P-film,bra eller dåligt?

G

Guest

Gäst
Ofta diskuteras ju porrens värld... Har porren fått för stort utrymme? Är porr för lättillgänglig?

Är det rätt eller fel att stödja porrindustrin genom att konsumera? Vad är det man stödjer? Vet man det?
Finns det p-film som är mer "moralisk" än annan, i den meningen att man vet att alla medverkar frivilligt och njuter?

Några åsikter?
 

Glimmer

Välbekant medlem
Ålder
50
Kön
Man
Porren är helt klart mer lättillgänglig idag, jämfört med när jag började titta på porr i slutet på 80-talet. Då var det mer ett smusslande med porrtidningar, och det var inte helt lätt att få tag på en porrfilm. På den tiden var tjejerna orakade mellan benen, vissa hade värsta busken. En del hade t.o.m. håriga armhålor, något som knappt existerar idag. Filmerna innehöll nästan uteslutande oralt och vaginalt. Analsex var ovanligt då, man tänkte: "åhå, hon tar den i rumpan!" Dubbelmackor var ännu ovanligare. Tror jag hittade den första i Rekord Carat, som var 4 timmar lång.

Idag är det lätt att få tag på porr. Man kan man tanka hur mycket som helst via nätet, och TV-kanaler som Canal+ och TV 1000 visar hårdporr varje natt. Man kan beställa porr på DVD enkelt via nätet. Porren har blivit mer "rumsren".

De flesta porrfilmer är gjorda AV män FÖR män. Det är därför det har dykt upp scener med dubbelt vaginalt, dubbelt analt och ass to mouth.

Men det finns snygga porrfilmer också, jag tänker främst på filmerna av Andrew Blake. Det är såna filmer som även passar tjejer, eller som man kan se tillsammans med flickvännen. De är inte lika "grisiga" och är snyggt filmade och innehåller vackra miljöer och man ser att även tjejerna njuter och får ut någonting av knullandet.

Jag ser själv mycket på porr, främst den som Private producerar. Jag tycker inte att porr är kvinnoförnedrande, men det ska ju så klart inte vara något tvång, alla ska ju vara med på det. Jag ser inget fel med att se på film när en man och en kvinna har det skönt tillsammans. En naken kvinnokropp är det vackraste som finns och alla feminister som demonstrerar mot att kvinnan exploateras är egentligen bara avundsjuka.

Porrindustrin omsätter miljarder dollar, och har alltid legat framme när det gäller den tekniska utvecklingen. Det var t.ex. porren som gjorde att VHS vann över Betamax och Video 2000. Det finns ju helt klart en efterfrågan på porr, annars skulle det ju inte produceras så mycket.
 

Benster112

Medlem
Kön
Man
Debatten kring porren bör nog ses över en aning.
Nu i dessa tider av fildelning, stödjer de allra flesta inte porren ekonomiskt, eftersom de bara laddar ner.

Porr har blivit hur lättillgängligt som helst. Några sekunder på Google så har man en hel drös porrbilder som man fick betala dyra pengar för i o med köp av porrtidningar innan internet fanns.

Ett argument som ofta kommer upp i porrdebatt är ju hur kvinnorna blir utnyttjade, förnedrade och gjorda till objekt - därför är all porr sexismfrämjande, kvinnoförnedrande och ond. Det som sällan kommer upp i den debatten är bög-porrindustrin, där män blir försatta i ungefär samma situation som kvinnor. Penetrerade, sperma-besprutade, gjorda till objekt och verkar älska det lika mycket som kvinnorna i p-rullarna - men inte hör man ett dyft om det från feministerna eller media.

Är det för att det "bara" är män? Starka män som vet vad de gett sig in på? Inget tal om några offer här inte.

Jag tycker detta säger en hel del om hur skev debatten är. Det säger också en hel del om vilken kvinnosyn vissa porrmotståndare har innerst inne utan att ens veta om det själva - "kvinnor är svagare än män och behöver mer beskydd än män".

Porrindustrin har sina baksidor precis som all annan industri.

