Omskärelse av barn?

Lellelind

Medlem
Kön
Man
OBS! Detta är ingen diskussionstråd! Det är endast en frågeställning!

Tycker du att det ska vara tillåtet eller förbjudet att i Sverige, av religiösa och/eller kulturella skäl, utföra omskärelse på gossebarn, dvs omyndiga pojkar.

Skriv gärna också kort varför du tycker att det ska vara TILLÅTET eller FÖRBJUDET.
 

Corky

Medlem
Kön
Man
Jag tycker det ska vara förbjudet. Att börja karva och skära i en försvarslös person är att göra något som den personen kanske inte vill ha gjort i ett senare skede av livet. Den personen fick inget val.
Varje människa har rätt till sitt eget val vad han/hon ska göra med sin egen kropp.
Har man den uppfattningen i familjen att pojkar ska omskäras bör man kanske fråga när man närmar sig vuxen ålder: Vill du omskäras?
Man ska inte bli tvingad till en viss religion eller åsikt bara för att föräldrarna har den.
Det valet ska man få göra själv.
 

Glimmer

Välbekant medlem
Ålder
50
Kön
Man
Jag tycker att det ska vara förbjudet. Ett litet barn ska inte stympas bara för att föräldrarna tillhör en viss religion. Förhuden finns där av en anledning, den ska skydda ollonet. Om man sen vill omskära sig när man är vuxen, så får man ju göra det.
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Jag vet inte varför man omskär pojkar, men det går inte att komma ifrån att barn är utlämnade till att göra som föräldrar eller andra målsmän vill, i alla lägen.

Instinktivt tycker jag att det är fel att göra ingrepp på barns kroppar utan att det finns någon fysisk orsak.

Problemet med förbud är väl att det inte lär stoppa dem som är övertygade om att omskärelse är rätt. Då riskerar barnen att bli utsatta för klåpare och kanske kan skadas för livet?

Men någon bestämd åsikt har jag inte. Jag vet för lite om både orsak och verkan för det.
 

_snippan-

Medlem
Kön
Kvinna
Jag tycker det ska vara förbjudet. Att börja karva och skära i en försvarslös person är att göra något som den personen kanske inte vill ha gjort i ett senare skede av livet. Den personen fick inget val.
Varje människa har rätt till sitt eget val vad han/hon ska göra med sin egen kropp.
Har man den uppfattningen i familjen att pojkar ska omskäras bör man kanske fråga när man närmar sig vuxen ålder: Vill du omskäras?
Man ska inte bli tvingad till en viss religion eller åsikt bara för att föräldrarna har den.
Det valet ska man få göra själv.

Tack Corky.
Du skrev precis vad jag tycker. Dessutom tycker jag att det är en styggelse att omskära flickor, alla 3 graderna. Det står inte nånstans i nån bok att detta ska utföras utan är bara en sedvänja för att utöva makt. Allt vad jag läst om detta äcklar mig djupt & jag kan inte förstå hur man kan skada sitt eget barn genom att göra nåt dylikt.
Nä, totalförbjud omskärelse före 18 års ålder, både manlig & kvinnlig i hela världen.

ps. jag gillar inte förbud eg, men det här är en annan sak.
 

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Jag ser inte poängen med omskärning över huvud taget, varför ta bort något som ska skydda?
Men ibland funderar jag över de lagar och så vi har i Sverige, frågan; "Hjälper den här lagen verkligen, eller gör den bara mer skada?" Vissa lagar är ju så konstigt formulerade så man förstår inte alltid vad den är för.
Så frågan är, om vi fick en lag som sa att omskärelse är förbjudet tills det att man är 18, skulle det verkligen hjälpa, skulle inte det säga emot andra lagar till exempel grundlagarna. Man förtrycker ju ändå en typ sedvänja i en religion. Så frågan är om man verkligen kan se svart på vitt i den frågan som i så många andra.
Jag är sån som gillar att kunna dra ett streck, rätt o fel, men det är inte alltid så himla enkelt med allt. Speciellt då man har med religioner att göra och deras sedvänjor osv, man kan inte riktigt göra vad som helst.
 

