recept

hotpants

Aktiv medlem
Kön
Kvinna
hej hopp....snart nyår och behöver tips på en god efterätt...inte för tung.

har ni några förslag?????
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
hej hopp....snart nyår och behöver tips på en god efterätt...inte för tung.

har ni några förslag?????

Det beror ju väldigt mycket på vad man har ätit innan efterrätten!

Min favorit är antingen glass med Grådask, eller fruktsallad med nötter och torr champagne...
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
hej hopp....snart nyår och behöver tips på en god efterätt...inte för tung.

har ni några förslag?????

Det beror ju väldigt mycket på vad man har ätit innan efterrätten!

Min favorit är antingen glass med Grådask, eller fruktsallad med nötter och torr champagne...

grådask??? förklara tack

Grådask - skulle jag beskriva som världens godaste portvin med världens hemskaste namn...

Om du vill ha receptet på Snäckans hemgjorda glass så tycker jag att den, är den bästa efterrätten... Men bara om den serveras med Grådask, och bara om den serveras efter en maffig köttbit...

Snäckans glass och Grådask efter en fiskrätt, skulle jag aldrig rekommendera...
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
"tobleronefondue..."

smält toblerone, häll ner lite creme fraiche i. låt det svalna
serveras med frukt, äppleskivor, annanas, vindruvor, bananskivor.... m.m.
& marschmallows.... servera mörkrostat kaffe lr chai tea till.

avsluta med lite konjak lr calvados.
 

hotpants

Aktiv medlem
Kön
Kvinna
"tobleronefondue..."

smält toblerone, häll ner lite creme fraiche i. låt det svalna
serveras med frukt, äppleskivor, annanas, vindruvor, bananskivor.... m.m.
& marschmallows.... servera mörkrostat kaffe lr chai tea till.

avsluta med lite konjak lr calvados.

hallå min vän..funderade på det..eftersom jag fick ett fondue set i julklapp...menär bortbjuden och kommer bli bjuden på köttfondue..så blir lite kaka på kaka.:(

funderar vidare...tack ändå
 

hama

Aktiv medlem
Kön
Man
Ja, jag håller på en fruktsallad med hemgjord vaniljglass eller vanljsås. Om man vill ha nått lätt, men annars kanske en chokladmusse (hemgjord på mörk choklad) med grädde är bra.Plus kaffe då så klart. Och vem kan motstå en Creme Brylé, med brynt socker? Inte alls komplicerad att göra själv. Finns recept i varenda kokbok! Var nog det första jag bjöd min flickvän på till efterätt, som senare skulle bli min fru...
Fasen, jag har ju inte ens ätit frukost än...:)!
 

hotpants

Aktiv medlem
Kön
Kvinna
Ja, jag håller på en fruktsallad med hemgjord vaniljglass eller vanljsås. Om man vill ha nått lätt, men annars kanske en chokladmusse (hemgjord på mörk choklad) med grädde är bra.Plus kaffe då så klart. Och vem kan motstå en Creme Brylé, med brynt socker? Inte alls komplicerad att göra själv. Finns recept i varenda kokbok! Var nog det första jag bjöd min flickvän på till efterätt, som senare skulle bli min fru...
Fasen, jag har ju inte ens ätit frukost än...:)!

ler..visst blir man sugen på ena och det andra här inne..

Har nu beslutat..blir chokladmousse..balsamicomarinerade jordgubbar.

tack för alla tips..kram på er alla
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Ja, jag håller på en fruktsallad med hemgjord vaniljglass eller vanljsås. Om man vill ha nått lätt, men annars kanske en chokladmusse (hemgjord på mörk choklad) med grädde är bra.Plus kaffe då så klart. Och vem kan motstå en Creme Brylé, med brynt socker? Inte alls komplicerad att göra själv. Finns recept i varenda kokbok! Var nog det första jag bjöd min flickvän på till efterätt, som senare skulle bli min fru...
Fasen, jag har ju inte ens ätit frukost än...:)!

ler..visst blir man sugen på ena och det andra här inne..

Har nu beslutat..blir chokladmousse..balsamicomarinerade jordgubbar.

tack för alla tips..kram på er alla


Nu är det din tur att förklara! Vad är balsamico? ... och hur får du tag i jordgubbar nu? Det låter riktigt smarrigt med chokladmousse och jordgubbar!