Varje gång vi köper ett par Reebook för en hutlös summa pengar sanktionerar vi att kvinnor i Sydostasien jobbar 15 timmar om dygnet för att i en allmänt illa arbetsmiljö limma ihop samma par dojor för motsvarande typ 2 spänn i timmen. Snacka om att bli utnyttjade!

[}:)]
 
N

nickespecial (slutar på egen begäran)

Gäst
Det är klart det är rätt , de tjejerna måste också tjäna pengar.

Men hur porrindustrin fungerar , tror knappast att man behöver vara proffesor för
att konstatera en svart sida och en ljus sida.

Många tjejer har nog inget val , med påtryckningar ifrån släckt eller partners eller livs situationen över huvud taget. Usch vad man än ser på film så är verkligheten grymare .

Alla är vi olika.
 

nonstopparen

Medlem
Kön
Man
jag tror personligen att porrindustrin har en mörkare baksida än många andra industrier och att den, tyvärr, förmedlar en del av samhällets obehagligare värderingar på ett väldigt direkt och obehagligt sätt.

ja, jag konsumerar porr men kan helt enkelt inte bara därför blunda för dess avigsidor.

det finns feminister som inte är riktigt kloka (alla politiska grenar har sin beskärda del idioter, vissa fler, vissa mindre) men det finns de feminister som har en hel del vettiga saker att säga om porren och hur porren fungerar i samhället.

att jämföra bögporr med heteroporr känner jag är lite snett, jag har kikat på båda och kan konstatera att i alla fall den bögporr JAG sett har varit rent ut sagt jävligt tam jämfört med "motsvarande" heteroporr. man tar inte ut svängarna lika mycket helt enkelt, det är mindre gangbangs, mindre scener där en man blir nersprutad som i GGG-filmerna etc. i heteroporren är det klart hetare scener och kvinnorna blir helt enkelt "mer grundligt knullade etc" än deras motsvarigheter i bögporren. har funderat på vad detta beror på och en möjlighet är att det är ett utslag för att kvinnorna har svagare ställning i porrindustrin än männen. man kan ofta gå längre om det är en kvinna som knullas än en man.

ett komplicerat, känsligt men väldigt intressant ämne med många bottnar det här och jag ser risken att den här tråden total havererar. håller tummarna att tråden trots detta slipper haveri och lyckas överleva och att vi får se fram mot många kloka inlägg!
 

Hoeberl

Medlem
Kön
Man
kan tilläggas i debatten att i porrindustrin så tjänar tjejerna oftast mer än vad killarna gör.

Japp och varför är det så?

I ärlighetens namn så är det nog inte så många manliga porrstjärnor som "njuter" trots att de sprutar. Ska inte gå in på vad som är värst, att vara kvinnlig eller manlig porrstjärnoa, emn som sagt, detä nog inte så skoj att vara manlig porris heller...
 

Glimmer

Välbekant medlem
Ålder
50
Kön
Man
Klart att killarna njuter, annars skulle de ju inte spruta.

Men det måste vara tufft att vara i den branschen. Kunna få upp den när det är andra runt omkring, inte slakna, inte komma för tidigt, spruta på kommando.

De gör det bra, jag lyfter på hatten!
 
Kön
Kvinna
Jag kan tycka att det är en lätt moralpanik runt porren. Man måste inse att porren har ett spektra där det finns olika sorters kategorier. Vissa kategorier är tveksamma medans andra inte är det. Att dra all porr över en kam är bara dumt. Det ger folk njutning och extra krydda till sexlivet, givetvis så skall det finnas åldersgräns för porr hör till den kategori saker som barn inte bör se.

Sedan kan man debattera huruvida de som är med i filmerna mår? Här finns det också olika fall, många klarar det galant medan andra inte alls klarar det lika bra. Tror inte att det direkt är övergrepp eller "filmad våldtäkt" som en del feminister påstår. Utan problem är nog snarare att flickor kan blir inlockade i verksamheten utan att veta vad de ger sig in på...

hur som helst, det är en svår debatt...men porrförbud som vissa politiker förespråkar är jag helt emot.
 

