Allt om rakning och intimrakning för män

Lojo52

Välbekant medlem
Kön
Man
Hej, jag brukar raka de nedre regionerna, men får oftast röda prickar/utslag känslig hud antar jag.
Jag vill ha tips på bra trimmers, rakhyvlar, raklödder m.m. bra sätt att raka/trimma könshår. (y);)
Sen, porrpung eller raka hela området? :):whistle:
 

Slät&omskuren

Aktiv medlem
Ålder
64
Kön
Man
Sedan många år är mitt underliv alldeles slätrakat. Jag får aldrig rakprickar eller problem, så jag delar med mig av erfarenheten.
1. Våtrakning är det som gäller. Det är skonsammast i längden. Rakapparat ger sällan en behaglig upplevelse.
2. Undvik engångshyvlar, köp en bra hyvel, gärna fembladig. Sköter du den noga håller bladen förvånansvärt länge innan du måste byta. Dock, byt i tid.
3. Det finns bra rakgel att köpa, det är det bästa valet. Vanligt raklödder duger inte. Det finns t o m särskilt rakgel för underlivet att köpa.
4. Raka bort allt. Det är snyggast i längden. Frisyrer ser bara konstigt ut.
5. Duscha underlivet några minuter med varmt vatten innan du lägger på gel. Du kan ta vilket som helst märke av rakgel, men undvik vanligt raklödder.
6. Låt gelet sitta någon minut, så det mjukar upp.
7. Raka först medhårs. Tryck inte med hyveln, var lätt på handen, låt eggarna göra jobbet. Skölj hyveln ofta i varmt vatten, så den är ren hela tiden. Knacka inte hyveln mot något för att rensa den, bladen blir gärna slöa av det, skölj istället.
8. Lägg på nytt gel, raka mothårs denna gång. Var lätt på handen och ta god tid på dig.
9. Skölj noga bort gelet med svalt vatten, det är viktigt för att undvika hudirritation. Torka försiktigt med en ren handduk. Vänta en stund innan du klär dig.

Hör gärna av dig. Andra kanske har ytterligare erfarenhet du kan ha nytta av.
Varm hälsning
 

Lojo52

Välbekant medlem
Kön
Man
Sedan många år är mitt underliv alldeles slätrakat. Jag får aldrig rakprickar eller problem, så jag delar med mig av erfarenheten.
1. Våtrakning är det som gäller. Det är skonsammast i längden. Rakapparat ger sällan en behaglig upplevelse.
2. Undvik engångshyvlar, köp en bra hyvel, gärna fembladig. Sköter du den noga håller bladen förvånansvärt länge innan du måste byta. Dock, byt i tid.
3. Det finns bra rakgel att köpa, det är det bästa valet. Vanligt raklödder duger inte. Det finns t o m särskilt rakgel för underlivet att köpa.
4. Raka bort allt. Det är snyggast i längden. Frisyrer ser bara konstigt ut.
5. Duscha underlivet några minuter med varmt vatten innan du lägger på gel. Du kan ta vilket som helst märke av rakgel, men undvik vanligt raklödder.
6. Låt gelet sitta någon minut, så det mjukar upp.
7. Raka först medhårs. Tryck inte med hyveln, var lätt på handen, låt eggarna göra jobbet. Skölj hyveln ofta i varmt vatten, så den är ren hela tiden. Knacka inte hyveln mot något för att rensa den, bladen blir gärna slöa av det, skölj istället.
8. Lägg på nytt gel, raka mothårs denna gång. Var lätt på handen och ta god tid på dig.
9. Skölj noga bort gelet med svalt vatten, det är viktigt för att undvika hudirritation. Torka försiktigt med en ren handduk. Vänta en stund innan du klär dig.

Hör gärna av dig. Andra kanske har ytterligare erfarenhet du kan ha nytta av.
Varm hälsning
Tack så mycket för de utförliga råden, det uppskattas (y)
 

tjommen

Välbekant medlem
Ålder
43
Kön
Man
Jag brukar använda en Remington BHT250 om det är mycket hår. Den har en väldigt fin kniv där risken att skära sig är otroligt liten om man inte slarvar. Ingen irriterad hud av den alls.

När det ska bli helt slätt och lent så använder jag en Gilette Skinguard och duschgel från Molton Brown. Då blir det väldigt glidigt, skönt att ”tvätta kuken mer ingående” och så luktar det väldigt gott efteråt. Dessutom återfuktar tvålen ordentligt och risken för röda prickar minimeras.

