Polygami eller Monogami ?

mcw67 - EOT

Medlem
Kön
Man
En intressant fråga, vilken terminologi passar bäst in på er?

Polyamori - romantisk eller sexuell relation med flera partners samtidigt.
Bigami - en man är gift med två kvinnor eller en kvinna är gift med två män.
Polygyni - en man är gift med flera kvinnor.
Polyandri - en kvinna är gift med flera män.
Polygynandri - flera män och kvinnor är gifta med varandra.
Monogami - äktenskap mellan en man och en kvinna.

Mer vad detta innebär, kan läsas här.. (nästan i slutet på länken)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polygami

Jag finner att Polyamori passar bäst in på min syn av relation.

/ Flytt till off-topic, inte helt och hållet onani det här :)
// Flow242
 

Flow242

Medlem
Ålder
47
Kön
Man
Jag tror på monogamin!

Att det skulle vara en social struktur att vara en partner trogen köper jag inte, att monogami är utspridd i så gott som alla kulturer talar mot det. Näst vanligast är ju polygyni, fast då i områden där de Abrahamiska religionerna regerar, som ju är ganska starkt snedvridna till männens fördel.
 

mcw67 - EOT

Medlem
Kön
Man
Well, Jag skulle väl kanske skapat denna i "Sex & Samlevnad" istället, du får gärna flytta den dit istället... ;)

Till saken, läser man punkterna ovan, så kan inte jag se att polygami är "starkt snedvriden till männens fördel", sen vilken som efterlevs är en helt annan sak.

Jag läste bland annat om någon ö för något år sedan, eller det gick på tv, där kvinnorna regerar fullt ut, männen har inget att säga till om.

Försökte googla om detta, men skall se vad jag kan hitta, och posta i tråden om/när jag hittar något om den.

Hur som helst, det var iaf en ö där du kanske skulle kalla det "starkt snedvriden till kvinnornas fördel", kanske är det någon annan som känner igen detta, och vet mer?

/ Du har helt rätt om sex&samlevnad, tack till redheaded som påpekade.
// Flow242
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Jag är nog polyamorös men har inte haft något polyamoröst förhållande och jag tycker att det verkar vara svårt att få till. Någon som lyckats?

Just nu är jag singel och har nära icke-sexuella relationer med flera kvinnor. Men för att kunna använda ordet förhållande måste väl alla inblandade vara överens om att det är ett förhållande. Och så är det inte... Närmare än så har jag inte lyckats komma.
 
N

nickespecial (slutar på egen begäran)

Gäst
Monogami för min del.

Det här med olika syn på förhållande är rätt intressant.
Det är rätt mycket som påverkar en till att tycka en viss sak.

1: Var man är född.
2: Relion.
3:Vilken åsikt andra har påverkar en.

En sak är väll att tycka det är ballt med flera fruar .Det är desto svårare att genomföra det med att ha flera fruar.
Eller männ.

Vilken syn har man på otrohet i ett polygynint förhållande?
Har man har tre fruar och vill ha en fjärde ?
Eller är det envägs otrohet ?
eller om man prasslar med en fjärde kvinna utan att hon blir din fru?
( en gång var den mannen otrogen tre ggr):sleep:
 
Ålder
42
Kön
Kvinna
Polyamori eller polygyni eller vilket som av förhållandena som kräver mer än en partner är nog svåra att hålla vid liv. Dessutom tror jag att det finns väldigt många olika varianter av hur förhållandena fungerar.

En del har kanske helt öppna förhållande, andra har kanske inte det, om man pratar polygyni då. De gånger jag har sett program om mormoner som (väl?) är polygyna så har ju mannen väldigt mycket makt. Men det kan ju bero på religionen.

Jag tror däremot att hur man än försöker vinkla saker och ting så är förhållandet en man - flera kvinnor eller en kvinna - flera män förhållande där maktbalansen är svår. Vem bestämmer? Den som har "fruarna" eller "männen". Vilken status har de olika makarna?
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
I många muslimska länder är det snarare regel än undantag att män har mer än en fru. Om jag minns rätt tillåter islam upp till fyra fruar. I dessa länder ses det förstås som något självklart och för starkt troende muslimer är det ett sätt att utöva sin tro.

I en stor familj kan flera personer dela på hushållets sysslor och ansvar för barn och den äldre generationen. Kunskap ärvs på ett mer naturligt sätt från generation till generation. Samtidigt blir famlijestrukturen mer komplex och komplicerad, typiskt med maktkamper mellan fruarna.

Jag vet inte vad du menar med "att hålla vid liv" Red men jag gissar att skilsmässor är betydligt ovanligare i muslimska länder än till exempel Sverige. Därmed inte sagt att de skulle ha mindre problem. De har säkert ungefär lika mycket, fast andra sorter.
 
Ålder
42
Kön
Kvinna
Med "hålla vid liv" så tänkte jag på den typen av förhållande i vårt västerländska perspektiv. Det blir svårt att ha en sådan relation pga att samhället kanske inte accepterar den.