Chokladmousse är dessutom väldigt kladdigt;):p:love::love:
 

hotpants

Aktiv medlem
Kön
Kvinna
Nu är det din tur att förklara! Vad är balsamico? ... och hur får du tag i jordgubbar nu? Det låter riktigt smarrigt med chokladmousse och jordgubbar!

Chokladmousse är dessutom väldigt kladdigt;):p:love::love:[/quote]

balsamvinäger.. jordgubbar finns på ICA..eller coop..faktiskt. dom är lite smaklösa..men man det får man ta.

ska jag smörja in dig i mousse??? slicka långsamt--njuta länge
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Nu är det din tur att förklara! Vad är balsamico? ... och hur får du tag i jordgubbar nu? Det låter riktigt smarrigt med chokladmousse och jordgubbar!

Chokladmousse är dessutom väldigt kladdigt;):p:love::love:

balsamvinäger.. jordgubbar finns på ICA..eller coop..faktiskt. dom är lite smaklösa..men man det får man ta.

ska jag smörja in dig i mousse??? slicka långsamt--njuta länge[/quote]

Du skall inte göra någonting - du skall lyda order[}:)];):love:

Det är jag som står för kladdandet och slickandet i mina recept;);):p:p
 

hama

Aktiv medlem
Kön
Man
Men dåååå vill jag var med! Mousse är min specialitet! Har ett fantastiskt recept som räcker att kladda ner er båda med:p!
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Men dåååå vill jag var med! Mousse är min specialitet! Har ett fantastiskt recept som räcker att kladda ner er båda med:p!

Du får väldigt gärna vara med;):p Men jag står för kladdandet - om det skall bli något[}:)];):cool::love::love:

Receptet får du gärna dela med dig av i alla fall:):love::love::love:
 

hama

Aktiv medlem
Kön
Man
Men dåååå vill jag var med! Mousse är min specialitet! Har ett fantastiskt recept som räcker att kladda ner er båda med:p!

Du får väldigt gärna vara med;):p Men jag står för kladdandet - om det skall bli något[}:)];):cool::love::love:

Receptet får du gärna dela med dig av i alla fall:):love::love::love:

Ok, man skall dela på sysslorna, Snäckan ! Receptet kommer, syndigt gott och enkelt,med riktigt mörk choklad! Men inte nu...är här i andra ärenden;)!
 

hama

Aktiv medlem
Kön
Man
Men dåååå vill jag var med! Mousse är min specialitet! Har ett fantastiskt recept som räcker att kladda ner er båda med:p!

Du får väldigt gärna vara med;):p Men jag står för kladdandet - om det skall bli något[}:)];):cool::love::love:

Receptet får du gärna dela med dig av i alla fall:):love::love::love:
------------------
Här kommer det. Ett gammalt som finns i en helt vanlig kokbok:
Använd mörk choklad, inte den dyraste, för det kommer ändå inte att märkas.inte heller vanlig blockckoklad, för DET märks.
Den fina chokladen kan sparas till ett senare tillfälle och ätas naturell, gärna med sex som tilltugg!
Alltså 4 port ungefär:
ca 125 gr mörk choklad smälts i vattenbad eller micro.
2 äggulor ,1msk florsocker,lite pulverkaffe efter behag,2dl grädde och de 2 vitorna som blev över.
cholkaden blandas med torrvarorna och den vispade grädden och slutligen försilktigt med den vispade vitan.Man kan spetsa med någon knivsudd chili om man vill. Men försiktigt!!!! Testa innan Du bjuder någon på det. Uppskattas inte av alla! Däremot finhackade syltade apelsinskal gillar jag till!
Ställ kallt ett par tre timmar.
Lite vispad grädde till och kladdet kan börja!
 

Skutt

Medlem
Kön
Man
Nu är det din tur att förklara! Vad är balsamico? ... och hur får du tag i jordgubbar nu? Det låter riktigt smarrigt med chokladmousse och jordgubbar!

Chokladmousse är dessutom väldigt kladdigt;):p:love::love:

balsamvinäger.. jordgubbar finns på ICA..eller coop..faktiskt. dom är lite smaklösa..men man det får man ta.

ska jag smörja in dig i mousse??? slicka långsamt--njuta länge

Du skall inte göra någonting - du skall lyda order[}:)];):love:

Det är jag som står för kladdandet och slickandet i mina recept;);):p:p

[/quote]

Oj vad ni får igång min fantasi, tjejer. :p Jag äter gärna efterrätt med er närsomhelst! ;)
 
Toppen