Varför pratar vi inte sex?

_Johan

Välbekant medlem
Kön
Man
Vid fikabordet på jobbet går det bra att prata om god mat - en njutning. VARFÖR är det tabu att prata sexuell njutning? Jag menar inte att man måste göra det men är otroligt nyfiken på varför det är så. I slutändan handlar det ju mest om dopaminkickar och synapser typ.. Varför är det ena "laddat" men inte det andra? Ett gott recept delar vi med oss av ogenerat men inte ett sextips?
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Vid fikabordet på jobbet går det bra att prata om god mat - en njutning. VARFÖR är det tabu att prata sexuell njutning? Jag menar inte att man måste göra det men är otroligt nyfiken på varför det är så. I slutändan handlar det ju mest om dopaminkickar och synapser typ.. Varför är det ena "laddat" men inte det andra? Ett gott recept delar vi med oss av ogenerat men inte ett sextips?
Antar att det ligger djupt rotat i våra gener och uppfostran om god sed och att det som är bland det mest privata pratar vi inte öppet med andra om.
Lika lite som att vi sitter vid fikabordet på jobbet och pratar om vilken konsistens vår avföring hade i morse, även om de allra flesta av oss bajsar på morgonen. Det är liksom lite privat. En del av oss säger inte ens bajsar utan benämner det som nummer 2. Varför är det så?
 

_Johan

Välbekant medlem
Kön
Man
Antar att det ligger djupt rotat i våra gener och uppfostran om god sed och att det som är bland det mest privata pratar vi inte öppet med andra om.
Lika lite som att vi sitter vid fikabordet på jobbet och pratar om vilken konsistens vår avföring hade i morse, även om de allra flesta av oss bajsar på morgonen. Det är liksom lite privat. En del av oss säger inte ens bajsar utan benämner det som nummer 2. Varför är det så?
Jag gissar att avföring för de flesta av oss inte är en källa till njutning på samma sätt som sex. Sen är det säkert olika i hur privata vi är med våra sexuella preferenser.
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Jag gissar att avföring för de flesta av oss inte är en källa till njutning på samma sätt som sex. Sen är det säkert olika i hur privata vi är med våra sexuella preferenser.
Nej, det har du naturligtvis rätt i. Min poäng är mera vad som är naturligt för alla människor, men som vi inte talar öppet om
 

MagisterD

Välbekant medlem
Kön
Man
Dels är ju sex något som inte bara handlar om njutning och tycke och smak, utan även om något otroligt intimt. Att ha sex med någon är att vara oerhört sårbar. Den intimiteten vill nog de flesta inte närma sig med sina kollegor.

Och dels är det så djupt rotat psykologiskt vad vi tänder på (maktlekar, exhibitionism/voyeurism, sex på "fel" ställen) att det lätt kan kännas väldigt avslöjande om ens psykologi om man börjar prata allt för detaljerat om sex med folk. Jag vill liksom inte veta såna saker om de flesta jag jobbar med. :D

Ironiskt nog är det ju lättare att göra i ett sånt här forum där man inte vet vilka andra är, och själv kan vara anonym.

Sen vill jag nog påstå att det helt enkelt inte är lämpligt att föra in sex och sin sexualitet på många arbetsplatser.

Men det beror förstås lite på vad man menar med att prata om sex. Man måste förstås inte prata om sina egna preferenser och kinks. Och det finns ju professioner där just att prata om sex och samlevnad är en del av jobbet.
 
K

KjellKåt

Gäst
Kan hålla med om att tala om sex på jobbet inte passar, men som Johan skriver så skulle många må bra att prata om sex. Jag är naturist och även om naturismen ar avsexualiserad så kan ämnet komma upp, tror naturister ser mer öppet på ämnet. Fått frågan i bland om jag är omskuren och dom vill veta mer. Jag kan utan problem berätta detta, en del som frågat har själva problem.
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Kan hålla med om att tala om sex på jobbet inte passar, men som Johan skriver så skulle många må bra att prata om sex. Jag är naturist och även om naturismen ar avsexualiserad så kan ämnet komma upp, tror naturister ser mer öppet på ämnet. Fått frågan i bland om jag är omskuren och dom vill veta mer. Jag kan utan problem berätta detta, en del som frågat har själva problem.
Behöver de fråga om du är omskuren? Det ser man väl tydligt i så fall....
 

Naturisten.1981

Välbekant medlem
Kön
Man
Jag har alltid kunnat prata helt öppet om sex och sånt med min syrra. Vi har inget i våra liv vi inte pratar om eller berättar. Så vi kan varandra helt utan och innan… så är vi uppfostrade och lärda, vi är helt öppna inför varandra och lyssnar på varandra! :)
 
K

KjellKåt

Gäst
Behöver de fråga om du är omskuren? Det ser man väl tydligt i så fall....
Har lite förhud kvar som jag kan dra över ollonet då är det svårt att se att jag är omskuren. Sällan jag gör så men har solen grillat ollonet så är det skönt kunna skydda det .
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Har lite förhud kvar som jag kan dra över ollonet då är det svårt att se att jag är omskuren. Sällan jag gör så men har solen grillat ollonet så är det skönt kunna skydda det .
Är du medicinskt omskuren då? Vid religiös omskärelse så tar de väl hela förhuden...
 
K

KjellKåt

Gäst
Är du medicinskt omskuren då? Vid religiös omskärelse så tar de väl hela förhuden...
Är egentligen ingen skillnad, min sa läkaren att dom var tvungna ta hela beroende på att min förträngning av förhuden var för stor. Men även om dom skär bort hela hudfliken som täcker ollonet så finns det ju hud kvar. Sedan beror det ju på hur stor kuken när den är slak . När min är helt slapp då täcker huden nästan hela ollonet om jag drar ner den.
 
Last edited by a moderator:
Toppen