SuperLasse

Aktiv medlem
Ålder
50
Kön
Man
Bra sagt Maree... Jag tror att porren har fått så stort utrymme för att vi helt enkelt är sexuella varelser mer än något annat. Om vi ska vara ärliga. De flesta njuter oerhört av sex, och porren gör de flesta upphetsade, kåta. Sen är det en annan femma att det är så svårt att erkänna det.

Varför är det så "tabu" med sexuell njutning, trots att alla vet att det är de flestas"favorithobby" i hemlighet?? :D Visst finns det dålig och tveksam porr, men varför dra all sex/porr över en kam, så som vissa feminister totalt onyanserat gör? Var kommer moralpaniken från, och vem vinner på den??
 

BunnyButt

Medlem
Kön
Kvinna
Jag hade en intressant diskussion om ämnet för några år sedan.

Efter många vändor kunde vi då konstatera, att porren (eller snanare erotik) är ett urgammalt fenomen, som förekommit i alla kulturer, i alla tider. Därmed bör man kunna konstatera att behovet av erotik är konstant, en del av den mänskliga driften och med största sannolikhet även kommer att bestå.

Att porrens lättillgänglighet med största sannolikhet påverkar vår syn på sex idag och även som 'trendsättare', är nog också ganska klart.

Men vari ligger problemet?

Min personliga uppfattning, är att väldigt många av de som lockas till porrindustrin (i egenskap av aktörer/aktriser) drivs dit av nyfikenhet. Är man ung, har man kanske inte så stora begrepp och förståelse för hur det kan komma att påverka. Jag tror även många faktiskt har en strikt exhibtionistisk läggning; De VILL bli tittade på och tänder på detta - våde under inspelningen, såväl som senare, då alstret publicerats för allmänheten.

Däremot - jag tror även att väldigt många som drivs till porrbranchen även har ett stort behov av att bli sedda och bekräftade. Detta grundar sig ofta i en dålig självkänsla. Vari detta behov av att bli sedd och bekräftad kommer från, lämnar jag öppet för spekulation - jag ser tusen och en olika anledningar.

Att konsumera porr, anser jag därmed, är att på ett vis stödja en industri som utnyttjar redan svaga personer. Det är detta jag vänder mig mot och ifrågasätter. Det blir, på ett vis, en slags prostitution.

Så - finns det en lösning på problemet?

Behovet av erotik kommer alltid bestå.
Finns det en efterfrågan, finns det en marknad.

Under den diskussion jag var inblandad i, kom idén upp på ett fackförbund och/eller intresseorganistation för porrskådisar. Jag fann den intressant och beaktansvärd. (Jag tror t o m det numera existerar en dylik i USA...)
Ett fackförbund som helt enkelt reglerar regler, sätter gränser och på så vis 'styr upp' verksamheten och därmed minskar risken att just dessa svaga individer utnyttjas (vilket säkert skulle förkomma ändå); alltså skapa ett skyddsnät som inte finns idag.

Vidare skulle en sådan organistation kunna tillhandahålla t ex terapi och psykiatriskt stöd, just för att hjälpa och stötta individer som alltså inte klarar av branchen. (Vilket förmodligen är en ganska stor del...)
En och annan skådis gör ju sig ett namn inom branchen (t ex Rocco och Jenna) och lever förmodligen ett ganska gott liv, med stort inflytande på de filmer de medverkar i, kontrakt, avtal, gränssättning osv.

Jag betvivlar inte heller för en sekund, att de faktiskt trivs med det de gör, åtminstone bitvis.

Dock dräller ju porrbranchen av 'nybörjare', små och okända namn, tjejer och killar som kanske bara medverkar i en eller ett par filmer, får några tusenlappar för jobbet och sedan lever med vetskapen om detta för resten av livet, utan att komma överens med sig själva om vad de faktiskt gjort.

Jag tror att just i detta, sista fall, borde en organisation som denna, kunna vara till stor hjälp...

Dock - sålänge moralpaniken i vårt samhälle existerar, skulle en dylik organisation innebära att man faktiskt *erkänner* att det finns en branch och därmed ett behov (jämför debatten om fria sprutor till narkomaner) och det är detta samhället i stort blundar för.
 