Huruvida du ska raka allt får du själv avgöra. Ibland är jag noga (20 min. rakning inkl. pung och runt anus) och ibland tar jag bara det värsta (5 min. rakning exkl. pung och anus).
 

jm

Välbekant medlem
Kön
Man
Kör med engångshyvlar och sen köpte vi apotekets rakgel för intimrakning, men en salva som smörjs på direkt efter åt. Funkar fantastiskt, både jag och frugan kör nu helrakat utan att det blir röda prickar eller inväxta hår.
 

ManyaNovio

Välbekant medlem
Brukar ta allt till och från beroende på hur mycket energi och hur psyket är.
Har jag en dipp så är det inte mycket som händer men mår jag bra så kan jag hålla undan allt på kroppen. Saken är att det tar tid och man får hålla på.
Utslag får jag oftast på benen närmast "snoxxen" även ovanför på magen. Annars inte så farligt. Lite efterbehandling så går det över.
Brukar börja med trimmer och ta ner allt. Sen Veet kräm. Aldrig hyvel.
Nu har jag en elektrisk hyvel från Philips som jag testat på könet. Funkar bra. Skall testa den lite mer.
Sagt till frun när jullovet börjar åker allt. Kanske magen och armar till julfesten på jobbet då en snygg tunika skall användas. De flesta på jobbet vet.
Stayups sitter bättre när man inte har så mycket hår på benen. Behöver inte vara slätrakad. Nertrimmat räcker.
Kan säga att psyket mår så mycket bättre utan och för min del är håret som morrhår. Superkänsligt, obehagligt när ni någon berör det.
Gelprodukter och andra tips i en lista mottages med tacksamhet.

Manya.
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Jag får problem med små finnar lite här o där efter rakning. Oftast på kukskaftet.
Är det något ni andra haft problem med?
 

Nick91

Välbekant medlem
Kön
Man
Hur ofta rakar du kuk/pung?

Ansat eller helrakat?

Vilket redskap använder du?
hyvel/trimmer etc.

Använder du raklödder/rakgel?

Smörjer du in kuk/pung med något
mjukgörande efter rakning?
 
Last edited:

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Jag rakar lite olika. Ibland dagligen med elektrisk rakapparat. Jag slätrakar kukskaftet och pungen, men behåller könshåret ovanför kuken. Tar med hårtrimmern på kortast läge mellan skinkorna och runt rövhålet. Provade att slätraka där också, men upplevde det som obehagligt och 'klibbigt' när man får lite rövsvett. Håret finns ju där av en anledning egentligen.
Om det gått för länge sedan senaste rakningen så tar jag med hyvel. Oftast utan raklödder eller tvål.
 

Mattias1969

Aktiv medlem
Ålder
55
Kön
Man
Rakar pung och skaftet ca en gång i veckan. Kör med rakhyvel utan lödder. Trimmar överdelen någon gång i kvartalet så att det inte blir för vildvuxet.

Någon gång ibland kör jag helrakat som omväxling.
 

SpermaKungen

Välbekant medlem
Ålder
45
Kön
Man
Pung och skaftet rakar jag löpande. Bäst för mig har varsitt att torraka med hyvel. Så inga medel alls alltså. Har lite olika på överdelen och låter det ibland växa ut till lite 70-tals buske på skoj. Men oftast håller jag det välansat och trimmat. Ett par gånger per år rakar jag bort allt vilket då blir en härlig känsla. Rakar då i duschen med duschgel.
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Rakar pung och skaftet ca en gång i veckan. Kör med rakhyvel utan lödder. Trimmar överdelen någon gång i kvartalet så att det inte blir för vildvuxet.

Någon gång ibland kör jag helrakat som omväxling.
Pung och skaftet rakar jag löpande. Bäst för mig har varsitt att torraka med hyvel. Så inga medel alls alltså. Har lite olika på överdelen och låter det ibland växa ut till lite 70-tals buske på skoj. Men oftast håller jag det välansat och trimmat. Ett par gånger per år rakar jag bort allt vilket då blir en härlig känsla. Rakar då i duschen med duschgel.
Får ni inte prolem med utslag/finnar när ni rakar med hyvel? Det får jag så därför gick jag över till elektrisk rakapparat. En Braun som inte har de runda skären. Känns som den rakar skonsammare, men med hyvel växer det inte ut lika fort...
 
Last edited:
Toppen