Trång förhud..

B

babbe

Gäst
Jag har då ett problem.
Som ni säkert förstår så är det att jag har trång förhud..
Jag har fått sån här salva man ska smörja in, men det hjälper inte..
Vad finns det fler för sätt man kan "fixa" till det på?
Och hur går det till?
Har hört att det finns operationer? Vad gör man då?

Tacksam för alla svar jag får.
 

Jerker

Ny medlem
Kön
Man
Åsikterna går isär huruvida man ska tänja ut förhuden. Klart att om du är för hårdhänt så är det inte bra. men att lite försiktigt varje dag spänna den lite borde inte var någon fara. Du kommer att klara av att leva även om din förhud inte går att dra ner helt så att hela ollonet komemr fram. Däremot om det gör ont och spänner vid stånd för att du inte får tillbaka d en helt så är det ju inte så bra. Du säger ju a tt du fått salva för ditt problem. Tala med din läkare igen även om du tycker att det känns pinsamt. Ev så kan man åtgärda det med en enkel operation där man vidgar förhuden vilket inte är samam sak som a tt ta bort hela förhuden och göra en omskärlese. Fick själv hjälp med detta vid 3 års ålder. Däremot brorsan som ahde samma problem lät man bli att operera. På de flesta killar brukar detta lösa sig under puberteten när man börjar runka och på så sätt sakta tänjer ut förhuden.

Måste ju finnas fler killar som har eller har haft samma problem.
Dela med Er av Era egna erfarenheter.
 

Karl-

Ny medlem
Kön
Man
det är så innan man har kommigt i puberteten bara o vänta så blir de bättre.
 

Merreman

Ny medlem
Kön
Man
Dra tillbaka förhuden lite extra hårt (inte så det gör ont, men spänner lite) när du runkar, duschar eller inte har något annat vettigt för dig. Du kommer märka att förhuden går att dra tillbaka mer och mer. Sen helt plötsligt kommer det fungera bra för dig, och du glömmer bort att problemet ens existerat.

Vis av erfarenhet!
 

Rune

Medlem
Kön
Man
Jag har vart med om detta.
Först fick jag salva. funkade sålänge jag använde den.. sen blev det likadant igen..
Opererade mig sedan. Var inte så farligt som jag trodde. Dom skär upp en centimeter i fram på förhuden på längden och syr sedan ihop den på längden.. efter 2-3 veckor är den helt läkt.. Men jag tycker egentligen inte det gjort ngn nämnvärd skillnad.. men det e ju bara ja d.. kanske funkat bättre för andra..
 

Leo Kall

Medlem
Kön
Man
Jag hade en förhud som var väldigt trång som blev opererad när jag var runt 18 år. Efter det funkar det hur bra som helst för mej. Har du problem finns det väl ingen anledning att inte fixa till det? Ta kontakt med en läkare på vårdcentralen så kan han säkert berätta mer.
 

Glimmer

Välbekant medlem
Ålder
50
Kön
Man
Jag har haft trång förhud, men fick ingen salva till det. Drog mig lite för att söka läkare, trodde att det skulle bli bättre när jag blev äldre.

Förhuden var fast i ollonet under urinröret. Gick till vårdcentralen där läkaren undersökte och sen fick jag gå till ett behandlingsrum där jag blev lokalbedövad och förhuden skars loss från ollonet. Fick bandage och det länkte på nån vecka. Ollonet var blottat hela tiden, och det var svårt att dra fram den sen när det var läkt. Det gick till slut att dra fram förhuden i bastun.

Men det var ändå inte bra. Nu kunde jag dra bakåt förhuden helt när jag var slak, men när jag fick stånd stramade det åt ganska mycket bakom ollonet. For igen till vårdcentralen och blev nu undersökt av en kvinnlig läkare. Talade om mitt problem och när jag låg på britsen och hon undersökte fick jag stånd. Hon skrev en remiss för operation. Trodde att jag skulle bli omskuren.

