Otrohet?

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Jag anser att otrohet bör vara straffbart med böter, skadeståndskrav och fängelse.

Det var hårda ord, låt mig förklara. Om du talar illa om någon, inför denna, eller till någon annan på ett sådant sätt att personen mår dåligt av vad du sagt, så kan du få böter, skadeståndskrav och till och med fängelse. I första hand för förtal, men är det grovt så klassas det som psykisk misshandel. Brottspåföljden bestäms av hur allvarlig skadan. Blir du permanent folkskygg, eller på annat sätt får ett socialt handikapp så kan straffet bli riktigt hårt.

Så; känner ni någon i er omgivning som efter att ha blivit bedragen första gången är samma person som innan? Jag gör det inte, att bli sviken av den du älskar och litar på allra mest, krossar helt enkelt en hel del. Tilliten till en annan människa kan aldrig bli lika total igen.

Alltså har din sociala integration permanent förändrats, till det sämre. Kanske med en misstänksamhet eller, återhållsamhet som kommer att drabba både dig och alla du inleder en relation med för resten av ditt liv. Min poäng är att det är oansvarigt av ett samhälle att inte påvisa för sina medborgare att ett beteende där man uppsåtligen skadar en annan människa är dåligt.

Tankar?
/ På en liten allmän begäran flyttas detta till sex&samlevnad
// Flow242
 
G

G-mannen [adjö]

Gäst
Inte kan det vara straffbart inte. Samtidigt skall den som är otrogen veta vad de ger sig in på. Jag har blivut utsatt för otrohet i ett tidigare förhållande och det finns inget som är så kränkande och som skadar tilliten så mycket. Inte för att jag missunnade henne att knulla med andra. Det handlade inte om ägande från min sida. Hade det skett öppet hade det varit mer än OK. Det hade varit upphetsande och en extra krydda.

Men att den man älskar och litar på smyger - det är det som är så hemskt. Jag kom i alla fall över det för jag tyckte, och tycker, att den som gör så i smyg är inte värd att vara tillsammans med. Försvarsmekanism? Ja, kanske men i så fall en vettig sådan.

Det är inget som stör mig idag många år senare. Men ibland blir jag påmind och känner igen känslan. Aldrig att jag utsätter någon för otrohet. Om det skall ske skall det vara öppet.
 

avve

Medlem
Kön
Man
att vara otrogen, kan ju vara två olika saker.
Ena är att innleda ett förhållande med känslor som eventuellt kan bli en långvarig relation. På den andra sidan är man ju otrogen om man har sex på fyllan med en kollega från jobbet, eller någon hvem som helst.
Jag har relativt nyligen separerat från en härlig tjej, utan att någon var otrogen. Ofta tänker jag att det var dumt att inte faktiskt vara otrogen, att känna att jag duger och att någon faktiskt vill ha mig var ett av mina problem i våran relation. Vi pratade om det, var även hos relationsexpert för att lösa våra problem.
problemet vårat var som i många andra relationer att jobb och små barn tar all kraft. och för barnens skull vore det bättre om vi inte delade på oss.
jag tänker så här, om jag hadde "knullat rundt" lite och på så vis fått lite bekräftelse, vore det värre än den situation vi har nu?

God jul och puss i ljumsken
 

joakims6

Ny medlem
Kön
Man
Det var hårda ord, tycker jag.
Jag tror inte att människan är skapt för att leva monogamt, med endast en partner hela livet. Jag tror dessvärre att otrohet ligger i människans natur! [B)]
Så dödstraff: NEJ.:D
 
G

G-mannen [adjö]

Gäst
Dödsstraff - nej, definitivt inte :)

Klart att de flesta av oss har varit med olika människor eller vill vara med olika genom livet. Det är väl mera att man är med EN i taget om man inte kommit överens om annat.
 