Tobbisen

Aktiv medlem
Kön
Man
Och innan valet är detta ingen som, ens med tång, som kommer att ta i en fråga rörande fackförening för porrbranchen. Speciellt nu med mer (extrem) feminism i samhället än för några år sedan... Och en fackförening skulle väll bara vara till nytta för de "anställda", eller är det så en fackförening fungerar? Men kan det inte vara så att även om det finns en fackförening, så kan ju arbetsgivaren "tvinga" den anställde till att inte gå med i facket? Typ genom att säga att de som inte är med i facket får dubbelt så hög lön...

Men även om det finns en fackförening så kan man ju inte skydda folk från sig själva, typ de som kommer att ångra sig efter några år när materialet redan är spritt.

Vissa försvarar sig ju med att säga "man kan faktiskt tjäna pengar på branchen", men hur många procent/promille kommer att få se den delen av kakan? Så är det innom alla branch, väldigt få tjänar de stora pengarna. Även om porrbranchen är väldigt utlämmnande, som inte riktigt andra brancher är dock.

Har dock ingen riktigt bra lösning på detta, så länge det kommer att finnas pengar och folk vill få bekräftelse, och folk vill se naket så kommer nog erotiken inte försvinna i första taget.

Dessutom är väll inte porrbranchen lika stor här som i usa??
 

Tobbisen

Aktiv medlem
Kön
Man
tillägg:

erotiska motiv har funnits länge, tex antikens grekland, kamasutran från indien(?), med flera. Förr i tiden om inte även nu, så tilldyrkar/de man sex/fruktbarhetsgudinnnor. Vet inte om det var något läsvärt? Men ville göra ett tillägg bara
 
Kön
Kvinna
Fackförening är en bra idé. På så sätt kan man kontrollera marknaden. Förbud är menlöst då det istället går underjorden med ännu sämre avtal med skådespelare etc. Porr kommer alltid att finnas oberoende förbud eller ej, så istället bör man bry sig om de som medverkar och informera vad yrket handlar om och innebär.
 

BunnyButt

Medlem
Kön
Kvinna
Och innan valet är detta ingen som, ens med tång, som kommer att ta i en fråga rörande fackförening för porrbranchen. Speciellt nu med mer (extrem) feminism i samhället än för några år sedan... Och en fackförening skulle väll bara vara till nytta för de "anställda", eller är det så en fackförening fungerar? Men kan det inte vara så att även om det finns en fackförening, så kan ju arbetsgivaren "tvinga" den anställde till att inte gå med i facket? Typ genom att säga att de som inte är med i facket får dubbelt så hög lön...

Men även om det finns en fackförening så kan man ju inte skydda folk från sig själva, typ de som kommer att ångra sig efter några år när materialet redan är spritt.

Vissa försvarar sig ju med att säga "man kan faktiskt tjäna pengar på branchen", men hur många procent/promille kommer att få se den delen av kakan? Så är det innom alla branch, väldigt få tjänar de stora pengarna. Även om porrbranchen är väldigt utlämmnande, som inte riktigt andra brancher är dock.

Har dock ingen riktigt bra lösning på detta, så länge det kommer att finnas pengar och folk vill få bekräftelse, och folk vill se naket så kommer nog erotiken inte försvinna i första taget.

Dessutom är väll inte porrbranchen lika stor här som i usa??

Du har många poänger.

Jag tror inte heller det finns en perfekt lösning på den problematik porrbranchen skapar - samtidigt som så gott som all porr fortfarande produceras på lösa boliner för samtliga inblandade - det är därför det är så lönsamt.

Jag tycker synd om de tjejer och killar som hamnar i kläm...

Kanske inte just en fackförening, men någon form av intresseorganisation som verkar för sexarbetarnas ställning i samhället, liksom RFSL arbetar för homo- och transpersoner...

Det skulle, om inte annat, bli en motpol till den otroligt onyanserade debatt som finns kring porr i dagens samhälle; Allting glorifieras eller svartmålas. Jag tror att sanningen ligger någonstans däremellan...

Och, precis som du säger - erotik har alltid funnits och behovet kommer alltid finnas kvar - människan är funtad som så att tända på sexualitet i stort.
 
Toppen