuskomplex, huvudsaken är att han är en snäll gosse och älskar sin lilla mamma. :D
 

kille71

Medlem
Kön
Man
Jag kan inte minnas att jag hade stora runkfantasier om min mor. Hade en fas då min storsyster var populärt... ;)
 

satin_panties

Medlem
Kön
Man
Jodå, egonx, här har du en med ungefär samma erfarenheter som du. Enda skillnaden var att det började när jag såg morsan sola topless i trädgården. Nåt som klickade till där, jag var väl runt 13 då. Sen var hon en stor del av runkfantasierna! :oops:

Det är absolut inget som jag skulle göra verklighet av (så pass mentalt stabil är man ju ;) ), men jag tänder extremt mycket på den förbjudna fantasin! :p
 
Toppen