RobX

Ny medlem
Kön
Man
Visst Flow, det är kanske inkonsekvent att det inte är olagligt med otrohet när det ju är olagligt med förtal och annat. Men otrohet är ju faktiskt väldigt vanligt, jag menar i likhet med G-mannen att det egentligen är något mänskligt att vilja ha fler under livets gång. Men visst sårar det och visst är det fel, absolut. Frågan man måste ställa sig om man trots allt vill lagstifta mot otrohet är: var går gränsen för otrohet? När är man otrogen och när är man det inte? Fyllehångel på firmafesten, är man otrogen då? Snedsprång på semestern? En del tjejer blir knäckta av att deras pojkvänner porrsurfar, har killarna varit otrogna? Var och en har olika uppfattningar om var gränsen går, och därför är det väl också bäst att var och en själv får avgöra vad otrohet är, istället för att riksdagen skall avgöra det.
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
RobX: Att definiera var gränsen går tror jag är det minsta problemet. Inte svårare att definiera än misshandel, sexuellt utnytjande, förtal och liknande. Ge det sedan ett fall som prövas, så har vi rättspraxis på det hela. Det handlar egentligen bara om två saker enligt mig;
1. Det är en uppsåtlig handling som utförs trots att förövaren är helt medveten om att offret (den bedragne) kommer ta illa vid sig.
2. Samhället säger att det är helt ok.

Tycker G-mannen sa det bäst; "EN i taget om man inte kommit överens om annat". Det är väl inget man pratar om, men att inleda ett förhållande är ju ett outtalat löfte att dela varandras liv, stötta varandra och vara varandra trogna. Så egentligen kanske det går att föra under svensk lag under avtalsbrott ;).
 
N

nickespecial (slutar på egen begäran)

Gäst
Praktiskt sett : Rätts sverige har varken resurser eller tid med en sådan lag.
Det skulle bli för många åtal med " falska anklagelser " ,
för många skulle läggas ner " brist på bevis".

Om man skulle dra gränsen för otrohet vid samlag skulle
det ändå bli för många ouppklarade fall " svartsjukedrama".

Dessutom skulle vi få en skatte höjning att se fram emot till
att täcka kostnaden för alla nya "mål".
 
M

magistern (Slutar på egen begäran)

Gäst
Räcker det inte med att säga att otrohet är fel?
En enkel regel: Avsluta 1 innan du börjar på 2.
 

mcw67 - EOT

Medlem
Kön
Man
Polyamori, är den som stämmer bäst in på mig...

Polyamori - romantisk eller sexuell relation med flera partners samtidigt.
Bigami - en man är gift med två kvinnor eller en kvinna är gift med två män.
Polygyni - en man är gift med flera kvinnor.
Polyandri - en kvinna är gift med flera män.
Polygynandri - flera män och kvinnor är gifta med varandra.
Monogami - äktenskap mellan en man och en kvinna.
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Är ni säkra på att människan är skapad för att leva i monogamt förhållande?

Förälskelsehormonerna stannar kvar i kroppen i två, tre eller kanske till och med fyra år från det att vi blir förälskade. Under den perioden är det mycket ovanligt med otrohet, vilket säkert beror på oxytocinets brobyggande effekt. Varför förälskelsen varar i ungefär tre år förklarar evolutionspsykologer med att när vi levde som nomader på Afrikas stepper behövde föräldrarna hålla ihop så länge barnet var litet. Sedan var det, ur ett genetiskt perspektiv, bättre att skaffa en ny partner.

Men sen kom jordbrukssamhället. Och ska man bruka jorden är det helt plötsligt viktigt att hålla ihop mycket längre än bara några år. På en genetisk tidsskala var det igår som den förändringen inträffade och evolutionen har inte hunnit hänga med. Som tur är så är vi inte slavar under vårt genetiska arv och kan kompensera genom att konstruera sociala regler.

Men nu lever vi inte i jordbrukssamhället längre och det är inte lika viktigt att hålla ihop hela livet ut. Så hur vill vi ha det?
 

mcw67 - EOT

Medlem
Kön
Man
Inte mycket liv kvar i den här tråden efter din slutsats Bellman..

Hm.. känner hur mina genetiska rötter kliar, nu när oxytocin kicken har lagt sig.. ;)
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Jag anser att otrohet bör vara straffbart med böter, skadeståndskrav och fängelse.

