Vad är det för fel på oss? Eller är det nåt fel?

nippler

Medlem
Kön
Man
Varför är det så att det är "bara" killar som söker sexupplevelser på internet. Med sexupplevelser menar jag såväl passiva som aktiva, dvs bilder, video, noveller och chat, forum, cam med mera. Ytterst sällan ser man tjejer och ännu mera sällan riktiga tjejer. Vad är det med oss killar som måste låtsas vara tjejer? Är internet på något sätt ett medieformat för killar? Är det så att vi är så mer sexuella att vi måste söka sex på internet? Eller är det så att så många färre tjejer är intresserade av internet och ännu färre av dem är intresserade av sexupplevelser via internet. Är vi porrtokiga vi killar? Vi vill visa kuken och runka i en webkamera. Vi låtsas vara tjejer för att få en flukt av någonting på kameran.

Och så de stackars tjejer som vågar sig ut - dom blir så bomarderade av killar som vill se och ha kontakt med dem att dom blir bortskrämda. Det är starka tjejer som håller sig kvar. Betydligt starkare än vi killar som med alla medel försöker få kontakt...

Är med andra ord internet totalt könssnedvridet? Hur är det att vara tjej på nätet riktigt? Är det en känsla av att vara antastad så fort det handlar om sex? Det finns ju naturligtvis av alla sorter här ute. Massor med schyssta killar och så finns det säkert dom som så fort dom får igång en kamera med en tjej i bandar in allt och lägger ut det någonstans.

Inte vet jag om jag varken har någon speciell fråga eller speciellt påstående. Det är nu bara allmänna funderingar. Jag har själv varit "på nätet" sedan i början av -90-talet när man som 20-åring började med högskolestudierna. Och ända sedan dess tycker jag att det saknas jämlikhet mellan könen på nätet, eller kanske inte jämlikhet utan kanske hellre jämbördighet, tja inte vet jag. Vi killar är så många, så kåta, så grafiska, så sökande och jag förstår att tjejerna blir avskärmade... Vad är det som krävs av en tjejvänlig sexsajt på nätet? Eller försöker jag nu dela upp någonting som inte går att dela upp?

Jag har en fru som inte gillar att bli fotad naken, inte gillar att bli filmad naken. Några gånger har vi " i fyllan" gjort det ändå men det känns alltid som om det är jag som vill och hon som ger med sig, och det känns inte bra. Vi har pratat om det så vi vet var vi står. Men hur kan jag vara så annorlunda. Visa kuken, jätteskoj! Knäppa på webkameran - jippiii! Får jag fotografera din fitta, mmmm vad fint, vill du inte ta en bild på min kuk? Nog är vi märkliga. Pliis tjejer på nätet - ta makten, styr och bestäm. Hur vill ni ha det här?

-det-var-det-mest-filosofiska-på-länge
 

Kamelen

Medlem
Kön
Man
Enligt mig finns det ett par enkla svar på dina funderingar, nämnligen de roller som samhället påtvingar oss så tidigt att de kommer med modersmjölken.
Den första anledningen till att det är mansdominerat på nätet är helt enkelt för att teknik tillhör mansrollen. Det behöver inte ha med sex att göra, utan nätet befolkas till största del av män. Även om det tack och lov kommer fler och fler tjejer. Så helt statistiskt är det inte konstigt att fler män vill snuska på cam etc än kvinnor.

Men den andra anledningen är desto svårare att lösa. Så som det ser ut i dagens samhälle (och de senaste 100-tals åren) så har män patent på att uttrycka sin sexualitet. Kvinnan har traditionellt förvägrats att ta för sig och leva in sin sexualitet. Det krävs alltså oändligt mycket mer av en kvinna för att våga leva ut sin kåthet såväl i verkligheten som på nätet. Tråkigt men sant. Detta är naturligtvis generaliseringar och mängder av kvinnor lyckas så klart i olika grad bryta sig ur dessa bojor.

Skönhetsidealet är också en annan sak som hämmar kvinnor att utrycka sig sexuellt, särkilt i visuella medier som foto och webcam är. Tänk lite på det så inser du snart vilka enorma krav det ställs för att en kvinna ens sånär ska kunna passa in på dessa sneda ideal.
Jag hävdar alltså att det inte är någon skillnad på vad män och kvinnor VILL göra på nåtet, bara det att vi har olika barriärer att ta oss förbi för att nå dit.
 

nippler

Medlem
Kön
Man
Det är det som stör mig. Att kvinnor ska "belastas" med dessa barriärer. Dom borde få vara lika "fria" som vi, om nu fria är rätta ord. Men bra skrivet, bra poäng! Hoppas utvecklingen springer ikapp oss "nätmän". Som du säger så blir det ju bättre hela tiden men vi är fortfarande j-ligt dominerande.
 

BunnyButt

Medlem
Kön
Kvinna
Mina reflektioner som kvinna omkring det här;

Jag har, liksom trådstartaren, varit aktiv på internet sedan tidigt 90-tal. Andelen aktiva kvinnor ökar i alla sammanhang, men fortfarande är nätet i väldigt stor utsträckning fortfarande mansdominerat. Som kvinna är man fortfarande 'hett' villebråd - där har ingen skillnad skett alls, tyvärr.

