Sängkammarfeministiskt initiativ

  • Thread starter Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran
  • Startdatum
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Sängkammarfeministiskt initiativ (SFI) är en gräsrotsrörelse utan politiska ambitioner med syftet att medvetandegöra och motverkar ojämlika maktstrukturer i sängkammaren.

I Sverige finns idag trots formell jämlikhet omedvetna och dolda maktstrukturer som motverkar reell jämlikhet. Detta gäller i synnerhet i sängkammaren, där den heterosexuella normen dikterar distinkta roller åt man och kvinna i heterosexuella parrelationer. Mannens roll är att vara initiativtagande och aktiv, emedan kvinnan förväntas vilja bli förförd och vara passiv. Liknande rollfördelningar uppträder även mellan parter i icke-heterosexuella förhållanden.

Dessa dolda maktstrukturer är socialt konstruerade och kan inte förklaras utifrån biologiska skillnader mellan kvinnor och män. Det finns inga vetenskapliga rön som tyder på att män skulle ha ett mindre behov av icke-genital taktil erotisk stimulans än vad kvinnor har. Tvärtom visar forskning på multipla positiva effekter av hormonet oxytocin hos båda könen. Dessutom visar rollfördelningens existens i homosexuella parrelationer att konstruktionen är socialt betingad.

SFI syftar till att genom upplysning medvetandegöra och motverkar ojämlika maktstrukturer i sängkammaren. Vi menar att båda parter i en parrelation har samma rätt till erotisk stimulans av både kropp och hjärna samt kravlös acceptens av den egna individen. Rörelsen har som mål att sprida dessa värderingar till sängkammare runt om i Sverige.

SFI respekterar oliktänkande och försöker inte påtvinga någon rörelsens värderingar mot sin vilja. Vi menar inte att kvinnor avsiktligt har konstruerat en underordning av mannens rätt till njutning. Tvärtom tror vi att dessa strukturer vidmakthålls av både män och kvinnor. Inte heller menar vi att kvinnor har förverkat sin rätt till njutning, utan rörelsen strävar endast efter jämlikhet i sängkammaren. För att motverka bildandet och spridandet av fördomar kring SFIs verksamhet ser vi gärna att fler kvinnor engagerar sig.

Vi har valt att benämna rörelsen SFI. Alla eventuella likheter med andra akronymer är helt och hållet oavsiktliga och beror uteslutande på slumpen.

Vid gåspennan
Carl Michael Bellman, gräsrot
 
N

nickespecial (slutar på egen begäran)

Gäst
Hmm, osynliga maktstrukturer?
Om man är storasyskon , mellan , eller minst i en syskonskara påverkar inte det människan vilken roll man fick där.
I många fall tror jag mycket utveklas hur man blir som partner beroende vilken ordning man är född.
Genetik,vad ligger i din natur ,som jag ser det delar man upp ens egenskaper i tre delar genetisktarv,egenheten hos varje individ,påverkan utifrån som man gillar och tar till sig.Blandar man de till en helhet så får man en unik personlighet
vilken inte är någon annan lik. Arvet , jaget , miljö/omgivning.

Alla är vi olika.
Hur detta återspeglas i verkligheten finnes hos varje individ var på många kompromisar mer än andra för att tillfredställa dem på olika plan.
 

shack

Aktiv medlem
Kön
Man
Hmmm,

lite jobbigt att läsa kanslisvenska för en som gör det rätt ofta i jobbet :cool:

CMB, kunde du inte bara skriva att tjejerna borde porra till sig mer och njuta av knull, och att killarna borde bli bättre på att mysa och inte alltid bara vilja stoppa in den?

Fast det kan ju bli jobbigt när frugan börjar smeka mig över låren och i skrevet och jag bara vill ha ryggkli :D

Annars var det ju i grunden vettiga grejer du skrev. Vi borde blir lite mer som varandra.


/shack
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Lite kul att någon hittade den här gamla tråden! Jag skriver något kort om vad som ligger bakom eftersom det kanske inte är så enkelt att genomskåda.

Modern feminism i allmänhet och i synnerhet den politiska feminismen som FI och andra politiska partier står för är inspirerad av forskning inom kvinnovetenskap, queerteori och genusvetenskap.

Ett återkommande tema inom dess områden är att peka på sådant som man tar för givet. Ett exempel är att skilja emotionell läggning från sexuell, alltså vem man blir kär i ifrån vem man tänder på. För de flesta är det ingen skillnad och varför då säga både att man är heteroemotionell och heterosexuell? Men efter studier av bisexuella har det visat sig att det mycket väl kan vara olika, så att man kanske är heteroemeotionell och bisexuell. Då är det viktigt att tänka på att det inte alltid är så som vi tar för givet.

Ett annat exempel är könsroller. Inom genusforskningen sysslar man mycket med att visa på att könsroller är konstruerade och att det finns mycket som vi tar för givet, men inte alls behöver vara på det sättet.

Det jag gjorde var att använda samma retorik som används inom feminismen med enda skillnad att jag bytte på rollerna och satte mannen i rollen som den förfördelade. Tanken med det var att ifrågasätta den feministiska retoriken och peka på att även den är en social konstruktion där mycket tas för givet som egentligen skulle kunna vara på ett helt annat sätt.
 
N

nickespecial (slutar på egen begäran)

Gäst
Det finns undersökningar som pekar på DNA som dras till DNA .
 

erotique

Aktiv medlem
Kön
Man
Det jag gjorde var att använda samma retorik som används inom feminismen med enda skillnad att jag bytte på rollerna och satte mannen i rollen som den förfördelade. Tanken med det var att ifrågasätta den feministiska retoriken och peka på att även den är en social konstruktion där mycket tas för givet som egentligen skulle kunna vara på ett helt annat sätt.

Bra och tänkvärt. Det finns all anledning att ifrågasätta den feministiska retoriken. Bara för att man tycker att kvinnor och män självklart ska ha samma rättigheter, innebär det inte att man skriver under på alla stolligheter som feministerna häver ur sig.

Jag stöder SFI helhjärtat. Mer jämlikhet i sängkammaren! ;)
 
Toppen