Peppar spray..

gulle_trollet

Medlem
Kön
Kvinna
hej, undrar om det är någon som vet vart man kan få tag på Peppar spray eller dylikt. känner mig lite förföljd när jag är ute och går, skulle kännas lite tryggare om man hade någon sorts grej att försvara sig med, om någon skulle hoppa på en.

Tacksam för svar.
 

SuperLasse

Aktiv medlem
Ålder
50
Kön
Man
Det finns en "skunkspray" oxo -- luktar tydligen j-vligt illa, skydd mot väldtäktsmän. Kolla http://www.bodyguard.nu/.

En bra variant är annars att ta med dig någon när du går ut o går. Trevligt med sällskap på prommisen, o tryggare....
 

okami

Medlem
Kön
Man
jag har för mig att just pepparsprayen är licensbelagt och lämnas ej ut till privatpersoner

jag har haft denna sprej i samband skyddsvaktsuppdrag och den är rätt bra

ska fråga en kompis på polisutbildningen i växjö hur det ligger till

annars finns det en hel del sprejer du kan använda tillsammans med överfallslarm

jag rekommenderar att du tränar på att använda dessa

ett tips :en sprej är värdelös om du har den nedstucken i fickan
ha den i handen när du är ute och går så ska du se att det känns bättre

mvh Okami
 
G

Guest

Gäst
Kan inget om pepparspray och dyl och var det kan köpas.

Men varför känner man behovet av att ha? Känner man sig förföljd? Av någon speciell? Eller känner man sig bara otrygg att gå ensam?

Jag känner mig aldrig otrygg, just för att jag undviker de situationer som får mig att känna obehag.

Men jag vet ju inte hur din situation ser ut Ts...
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Kan inget om pepparspray och dyl och var det kan köpas.

Men varför känner man behovet av att ha? Känner man sig förföljd? Av någon speciell? Eller känner man sig bara otrygg att gå ensam?

Jag känner mig aldrig otrygg, just för att jag undviker de situationer som får mig att känna obehag.

Men jag vet ju inte hur din situation ser ut Ts...


Jag blir lite nyfiken på om du undviker de situationer du "undviker" på grund av rädsla för att råka ut för obehag eller...

OBS! Mitt brandtal riktar sig till alla[}:)][}:)][}:)]

Det finns inget som gör mig så upprörd som att kvinnors rörelsefrihet inskränks på grund av rädsla för övergrepp av olika slag[:(!][:(!][:(!]

"skyll dig själv- mentaliteten" är Hedenhösmentalitet och hör inte hemma på 2000-talet.

OBS! Jag vet att alldeles för många domare och jurymedlemmar hör hemma på "Hedenhös", därför måste vi göra allt vi förmår för att ändra på det.

Så länge det finns fler poliser som bevakar fotbollsmatcher än patrullerar på "otrygga" ställen - så länge kan vi hävda att polisen felprioriterar...
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Glömde säga att pepparspray är olagligt.

Lena Liljeroth-Adehlson försökte ändra lagen genom att statuera exempel, men hon misslyckades.

Argumentet mot, var att nästa steg att försvara sig kanske är hagelgevär - och det kan ju ligga något i det:cool:
 

Tobbisen

Aktiv medlem
Kön
Man
Jag har alltid trott att pepparsprey av "teknikmagasinets" dåliga kvalitet har varit laglig, men man lär sig något nytt varje dag :)

Men kommer inte på något bra sätt känna sig mindre rädd i sånna situationer.
 

Hoeberl

Medlem
Kön
Man
Skulel rekommendera skunkspary då. Det finns på nätet , lagligt. Dock har det diskutteras vilt om huruvida den verklgien är effektiv eller ej.
 
Toppen