Sexhjälp för handikappade?

Glimmer

Välbekant medlem
Ålder
50
Kön
Man
Tycker ni att handikappade ska få sexhjälp i Sverige? Såg nåt program i TV om det här och i Danmark var det visst tillåtet.
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Tror det kan bli svårt; om våra komunalanställda ska ge sexhjälp under arbetstid så blir det väl ett brott mot sexköpslagen?

Sen tycker väl iofs jag att alla har rätt till en sexualitet och värdigt liv, och så är jag övertygad om att sexköpslagen straffar ut fler än den hjälper, men det är väl bara jag det...
 
Kön
Kvinna
Jag är lite delad om det där med sexköplagen. I min mening verkar den rätt tandlös, de som är prostituerade kommer inte att sluta. Vad som händer är att verksamheten försvinner ännu mer under jorden än vad den var innan. Vilket i sin tur innebär större fara för flickorna som sysslar med det.

Men jag vill också påpeka att jag inte är direkt för prostitution heller, i de bästa världar skulle inte det behöva finnas. I vår värld verkar det finnas och detta oberoende huruvida vi lägger en lag emot det eller inte...
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Men jag vill också påpeka att jag inte är direkt för prostitution heller, i de bästa världar skulle inte det behöva finnas. I vår värld verkar det finnas och detta oberoende huruvida vi lägger en lag emot det eller inte...
Nu blev det ju inte direkt sexhjälp det pratades om, och det tar jag på mig det fulla ansvaret för.

Problemet med sexköpslagen är väl att man gett sig på symptomen, inte sjukdomen. Den intressanta frågan är varför det finns de som köper sex. Den andra frågan är; finns den lyckliga horan? Jag tror inte det, men å andra sidan behandlades sexglada kvinnor på hospital som mentalsjuka för knappt 100 år sedan. Allt man inte förstår är inte nödvändigtvis fel.
 
Kön
Kvinna
Jo, det blev lite offtopic. Men man kan nog läsa in vad jag vill säga endå tror jag. Handikappade och sexuellhjälp kontrar "torsken" och den prostituerade är inte speciellt långt hopp. Omständigheterna må vara olika men situationen är den samma. Den handikappade måste ju trots allt gå till någon för att få den sexuella hjälpen, skall detta vara av sjuksköterskor och vårdbiträden? Det skulle nog ingen inom sjukvården gå med på (jobbar där själv ibland) och då blir nästa steg de som säljer sex. Skall man då modifiera lagen så att BARA handikappade får köpa sex? Då återstår ju endå problemet med prositution som lagen skulle hindra. Lagen är ju till för att stoppa prosititution och om man gör undantag så existerar det ju endå, lagen blir verkningslös.

Givetvis skall ALLA ha rätt till ett värdigtliv vilket sex ingår i anser jag. Det är en svår fråga, men likväl måste nog staten ta hänsyn till den

och du har rätt Flow242, man ger sig på symtomen istället för sjukdomen. Vilket är vad jag menar i stora drag. Är ingen förespråkare av prostitution, men samtidigt så tycker jag i mångt och mycket att sexköpslagen var fel väg att gå. Det är ett samhällsproblem som inte går att stoppa med en sketen lag....
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Vad är då sjukdomen?
 
G

Guest

Gäst
Tycker ni att handikappade ska få sexhjälp i Sverige? Såg nåt program i TV om det här och i Danmark var det visst tillåtet.

Visst har alla rätt till sin sexualitet. Men sexhjälp behöver ju inte innebära prostitution utan hjälp med sexhjälpmedel. mer information om vilka sexhjälpmedel som finns för handikappade...
 

Sexxxy_

Medlem
Kön
Kvinna
Jag anser att alla har rätt till sex och om man ej har möjligheten så ska man givetvis få hjälp!
Sex och kåthet är ju helt normalt, alla känner sej kåta, vissa känner sej kanske kåta oftare än andra, men kan du inte själv tillfredsställa dej ska du givetvis ha rätt till hjälp! Jag tyckte det var bra att Insider tog upp problemet, för är det verkligen rätt att svika dessa människorna???
Alla har rätt till sin sexualitet!!!!
 

mr pitt

Ny medlem
Kön
Man
Självklart ska dom få ha sex som alla andra det är bara dumt att tro att dom inte har sex lust [:(!]
 

challe

Moderator
Staff Member
Kön
Man
Det handlar inte så mycket om att de inte har sexlust. Utan vem som skall hjälpa dem.

Detta tycker jag förövrigt är en väldigt trevlig och intressant diskussion!

En klart problematisk fråga. Jag ser dagligen personer som saknar möjlighet till sexuell tillfredställelse och ser deras frustration. de som aldrig har haft möjligheten verkar imho ha lättare att hantera bristen. Medan den som levt ett normalt liv och sedan av olika skäl får svårigheter har ett levande helvete med detta. Dessutom ett samhälle och en omgivning som ser detta som "äckligt" eller i bästa fall som ett "bekymmer".

