Onani eller inte för 15åringar

Mrs Robinson

Ny medlem
Kön
Kvinna
Hej jag är en bekymrad förälder till en 15-årig dotter. Jag undrar först och främst när ni tjejer här på forumet började onanera och hur ofta det sker och även hur ni gör/gjorde för att dölja det för era föräldrar. Tacksam för svar.
 

SuperLasse

Aktiv medlem
Ålder
50
Kön
Man
Hej, tjejerna får själva svara på när dom började onanera, det är ju bara normalt (det finns rätt många trådar annars om det, du kan läsa själv vad dom säger),

men jag hoppas tjejerna inte behöver dölja det för sina föräldrar - för det antyder ju att föräldrarna snokar - obehagligt. Lämna hennes onnande i fred.
 

Mrs Robinson

Ny medlem
Kön
Kvinna
Hej, tjejerna får själva svara på när dom började onanera, det är ju bara normalt (det finns rätt många trådar annars om det, du kan läsa själv vad dom säger),

men jag hoppas tjejerna inte behöver dölja det för sina föräldrar - för det antyder ju att föräldrarna snokar - obehagligt. Lämna hennes onnande i fred.

Jo men det finns väl ingen som gör det helt öppet, på nåt sätt måste de ju "dölja" det om de gör det. Jag vill inte att hon ska göra nåt dumt, det är därför jag är orolig.
 

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Öhm, dumt? vad tänker du på då?
Om inte annat kan jag nästan tycka att antingen lämnar du henne i fred eller så kan du ju faktiskt prata med henne, hon kommer säkert tycka det är pinsamt men...
Håller dock på den att lämna henne ifred, min mamma har aldrig brytt sig om att prata om det och jag har då aldrig gjort något dumt vad jag vet iaf...jag har endast njutit av min onani...
 

megapixel

Medlem
Kön
Man
Hej Robinsson, nu är jag inte kvinna men jag vill i alla fall klara upp vad du vill komma fram till,

Jag skulle nog anse att om du p något sätt vill få henne att sluta/dra ner på onani så är det dumt, hon borde få utforska sin kropp och bli säker på vad hon tycker om, kan njuta av etc etc,.

Sen kan det kanske vara det att du
är rädd för att hon gör det tillsammans med andra
vänner/kompisar? om så är fallet är min åsikt, att det finns inte mycket du kan göra, men av döma av min erfarenhet på männens sida/pojkarnas handlar det mest om att utforska sig själva även där, det är spännande, häftigt och lite pirrande, visste du att 15% av all ungdomar /(minns inte om det ver bara killar eller tjejer), / har någon gång onanerat med en bekant, var inte rädd, och är hon "lesbisk" omdet är det du fruktar finns det verkligen inte mycket att göra åt det utan att såra henne, men igen, så är antagligen inte fallet, men jag är intresserad av hur du tänker, kan du förklara lite mer utförligt?
 

hellabellan

Medlem
Kön
Man
Jag var nog rätt ung.. kanske 11-12 år när jag började.
Klart jag aldrig har berättat det för mina föräldrar, varför skulle man det?

Bara för att man börjar onanera tidigt betyder ju inte det att man vill ligga med första bästa kille.

Tvärtom är det ju bra att man övar på vad som känns skönt INNAN man har sex så att man vet hur man vill ha det.

Tycker nog du kan lämna din dotter ifred när det gäller onani,
men prata gärna med henne om sex och hur man skyddar sig :)
 

pussycat00

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Eh... Jag har onanerat så länge jag kan minnas. Jag vet att när jag var 5 o skulle börja lekis så bad jag till Gud för att han skulle hjälpa mig att sluta! Försökte hota Gud o sa att om han inte hjälpte mig så skulle jag sluta be till honom. Hade då förstått av min mammas reaktiion att det där var ngt skamligt. Jag kunde näml ona när som helst, var som heltst o det gillades inte av min mor. Hon fick mig att förstå att det där skulle man göra för sig själv, hemma!

Att onanera är ngt naturligt/medfött. För tjejer kan det oftast komma mkt, mkt tidigare än för killar. Men pojkar kan hålla på o leka m sina små snoppar oxå för att det känns skönt, änfast det ännu ej "händer" så mkt.

Barn onanerar ofta för att lugna ner sig själva=kroppens valium. Många gör det för att kunna slappna av innan de ska somna. Det är i högsta grad ångestdämpande- om man inte börjar missbruka det så att det får inverkan på resten av livet.

Förstår ej riktigt vad problemet är... Låt henne onanera ifred - hon sköter nog det där bara bra! :)
 

Mrs Robinson

Ny medlem
Kön
Kvinna
Det är inte onanerandet i sig jag är orolig för, det är mer det att jag är rädd för att hon blir allt mer sexuell, och jag vill ha lite koll på vad hon gör så hon inte hoppar i säng med nån kille och blir sårad. På ett sånt här forum förstår jag att alla brukar onanera, men är det verkligen så att alla ungdomar onanerar? När jag var ung var det inte vanligt.
 

