Otrohet

N

Nudde -LÅST-

Gäst
Har någon blivit utsatt, eller själv varit otrogen?

Berätta hur ni ser på att partnern är med ngn annan.
 

galen

Medlem
Kön
Man
nope har aldri varit och aldri blivit utsatt för d... och hoppas att ja aldri blir d :) ja skulle verkligen bli sur som fan om den tjejen ja va tillsammans me lr dejta lr nå skulle va otrogen :)

Livet går ut på att bli kåt... därför jag är det hela tiden
 

mgk

Medlem
Kön
Man
Samma här. Har aldrig varit och, mig veterligen, aldrig blivit utsatt för det.

Fy fan för sånt!!!
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Har blivit utsatt, och utsatt är ett bra ord. Som alltid så är jag av den övertygelsen att alla förtjänar en andra chans, men det har aldrig varit så svårt som då. Tilliten är krossad och utan den blev det aldrig som förut igen, det blev aldrig något riktigt engagemang och allt rann bara ut i sanden i alla fall. Det är väl helt enkelt det största sveket, och dessutom från den man älskar och litar på mest.

Jag har levt i 28 år utan att vara otrogen hittills, så jag har tänkt att "klara" resten med. Inte så mycket för att bespara andra även om det ingår, men mest för min egen skull; jag vill inte sänka mig själv till den nivån, jag vill vara bättre än så och jag vill vara någon man kan lita på.

Lite hårddraget skulle otrohet egentligen kunna falla under psykisk misshandel (Det lämnar garanterat psykiska ärr som påverkar individen och individens relationer till andra för resten av livet), eller avtalsbrott. Fylla är ingen ursäkt då svea rikes lag tydligt säger: "Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott.". I dag skulle dessa brott ge från böter upp till två år i finkan.
Tror att den allmänna hälsan hos folket skulle må bra av det. Även om lagen inte appliceras så hårt (Vilket svensk lag tenderar att inte göra), så är det en skarp markering från samhället och från det demokratiska folket att man inte accepterar att människor behandlar varandra hur som helst.

Uj, det blev långt, jag börjar ana att jag är ganska så bitter...
 

AlfonsÅberg

Medlem
Kön
Man
Jag tror det skulle vara ganska meningslöst att tillämpa lagstraff på otrohet eftersom alla har olika syn på var gränsen för otrohet går. Vissa lever t.o.m. i öppna förhållanden där "otrohet" är väldigt vanligt och accepterat.
Ska det på något vis fungera måste man så fall skriva på något slags avtal som beskriver var gränsen för otrohet går - men det hade aldrig fungerat det heller. När skulle man skriva på avtalet? På första dejten? Andra? Tredje? Inte förrän man är gift? Det är ok att vara lagligt att vara otrogen så länge man bara är sambos, men när man gifter sig så blir det olagligt?

Staten skulle ju förvisso kunna bestämma vad som menas med "otrohet", och på så vis röja problemen med avtal och gränser, men det vore ju synd för alla de som inte håller med om var gränsen har dragits... Komplikationer hur som.
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Inte meningslöst alls, på samma sätt som det går att tillämpa lagstraff på förtal eller psykisk misshandel. De flesta har olika uppfattning på var gränsen går, vad man ska kunna tåla att höra och säga innan det går över gränsen. Det är bara en fråga att mäta efter det lidande offrets utsatts för.

Staten behöver inte alls bestämma någon definitiv gräns. Många av våra lagar är väldigt luddiga, det enda som behöver införas är att just otrohet skall räknas, högst troligtvis inte någon ny lag utan snarare ett tilläg till en befintlig.
 
Toppen