Fick senare en kallelse till operation och fick på morgonen tvätta hela kroppen med en speciell tvål. Fick inte äta eller dricka heller.
På lasarettet for jag till operationsavd. och fick ta på mig en skjorta. Jag rullades in till op. och sövdes. Vaknade på uppvakningen och mådde pyton, var tvungen att spy. Kändes som att man hade fått spö av Mike Tyson. Kollade under täcket och såg att jag inte hade blivit omskuren. De hade gjort ett snitt framme i förhuden och sytt ihop på båda sidor. Träffade senare läkaren och fick reda på att stygnen skulle lossna av sig själv efter ca 10 dagar. Det var svårt att hålla sig från onani under läkningen.

Var på återbesök senare för att kolla så att allt var okej, och det var det.

Nu funkar den hur bra som helst, stramar inte alls när jag har stånd.
 

Rune

Medlem
Kön
Man
Glimmer historia är precis så jag gick tillväga också.. men jag upplevde aldrig narkosen så starkt..
Men jag kan inte påstå att det gjorde sådär märkvärd skillnad direkt på mig.. Kanske ngn millimeter bara.. jaja :D lycka till
 

rolfson

Ny medlem
Kön
Man
hur gammal e du?

Jag har liknande problem och jag har inte gjort ett skit, tyckt det har varit för pinsamt..vet inte vad jag ska göra, har inte vågat ha sex ännu pga. detta och jag är 20 nu, börjar bli dags?
 

mogge

Ny medlem
Kön
Man
:cool:
En fråga till er som opererat trång förhud. Gör det inte rent ut sagt förbannat ont att få lokalbedövning i snoppen. Jag funderar på att göra något åt min trånga förhud men har sån fruktansvärd ångest över operation.
Skriv o berätta

Ångesten
 

torkel

Ny medlem
Kön
Man
Originally posted by mogge

:cool:
En fråga till er som opererat trång förhud. Gör det inte rent ut sagt förbannat ont att få lokalbedövning i snoppen. Jag funderar på att göra något åt min trånga förhud men har sån fruktansvärd ångest över operation.
Skriv o berätta

Ångesten
Jag utförde faktiskt operation med endast lokalbedövning för på dagen fem veckor sedan. Anledningen till att jag gjorde det var att jag inte kunde dra tillbaks förhuden någoting alls knapt. Precis som rolfson så har jag gått och dragit mig för att göra det då jag tyckt det varit jobbigt och pinsamt. Fördelen med att flytta hemifrån är att slippa massa förklaring om saker som man absolut vill hålla för sig själv ;D

Hur som helst. Jag kom dit efter skolan men var inte vidare nervös, har opererats i och annat en massa gånger innan. Jag fick till och med publik av tre läkarstudenter som skulle se hur det gick till etc., samt en annan läkare som skulle lära sig ingreppet. Utöver det var det urologläkaren samt en sjuksyster; allt som allt 6-7 personer enbart för min skull ;D

Själva bedövningssprutprna gjorde inte så ont. Det kändes ungefär som de bedövningssprutor man får i kinden hos tandläkaren. Efter det tog det några minuter innan bedövningen verkat helt och de började snitta och dona. Paniksvag för blod som jag är, kollade jag inte ner en enda gång då jag låg på britsen, utan hade blicken i taket. Operationen gick väldigt bra och allt var över på en timma. De blodkärl som de kapat brände de ihop för att stoppa blödningarna. Jag misstänker att det var en hel del blodför det sa huvudläkaren till studenterna att det altid var vid operation.

Hur som helst så satte de kanske 15-talet stygn nedanför ollonet som faktisk är helt blottlagt, ingen som helst förhud eller spår av förhuden kvar. Stygnen försvann helt på cirka fyra veckor i mitt fall. Vi operationens slutskede la de ett förband kring "lillen" samt gav mig några kompressorer och en bedövningssalva. Jag packeterades väl med en "blöjliknande" sak och var redo att gå hem och ta det lugnt i några dagar.