Nightdriver

Medlem
Kön
Man
Det är inte onanerandet i sig jag är orolig för, det är mer det att jag är rädd för att hon blir allt mer sexuell, och jag vill ha lite koll på vad hon gör så hon inte hoppar i säng med nån kille och blir sårad. På ett sånt här forum förstår jag att alla brukar onanera, men är det verkligen så att alla ungdomar onanerar? När jag var ung var det inte vanligt.


Kan med all säkerhet säga att 99,9% av alla ungdomar i 15-års åldern onanerar/ har provat att onanera...! (Själv började jag vid elva, har pratat om det med min sambo och hon började ännu tidigare...) Jag tycker du ska uppmuntra henne till att fortsätta onanera, kanske tom köpa henne en rabbit...? Då vet hon hur det kommer att kännas, och hon slipper hitta alternativ att leka med... (En dildo är ju skapt för hennes vagina...)

Att hoppa i säng med en kille/tjej är däremot en helt annan grej, där tycker jag att du kan informera henne om riskerna och gör det tydligt för henne att du finns där för henne och gärna hjälper henne med t ex preventivmedel eller goda råd.

MEN, gör samtidigt klart för henne att hennes sexliv är hennes och att du respekterar det..! Låt henne komma till dig, tjata inte på henne...!

Lycka till....!! :)
 

SuperLasse

Aktiv medlem
Ålder
50
Kön
Man
Det är inte onanerandet i sig jag är orolig för, det är mer det att jag är rädd för att hon blir allt mer sexuell, och jag vill ha lite koll på vad hon gör så hon inte hoppar i säng med nån kille och blir sårad. På ett sånt här forum förstår jag att alla brukar onanera, men är det verkligen så att alla ungdomar onanerar? När jag var ung var det inte vanligt.

Jag förstår din oro, alla föräldrar månar om sina ungar? Men, och jag vill inte låta cynisk, det värsta är ju att dom växer upp? Fördelen med att om hon onnar så lär hon sig att hon kan ha skönt på egen hand - hon behöver inte en kille till det... Bra va? :cool:

Fast det där med att hoppa i säng handlar ju inte bara som sex? Hon lär göra det - precis som du gjorde - och hon lär bli sårad... Det är ju tyvärr så livet är? Men hon kommer nog göra det för att hon trivs och söker tryggheten och den gosiga gemenskapen hos en kille..

Tonåringar reagerar enligt "tvärt-emot-principen", dvs om du säger att hon INTE ska göra något, så kommer hon GARANTERAT att göra det.. :D

Jag tror det bästa du kan göra är att låta henne känna att du hela tiden finns där som en trygghet (det vill hon, även om hon är kaxig och inte vill visa det) att du litar på henne (ge henne lite ansvar, och belöna henne om hon sköter sig - då känner hon sig vuxen)

Bara mina fem öre... Lycka till!
 

pussycat00

Välbekant medlem
Kön
Kvinna
Tycker att du ska köpa kondomer till henne! Och ta ett litet snack om att det är viktigt att hon skyddar sig - även sin SJÄL! Varf är det viktigt hur ofta man onanerar?! Som upplysning kan jag säga att det varierar. Tror att som kvinna har det lite med menscykeln att göra. Hur man gör för att dölja det? Man gör det på toa, i sängen... Och ursäkta, men jag tror att det var lika vanl förr, det var bara att man inte erkände det lr pratade om det. Faktiskt har jag då aldr pratat m ngn om det nu heller - irl alltså. Tycker det är privat!
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Tycker att du ska köpa kondomer till henne! Och ta ett litet snack om att det är viktigt att hon skyddar sig - även sin SJÄL! Varf är det viktigt hur ofta man onanerar?! Som upplysning kan jag säga att det varierar. Tror att som kvinna har det lite med menscykeln att göra. Hur man gör för att dölja det? Man gör det på toa, i sängen... Och ursäkta, men jag tror att det var lika vanl förr, det var bara att man inte erkände det lr pratade om det. Faktiskt har jag då aldr pratat m ngn om det nu heller - irl alltså. Tycker det är privat!

bra sagt, vi håller med varandra ibland

enl metro ons(tror jag) så har unga kvinnor med bra relation till sina pappor
det lättare just med relationer

(jag har två grabbar... & fyra systerdöttrar.. så döm sj)
 

Dexter

Medlem
Kön
Man
Herregud, vid 15 ska man väl ha onanerat flera år. Nävars, inte ska men det är sjutton inget onormalt, tvärtom.
 