Då skulle domstolarna få att göra. En siffra jag hört är att 44% av alla gifta män och 25% av alla gifta kvinnor har varit otrogna någon gång.
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Polyamori, är den som stämmer bäst in på mig...

Polyamori - romantisk eller sexuell relation med flera partners samtidigt.
Bigami - en man är gift med två kvinnor eller en kvinna är gift med två män.
Polygyni - en man är gift med flera kvinnor.
Polyandri - en kvinna är gift med flera män.
Polygynandri - flera män och kvinnor är gifta med varandra.
Monogami - äktenskap mellan en man och en kvinna.
usch, det finns straff för sånt här...
ju fler äktenskap, desto fler Svärmödrar:eek:
 

mcw67 - EOT

Medlem
Kön
Man
Kan inte påstå att jag har problem med min svärmor..

Alternativet är ju att vara singel eller polyamorös.. ;)
 

SuperLasse

Aktiv medlem
Ålder
51
Kön
Man
Det här är intressant, och för en gångs skull tänkte jag bidra med något annat än mitt vanliga "kuken är så hård, skönt att runka, sugen på att slicka fitta och knulla, älskar flickstjärtar och vill stoppa in den i hennes bak" - som jag brukar! Haha... ;)

Är ni säkra på att människan är skapad för att leva i monogamt förhållande?

Det kan inte vara så att detta är en historisk "påtvingad" åsikt?

Jag håller med dig mcw67, jag tror inte människan är skapad att leva monogamt. Inte alla i varje fall. Historiskt och religiöst "påtvingat". Men det är komplicerat, alla är vi olika. Jag kan inte komma med någon "sanning", men jag kan dela med mig av mina egna erfarenheter.

Räcker det inte med att säga att otrohet är fel?
En enkel regel: Avsluta 1 innan du börjar på 2.

Magistern: Personligen tycker jag inte alls att det räcker att säga så. Verkligheten är inte alls så enkel, det är betydligt mer komplicerat än så.

Jag hade en relation med en tjej som bor i ett annat land, där de äter sniglar och baguetter och säger "merci" :). Zuck... jättesvårt på distans... I varje fall, jag älskade henne verkligen, men hon var otrogen mot mig. Till råga på allt med en svinrik playboy med eget flygplan (baby, rub it in! - gjorde det inte lättare för mitt självförtroende ;)) När hon berättade fick jag panik. Många *starka* känslor på en gång, arg, ledsen, sårad, lurad, bedragen. När jag lugnat mig efter några dagar började jag förstå mig själv. Då insåg jag att jag mest av allt var *RÄDD* - rädd att hennes hjärta skulle lämna mig. Inte rädd för att hon legat med någon annan. Det kunde jag acceptera... Jag var inte hos henne, och hon är mänsklig, hade en trevlig kväll och behövde bli kramad. När jag förstod att hon inte ville lämna mig, utan ville stanna kvar hos mig så vände mina tankar. Jag älskar henne och vill att hon ska ha det skönt. Helst med mig, men det finns situationer där jag kan acceptera ett litet "snedsteg"... Nu är vi inte tillsammans längre, men det beror inte alls på denna otrohet. Och själv har jag varit otrogen, men bara med allan i brallan, inte med hjärtat. Det är skillnad. Alla är olika, men personligen tycker jag det är löjligt att kalla en kyss, eller lite flörtande för otrohet.

Inte för att jag missunnade henne att knulla med andra. Det handlade inte om ägande från min sida.

G-Mannen: jag känner igen känslan, det är sårande, och det svider att påminnas att man inte "äger" någon. Men personligen kände jag att tilliten växte (efter att ha kommit över det hela)... Det kändes skönt att veta att det finns ärlighet, jag kände att vi kom varann ännu närmare. Vi slapp tvivla på om den andra verkligen var helt ärlig.. Det smusslas och ljugs något helt enormt om otrohet. Dubbelmoral.

Personligen tycker jag en älskarinna / älskare inte alls är så fel i alla lägen... inte så farligt. Vad tycker ni, vad har ni för erfarenhet av otrogenhet?
 
Toppen