Dexter

Medlem
Kön
Man
Jag tycker att ett förbud är för långtgående. Jag är själv omskuren men det till följd av ett eget aktivt val, inte religiöst. Övergreppet skulle alltså bestå i minskad känslighet på ollonet. Det kan nog upplevas som ett problem för vissa individer men att jämföra det med, som vissa gör, kvinnlig könsstympning känns oseriöst och hånfullt. Däremot borde hygienska förhållanden och bra bedövning vid ingreppet vara ett strikt krav.
 

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Den länken förklara ju en del, men nånstans blev det fel med omskärelse av kvinnor...idiotiskt...gör mig bara sur att sånt ens förekommer, som mycket annat...
 

Dexter

Medlem
Kön
Man
Kvinnlig omskärelse är nåt helt annat som du säger. Det borde vara och är förbjudet.

Den länken förklara ju en del, men nånstans blev det fel med omskärelse av kvinnor...idiotiskt...gör mig bara sur att sånt ens förekommer, som mycket annat...
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
För att de religiösa skrifterna manar till det?

Finns det någon som vet VARFÖR man omskär små pojkar?

Men inte ens de religiösa skrifterna brukar väl mana till något utan att det finns en anledning?

Jag hittade det här: http://w1.380.telia.com/~u38010778/circum.htm


Då blir det helt plötsligt lättare att ha en åsikt:)

Att barn skall tvingas ha ett fysiskt förbund med Gud är gammal vidskepelse och skall förbjudas.

Det räcker uppenbarligen för nytänkande att ha ett andligt förbund med Gud...

Det är naturligtvis svårt att förbjuda föräldrar att hjärntvätta sina barn. Men det visar väl att segregerade skolor behöver ifrågasättas?
 

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Men är det verkligen förbjudet överallt? Och vad händer de stackare som har blivit omskurna, och de idioter som gjorde det??

Kvinnlig omskärelse är nåt helt annat som du säger. Det borde vara och är förbjudet.

Den länken förklara ju en del, men nånstans blev det fel med omskärelse av kvinnor...idiotiskt...gör mig bara sur att sånt ens förekommer, som mycket annat...
 

Dexter

Medlem
Kön
Man
Nej, det är inte det. Dessutom finns det länder det är förbjudet enligt lag men där makthavarna ser mellan fingrararna på det.

Men är det verkligen förbjudet överallt? Och vad händer de stackare som har blivit omskurna, och de idioter som gjorde det??

Kvinnlig omskärelse är nåt helt annat som du säger. Det borde vara och är förbjudet.

Den länken förklara ju en del, men nånstans blev det fel med omskärelse av kvinnor...idiotiskt...gör mig bara sur att sånt ens förekommer, som mycket annat...
 

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
*morr* Det är inte sant hur dumt saker och ting är i denna värld, och vi ska kalla oss smarta... ( nu menar jag inte bara en sån här sak, utan en massa andra också)

Nej, det är inte det. Dessutom finns det länder det är förbjudet enligt lag men där makthavarna ser mellan fingrararna på det.

Men är det verkligen förbjudet överallt? Och vad händer de stackare som har blivit omskurna, och de idioter som gjorde det??

Kvinnlig omskärelse är nåt helt annat som du säger. Det borde vara och är förbjudet.

Den länken förklara ju en del, men nånstans blev det fel med omskärelse av kvinnor...idiotiskt...gör mig bara sur att sånt ens förekommer, som mycket annat...
 

Steph

Medlem
Kön
Man
Tycker du att det ska vara tillåtet eller förbjudet att i Sverige, av religiösa och/eller kulturella skäl, utföra omskärelse på gossebarn, dvs omyndiga pojkar.

Nej, absolut inte. Ett sådant beslut ska i så fall tas av pojken själv som vuxen, eller åtminstone myndig, man, så att han kan fatta ett hyfsat informerat beslut.

Skriv gärna också kort varför du tycker att det ska vara TILLÅTET eller FÖRBJUDET.

Det är inte tillåtet att avlägsna någon kroppsdel från någon. Jag ser inget skäl till att det förbudet inte också skulle innefatta förhuden på pojkar. Dessutom har vi religionsfrihet i Sverige och detta ingrepp begränsar ju på sätt och vis den friheten i och med att pojken blir "märkt" för livet. Dessutom är det känsdiskriminerande att endast flickor åtnjuter skydd i lagen mot dessa ingrepp medan pojkar inte åtnjuter samma skydd.
 
Toppen