Fittsork

Medlem
Ålder
34
Kön
Man
Jaa, det finns egentligen inte så mycket mer att säga om det här. Men jag säger som dom andra, låt henne få onanera så mycket som hon själv vill. Sen kan jag hålla med om att su skulle ge henne kondomer. Då vet du att hon har kondomer och det är ju bra om det skulle hoppa i säng med nån.
Jag kan faktiskt säga att jag fick kondomer när jag var 15. Det låg 1-2 kondomer i varje fick i ett par schorts och det var inte några fickor heller :D
 

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Aha, det var så du mena. Då är du ju egentligen inte nyfiken på hennes onanerande utan på om hon kommer hoppa i säng med någon eller inte. Kan bara ge samma råd som de andra, prata med henne, om vad det finns för alternativ och kanske visa henne vars ungdomsmottagningen ligger.
Är hon femton så har hon kanske haft en sexuallektion eller två i skolan också. Och de har säkert visat vars det ligger men man vet ju aldrig alla skoler har jag hört gör inte på samma sätt.
Jag vet att det var intressant men väldigt pinsamt när våran lärare som för övrigt även var min mentor håva fram kondomer och nån pinne att visa hur man sätter på dem mitt under en sexuallektion. Jag satt och var högröd i ansiktet och sen fick man ju såklart en kondom i handen med rådet att vara försiktig. Jag kunde inte titta mannen i ögonen på flera dagar...:oops:

Så ja, om du inte vet vad skolan gör så gör det själv. Hoppas det går bra för dig!:)
 
Ålder
56
Kön
Kvinna
Hej jag är en bekymrad förälder till en 15-årig dotter. Jag undrar först och främst när ni tjejer här på forumet började onanera och hur ofta det sker och även hur ni gör/gjorde för att dölja det för era föräldrar. Tacksam för svar.


Jag håller med Pussycat00! Köp kondomer och prata med henne.

Visa att du litar på henne och hennes omdöme. 15 år är en svår ålder, det kommer du säkert ihåg om du tänker tillbaka på din egen 15-årsperiod?

Man har å ena sidan ett behov av att frigöra sig från föräldrarna och å andra sidan är man fortfarande osäker på sin egen roll...

Men det värsta man kan göra sitt barn, tror jag är att visa att man inte litar på barnets omdöme - om hon inte tidigare har gett dig anledning att tro att hon saknar omdöme eller förmåga att säga nej!

Att undersöka sin egen kropp och komma underfund om vad man själv njuter av, måste få vara en privatsak, som ingen annan har med att göra om man inte vill berätta själv.

Din dotter är självklart inte omedveten om riskerna att bli gravid. Det du kan göra är att berätta hur du själv kände när du var i hennes ålder. Då kanske ni kan få en bra diskussion.

Hoppas att du själv njuter av att onanera. Det är en bra start tror jag:p;):love::love:
 

Bluesman

Medlem
Ålder
57
Kön
Man
Är du orolig prata med tjejen, för eller senare har hon sex med någon. Gör klart för henne att hon har ditt stöd, OM hon nu har det, att hon alltid ska kunna lita på dig, var inte fördömmande om hon nu blir sårad utan hjälp henne, tyvärr blir nog de flesta sårade till och från, tillhör nog det tråkiga med att leva!

Det går inte att sätta någon i en glasbur och hoppas att hon en dag ska veta hur allt fungerar i den stora elaka verkligheten.

Onananera är helt enkelt ett sätt att utforska sin egen kropp på, och på något sätt få reda på vad man tycker om, och hur bra sex ska kännas. Det kan också vara så att det faktiskt tillfredställer helt andra sexuella behov som man har i fantasin man aldrig egentligen har någon önskan att genomföra i verkligheten.

Sex är knappast till bara för våran fortplantning, utan ett sätt att må bra och känna närhet, den ultimata närheten, när två faktiskt upphör att vara två utan ett. Har du upplevt den känslan någon gång, försök förmedla det till henne, är du rädd för att hon ska ha sex med någon kille, ge henne kondomer i alla fall även om du tycker att det är att uppmuntra till att ha sex.

Låser du inte in henne eller har ett "förkläde" åt henne så kommer hon att ha sex om hon känner för det, om omständigheterna är de rätta eller ännu värre om hon är pressad på något sätt, har hon inget skydd då kan det bli rätt mycket jobbigare för henne.

På något sätt tror jag att du måste inse att din lilla flicka håller på att bli stor, försök att hjälpa henne genom att vara närvarande och lyssna vad hon vill och hur hon mår, kom inte med några klämkäcka plattityder som hon garanterat ser igenom.

Självklart är vi på den här gemytliga sajten partiska vad gäller onani och sex, men ärligt talat, visst är det väl bra att veta hur det kan kännas, och inte nöja sig med att sex är något som sker när maken vill tömma sig?

P.S Är det ok om hon har sex med en flickvän istället?
Du verkar mest rädd för att hon ska ha sex med någon av det manliga könet.

P.S.2 Se inte mitt inlägg här som ett påhopp på dig, det är inte min mening. Jag förstår att det är jobbigt när barnen växer upp, har själv 2 pojkar, som växer så det knakar, och det är tyvärr en hård värld de ska lära sig leva i och den är inte lättare för flickor, så jag förstår din oro, men det går inte att sticka huvudet i sanden och låtsas som det regnar, prata, prata, prata och vara en närvarande förälder är det viktigaste.

Puss på dig Mrs Robinson, koppla av lite, sluta curla så mycket för tjejen och lev!
:love:
 
Toppen