Naturligtvis finns det stora fördelar också, i praktiken så kan ju fem av sex personer i hushållet jobba, medan en kan vara hemma och ta hand om barn, exempelvis. Jag tror på sätt och vis på sådana förhållande, men när fruarna börjar bråka, hur löser man det då? Det blir ju en helt annan konflikt än den som man har mellan man och kvinna. (om vi nu förutsätter att vi pratar om polygyni)

Även om det är tillåtet enligt islam för en man att ha fyra hustrur så är det inte så vanligt. Det finns nämligen en lag som säger (troligen från koranen, men be mig inte svära på det) att en man som ska ta mer än en hustru måste kunna försörja dem alla. Dessutom har inte muslimska kvinnor rätt att skilja sig om de inte har fyra manliga vittnen på att allvarliga missförhållanden förekommer i äktenskapet. Därför går det kanske inte att jämföra en kristen skiljsmässa med en muslimsk, jag vet inte.

Men, trots alla mina ord åt det negativare hållet så tycker jag att det är upp till var och en och jag är faktiskt själv åt det polyamorösa hållet. Däremot känner jag mig väldigt osäker på om jag skulle vilja vara gift med en man som jag måste dela.
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Jag har som sagt inte prövat på någon typ av polyamoröst förhållande så jag vet inte hur det skulle fungera för mig. Det kanske inte alls skulle kännas bra? Och jag vet inte riktigt vad som skulle krävas för att det skulle fungera. Ett minimumkrav är förstås att samma villkor gäller för alla inblandade. Och så är det ju för övrigt inte alls i muslimska äktenskap...
 
Ålder
42
Kön
Kvinna
Du har så rätt... jag tror också att alla villkor måste vara lika. Dessutom undrar jag om man kan se det som ett förhållande? Jag har i alla fall svårt att se ett polyamoröst "nät" med människor som ett förhållande, eftersom det i teorin kan innehålla hur många människor som helst.

Men, vad ska man kalla det istället...:p:sleep:
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Efter att ha surfat runt lite tycker jag att det verkar det som att polyamorister ibland pratar om ett och ibland om flera förhållanden, lite beroende på hur deras relationer är konstruerade.

Ibland är relationerna rangordnade, så att det finns ett primärt förhållande där båda parter har en eller flera sekundära förhållanden (typiskt ett gift par med ett öppet äktenskap). En annan variant är att en person har flera satelliter som sinsemellan inte är rangordnade eller involverade. Den enklaste fallet är V-et där en person har två satelliter. I dessa fall verkar det vara naturligt att prata om flera förhållanden.

En annan konstruktion är triaden där tre personer har relationer med varandra. Det finns också varianter där ännu fler personer är involverade enligt principen "alla med alla". Och då är det kanske naturligare att prata om ett förhållande?

Slutligen måste jag nämna science fiction-författaren Robert A Heinleins idé om en linjär familj i vilken den yngste medlemmen med jämna mellanrum tar en yngre fru eller man så att familjen lever vidare för alltid.
 
Ålder
42
Kön
Kvinna
Det är ju bara det att även ett "enkelt" polyamoröst förhållande som ett V kan innehålla satelliter. Därför att relationen är kanske ett V för person A, men för person B är person A en av tre, men person C (i v:et) har fyra partners. Då innehåller ett "enkelt" v 8 personer (om jag inte räknat fel). Det är såklart ett extremfall, det kan ju precis lika gärna vara så att v:et bara är tre personer.

Vad går den linjära familjen ut på?
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
I polyamorösa relationer är öppenhet viktigt. Det som hålls hemligt klassas som otrohet. Så om det sköts rätt vet A om att B har flera satelliter och skulle inte kalla relationen för ett V. Min gissning är att triader och Vn är vanligast och att det är ovanligt med stora nät.

Linjär famlij: A gifter sig med B när A är 30 och B 20. När B är 30 gifter sig B med C som då är tio år yngre och så vidare. Varje person i familjen är som mest gift med två andra, samtidigt som familjen ändå består av en hel kedja av personer och deras barn. Tanken är en familj med en annan sorts odödlighet än vad generationsskiften ger i våra traditionella familjer. Jag tror inte att det har prövats i verkligheten.
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
haha... :D Det blir lätt komplicerat när det är många personer inblandade... :) Då gäller det att hålla tungan i rätt mun! ;)
 

mcw67 - EOT

Medlem
Kön
Man
Varför inte mer eller mindre ett kravlöst kollektiv?

Varför måste det krånglas till med en massa regler...
 
C

Carl Michael Bellman - stängd på egen begäran

Gäst
Pratar vi mormoner eller mohammedaner så är det väl religonen som sätter reglerna.

Hur ett polyamoröst förhållande ser ut har nog inget med regler att göra. Det blir nog som det blir. Om tre personer känner att alla vill vara med alla så blir det en triad. Annars kanske det blir ett V istället.

Den regel som finns i polyamorösa förhållanden är väl att man ska vara ärliga mot varandra och det är nog ett måste för att det ska fungera.

Det var väl en del experimenterande med kollektiv i början av 70-talet? Någon som vet hur det fungerade?
 
Toppen