Nu kommer den läskigaste biten; överkänsligt ollon och kontakt med kläder =S Detta var ruskigt vill jag lova! Själva känsligheten gick nte ner förrän efter kanske 2.2,5 veckor och helt borta efter 3-3,5. Jag gick som jag skitit på mig de första dagarna ;)

Nu så här efteråt är jag grymt glad att jag genomförde proceduren och kläder direkt mot ollonet är inget läskigt längre :) Läkarfolket hade tillslutit såren väldigt bra för jag blödde nästan inget efterråt. Det enda var att ett sår under ollonkanten gärna torkade fast i kalsongerna när såret blött och levrat sig igen. Detta lilla problem försvann på två veckor och nu ser det jättefint ut. Inga problem i dagsläget och inga eftersviter heller :)
 

Dra_Q_La

Medlem
Kön
Man
Jag hade extrem ångest för min trånga förhud i tidiga tonåren. Sen var jag med en tjej som lajjade med kuken för första gången och vips! var förhuden nedragen. Jag fattade ingenting. Har insett att jag var lite väl försiktig. Förstår att du fått en riktig diagnos o s v, så det är nog annorlunda. Ville bara passa på här och nämna mina tonårs förhudsbekymmer. :D
 

mats_

Medlem
Kön
Man
Kan bara säga så mycket att jag hade för trång förhud i många år, trodde också att det skulle fixa sig själv men ack nej. Mitt råd till er som lider av detta är att: är ni generade att gå till er egen vårdcentral så ta kontakt med en privat läkare (kostar inte mer), så skriver han/hon ut en remiss till operation, men tala om för han/henne om ni vill spara lite av förhuden så att ollonet är täckt när kuken är slak (en smaksak). Sen är själva operationen ganska enkel utförs i de flesta fall under lokalbedövning, man kommer hem igen efter några timmar. Man bör vara lite försiktig den första tiden men så fort man känner att det går bra så skall man föra tillbaka förhuden så ofta man kan annars är risken stor att ärret inte blir töjbart. Vänta inte gör det idag om inte annat för att det blir mycket lättare att hålla den ren och det gillar tjejerna. Har ni några fler frågor så svara jag gärna om jag kan/M
 

rolfson

Ny medlem
Kön
Man
Tjena igen, det har gått på tok för länge, jag fortsätter o skjuta upp det för jag e så jävla rädd att dom ska "oops sorry jag slant" om ni förstår, helvete lixom vad ska man göra då resten av livet?

ajja lite offtopic där kanske men ivf, jag bör gå till vårdcentralen, snacka med en läkare o så, får fixxa det i veckan då måste fan få skiten gjort nu, eftersom jag inte har haft sex nån gång vet jag inte ifall min förhud egentligen är för trång, men jag misstänker det.
Det går o runka utan problem, fast den måste "värmas upp" innan förhuden går o ta tillbaka längre och ollonet är väldigt känsligt, ajja e nog frågor jag bör ställa läkaren, tack för hjälpen ivf
 

Tomtenils

Medlem
Kön
Man
Min förhud satt fast i ollonet när jag var liten och inte kommit i puberteten. Men det växte bort senare :).
 

mogge

Ny medlem
Kön
Man
Tack torkel för lugnande ord. Jag är dock fortfarande väldigt skakis för lokalbedövningen. Att det ska göra jätteont. Jag känner en som har gjort en sån operation under lokalbedövning. Han höll på att klappa till läkaren när de satte bedövningen. Det gjorde nåt fruktansvärt ont sa han. Var sätter de sprutorna?
Tandläkarens bedövning är ingenting tycker jag, men med hebbe lille är det nog annorlunda.

Är det någon som har opererat med ryggmärgs- bedövning eller under narkos? Skriv o berätta. Ha de
 

torkel

Ny medlem
Kön
Man
Originally posted by mogge

Jag är dock fortfarande väldigt skakis för lokalbedövningen. Att det ska göra jätteont. Jag känner en som har gjort en sån operation under lokalbedövning. Han höll på att klappa till läkaren när de satte bedövningen. Det gjorde nåt fruktansvärt ont sa han. Var sätter de sprutorna?

De injicerar på flera ställen runt hela. Tror det var 4 eller 5 stick kring roten. Vad gäller smärtan så är det inte farligare än att texempel ta blodprov eller någon annan spruta. Var glad att du får bedövning ;D Nää, nu skall jag inte vara elak. Smärtan är väl värd att stå ut med i de få minutrarna som det tar innan alla stick är gjorda.
 
J

jonne7108 -LÅST-

Gäst
Ta det lugnt bara, och smek den del av ollonet du kommer åt..lovar att det blir skönt.
 
Toppen