VARNING - ni som har routrar/NAS och delar filer i molnet

Smakfullt

Välbekant medlem
Kön
Man
Många routrar/NAS har idag stöd för att dela filer i molnet. Tanken är trevlig - jag ska kunna se på filmer, foton och hämta musik hemifrån även omjag är ute på resa. Till exempel ska jag kunna titta på mina filmer i mobilen.

Man kan hämta dessa filer via olika protokoll (sätt för utrustning som mobiler och telefoner att prata, om man ska förenkla det). Ett sådant protokoll är ftp.

Om du ska dela filer med dig själv och som du vill kunna nå över internet, sätt då upp lösenord och ordentlig säkerhet. Det är inte alla routertillverkare som har det som en del av installationsprocessen när du installerar första gången.

Jag tror att folk tror att de automatiskt är skyddade, men det är värt att kolla att man är det.

Annars är resultatet att man kan har en massa information som kan ligga öppet - t.ex. familjebilder, mer vågade bilder, privata brev och bokföring.

Jag har idag lärt mig hur man tar sig in. Det är skrämmande lätt i en oskyddad utrustning. Jag har aldrig gjort intrång och kommer inte heller att göra det.

Jag postar ganska mycket bilder här. Min tro och förhoppning är att de bilderna är frivilligt delade. Jag kan dock aldrig vara säker och skulle ni hitta en bild som ni vet kränker någon privat tar jag bort den omedelbart om jag uppmärksammas på det. Inga av de bilder jag delar kommer någonsin från att jag skulle gjort intrång.

Som sagt ... Kolla säkerheten om du har en router med en kopplad NAS.
 

Smakfullt

Välbekant medlem
Kön
Man
En NAS (Network Attached Storage) är en station med hårddiskar som är ansluten till routern antingen med tråd eller WiFi. Många köper en sådan för att dels kunna ta backup från alla datorer i hemmanätverket och dels kunna dela filer med dig själv ute på Internet. Om dessa sätts upp felaktigt riskerar man dock att vara alltför öppen.

Om man sedan inte satt upp säkerheten på sin dator resp lösenord på den router man har riskerar man att ens vanliga dator "läcker".

Det man ska sätta upp är
  1. Lösenord eller säkerhet på NAS (om man har en sådan)

  2. Lösenord på router (under antagandet att man inte kopplar nätverkskabel från dator direkt till väggen). Många routrar har antingen inget lösenord satt eller standarlogin av typ "admin/password" satt.
  3. Lösenord på trådlöst nätverk om man har ett sådant (om man använder WiFi ska man använda WPA/PSK).
  4. Brandvägg i routern (oftast uppsatt)

  5. Brandvägg i datorn (det följer med en inbyggd i Windows, men F-Secure, Norton och en massa antivirusprodukter har egna brandväggar) - oftast färdiguppsatt
  6. Om man delar filer i nätverket hemma vem som får nå dem
Listan är inte helt komplett men täcker det viktigaste.

Du kan testa punkterna 4. och 5. genom att gå till GRC och köra testet Shields Up! (https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2)

Där finns några tester som visar vad du identifierar dig som på internet. Testet försöker också ta sig genom din brandvägg och talar om om det lyckas. (Det är en simulerad attack som är ofarlig).

Annan intressant information som inte talar om du är sårbar men hur du identifierar dig på nätet kan du testa på här: https://ipleak.net/
 

jm

Välbekant medlem
Kön
Man
Intressant att du sa det här för jag upptäckte förra veckan att en granne i huset hade sin router helt wide open och delade en massa personlig information och bilder. Djävulen i mig var lockad att kolla den där "privata bilder" katalogen, men jag gick dit istället, knackade på och berättade det för henne att hon nog borde skydda sin router då alla i hela bostadshuset kan ta del av hennes bilder och information. Hon hade ingen aning om att det var så och hur hon skulle fixa det, så jag hjälpte henne med det.

Men det är intressant hur många som faktiskt inte är medvetna om detta.
 

Mmmysan

Välbekant medlem
Ålder
44
Kön
Kvinna
Jag har en router (eller ett modem - fattar inte skillnaden) men delar inte några filer i molnet. Är jag säker då?
PS Har ett antivirusprogram som inkluderar brandvägg...
 

Smakfullt

Välbekant medlem
Kön
Man
Jag har en router (eller ett modem - fattar inte skillnaden) men delar inte några filer i molnet. Är jag säker då?
PS Har ett antivirusprogram som inkluderar brandvägg...

Utan att riktigt veta vad du har för grejer låter det säkert. Gör testerna jag skriver ovan och se om något konstigt dyker upp.
 

MatiasA

Välbekant medlem
Kön
Man
Det finns t.o.m en sökmotor för att hitta oskyddade datorer, NAS, routrar osv…..
så det gäller att vara försiktig med sina privata bilder osv….har mina på USB-stickor :confused:
och hoppas det är säkert...
 

Smakfullt

Välbekant medlem
Kön
Man
Det finns t.o.m en sökmotor för att hitta oskyddade datorer, NAS, routrar osv…..
så det gäller att vara försiktig med sina privata bilder osv….har mina på USB-stickor :confused:
och hoppas det är säkert...

Ja - jag hittade sådana sökmotorer men vill inte sprida dem.
 

MatiasA

Välbekant medlem
Kön
Man
Och som en voyeristisk person måste jag erkänna att man har kollat igenom en hel den NAS och hittat massvis med privata, intima bilder. Har kollat men sprider absolut inte vidare! Har t.o.m skrivit varning till berärda som har sina privata sexbilder öppna till alla! En del kanske gör det medvetet men måste vara en chock till dom som inte hade en aning om att alla kommer åt deras hemlisar...
 
Toppen