Jag har inte heller någon lösning, men tror att det åtminstone i vissa fall skulle vara hanterbart med tekniska hjälpmedel. Rätt till sex kanske vi kan ordna, men rätten till kärlek är ännu svårare.

Så Oppfinnarjocke ta på tänkarmössan och utveckla hjälpmedel till detta.

Kom på att det kanske ät lättare att lösa detta om det inte är sexsamariter man skall hitta utan snarare hjälpmedelsoperatörer.

Nu har jag spånat en stund vad tycker ni då??

/Challe (för dagen i vit rock)
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Vad är då sjukdomen?

"Sjukdomen" ligger i frågan VARFÖR prostituerar folk sig? VARFÖR har vi ett samhälle där folk är villiga att köpa sex?

Man måste ge sig på problemet, inte effekten av problemet.

Jag håller med. Och innan man kan göra något antar jag att man måste veta svaret på frågan VARFÖR. Gör vi det?
 

shack

Aktiv medlem
Kön
Man
Varför?

Ett svar är väl givetvis att det är ETT sätt för män (och i mindre utsträckning) kvinnor att få sex. Den som i det genetiska lotteriet har drabbats av mindre fördelaktigt utseende och/eller inte är expert på sociala koder, har helt enkelt svårare att få komma till. Att kompensera detta med ekonomisk styrka är - principiellt sett - inte annorlunda än att bjuda på en drink eller ge komplimanger.


Ett annat svar är att män inte på samma sätt kan bestämma att "Ikväll blir det knull". Helt enkelt för att man är beroende av en kvinna som vill. Den prostituerade är en kvinna som vill och går man dit kan man vara säker på att det blir ett knull. Bara tanken på att man får komma till kan ju vara ordentlig upphetsande (gäller i varje fall för de civila dejter jag har haft på detta vis)

Kvinnor som är knullsugna har väl kanske inte så himla svårt att hitta en villig karl, om man bara inte är så kräsen.

Ett tredje svar är att man kan be om sånt som man inte får hemma. Avsugning, analt, rollspel, whatever.

/shack
"Det finns billiga tjejer, men killar är fanimig gratis", som en tjejkompis sa en gång:D
 
Kön
Kvinna
Varför?

Ett svar är väl givetvis att det är ETT sätt för män (och i mindre utsträckning) kvinnor att få sex. Den som i det genetiska lotteriet har drabbats av mindre fördelaktigt utseende och/eller inte är expert på sociala koder, har helt enkelt svårare att få komma till. Att kompensera detta med ekonomisk styrka är - principiellt sett - inte annorlunda än att bjuda på en drink eller ge komplimanger.

Jag vill översätta ditt "varför" till vårt samhälle och den skönhetsfixering som förekommer. Hade vårt samhälle byggt på grunden på en sundare livsstil så hade nog inte dessa problem förekommit i samma uttsträckning.
 

shack

Aktiv medlem
Kön
Man
Men skönhetsfixering och skönhetsfixering...

Jag knullar ju hellre en söt och glad tjej än en ful och butter. Gissar att tjejer har ungefär liknande preferenser när det gäller killar.

Sen är det ju trist med killar som inte inser eller orkar att göra något med sin charmförmåga, utan väljer en enkel och kortsiktig väg.

Men om man inte kan mötas på annat sätt så är giltiga betalningsmedel en hyfsat smidig lösning.

"De enda som är fixerade vid pengar är de som vill förbjuda pengar i olika sammanhang"

/shack
 
Kön
Kvinna
söt och glad, ful butter. Visst är det så, men idag så är det ju samhället som bestämmer om man är "söt". Normen för en "söt/snygg" är en produkt av det samhälle vi lever i. Det har ju funnits samhällen genom historien som förespråkar stora kvinnor tex. Vad jag vill komma till är att stämmer man inte in på samhällets krav om skönhet så är det lätt att tappa självförtroendet och tro att man inte är värd något/någon alls. Vilket leder till att man kanske går den kortsiktiga vägen som du säger...
 

shack

Aktiv medlem
Kön
Man
OK.. Vi säger så här: Om jag får välja mellan en vacker och smal men tråkig tjej och en grå mus, lite mullig och det hänger kanske här och där, men hon garvar och tar för sig, så vet ju jag vem jag vill ha sex med i alla fall.

Visst kan man förändra sitt utseende, men det är ju lättare att förändra sitt beteende. De tonårskillar som tror att komplimanger kan studsa tillbaka som förgörande själmissiler missar ju hela spelet. Sedan kan spiralen vara på väg nedåt och ju mer åren går, desto svårare blir det att närma sig tjejer på ett normalt sätt.

Sen tror jag att det kan vara upphetsande att veta att man får knulla. Jag har känt så när jag bestämt mig för att gå till porrbio och runka i alla fall. Själva vetskapen om att det blir något har varit tändande. Och det har inte mycket med utseendefixering att göra.

/shack

ps, jag dissar den tråkiga bruden... ds
 
Toppen