Som reflektion till Homer S inlägg: Vidare är ju internets utveckling en historia som går hand i hand med porrkonsumtionen; Det är distributionen av porr som tvingat utvecklingen framåt och även denna är ju producerad av män, för män. Jag tror en del av svaren även ligger där - även om jag inte kan komma på något direkt koppling i skrivande stund.

Men jag tror det största skälet faktiskt ligger i mäns och kvinnors skilda syn på sex - fortfarande. Välj vilket forum som helst där det är många aktiva kvinnor. Det fullkomligen kryllar av desperata och deprimernade inlägg av kvinnor som upptäckt att deras partner porrsurfar och de mår ofta mycket dåligt av det. Kvinnor har INTE (rent generellt) en lika tolerant syn på sex som män - även om detta långsamt förändras. Vi kvinnor som ändå går ut och bejakar vår lust och inte skäms - vi blir istället hett villebråd.

Män vill prata med oss. Om sex. Känna sig sexuellt bekräftade eller få ett lättillgängligt litet 'äventyr'. Kvinnor och män pratar nog lite olika om sex i dylika sammanhang och personligen har jag aldrig varit förtjust i att exponera mig själv och mitt sexliv med en främmande människa, mer än i rent generella termer. Detta gäller även fast jag hänger på ett forum som detta.

Jag tror det är bristen på förståelse för det motsatta könets behov av att utforska sin sexualitet på nätet som orsakar att männen sätter så hett efter de få kvinnor som vågar sig ut. Det är i sanningens namn inte så kul att börja sin lilla lustfyllda onanistund med att radera 200 irriterande inbjudningar till MSN-sex i sin inkorg, vilket gör att jag mellan varven tappar lusten att alls ägna mig åt den här typen av verksamhet.


Så till Homer S fundering kring sköhetsideal: Det var MYCKET intressant vinkling. SJälv har jag aldrig medvetet tänkt på det så, men det stämmer nog. Jag vet med mig (av erfarenhet) att mina kontakter över nätet blir mycket mer lustfyllda och trevliga sålänge man slipper se bild på varandra. Man kan dela ansiktslösa intellekt, men så snart man får syn på varandra, kommer direkt den faktor in som gör att vi väljer partner här i världen: Kanske finner vi den andre frånstötande och det färgar vidare korrespondans.
Det gäller åt båda hållen. Jag är, vis av erfarenhet, helt övertygad om att mycket få av de som hänger på alla sex-relaterade forum över hela världen är några supersnygga och otroligt lyckade människor. Vi är alla vanliga, normala, ganska alldagliga med våra kilon hit och dit och skavanker.

Det är lätt att idealisera den person man upplever i ord - varför då bli besviken när man får se denne på t ex webcam och inse att::
* H*n ser ganska trist ut
* är inte den typ av människa jag attraheras av
* stämmer öht inte överens med bilden jag föreställt mig

Utöver detta, är det naturligtvis jätteskönt att helt anonym kunna få släppa efter för hämningarna och veta att jag, trots att jag ser helt alldagligt tråkig ut normalt, här får leva ut och ta samma sexuella svängrum och ge/ta bekräftelse som även de vackra, rika och lyckade ;)

Bara lite reflektioner.

Otroligt intressant - kul att en kille tar upp ämnet. Fler svar, fler åsikter, tack! :)
 

nippler

Medlem
Kön
Man
Var roligt att läsa ännu ett smart inlägg. Det var precis vad jag gissade - att vi alla är Riktiga människor med massor med tankar och människor som funderar och tänker och lever riktiga liv - hur skulle det annars vara???öh :)

Jag tycker bara det är så fascinerande att höra från "människar" bakom nicken och höra annat än "jag är så kåt". Vi är som du säger vanliga människor som - helt naturligt är kåta - och helt naturligt- lever ut denna på olika sätt. Detta forum är ett sätt av många.

puss åt er alla [:cool:]
 

BunnyButt

Medlem
Kön
Kvinna
Det var precis vad jag gissade - att vi alla är Riktiga människor med massor med tankar och människor som funderar och tänker och lever riktiga liv - hur skulle det annars vara???öh :)

Precis min åsikt - och det är det som är så härligt! :)

Jag tycker bara det är så fascinerande att höra från "människar" bakom nicken och höra annat än "jag är så kåt". Vi är som du säger vanliga människor som - helt naturligt är kåta - och helt naturligt- lever ut denna på olika sätt. Detta forum är ett sätt av många.

Om det är något alla människor har gemensamt, så är det ju faktiskt lusten och behovet av att tillfreddställa denna - onani är för alla, där är alla jämställda. Det är ganska fantastiskt, faktiskt :)


Jag kom att tänka på ytterligare sak: Om detta med män som ikläder sig rollen som tjejer på ställen som detta. (Tydligen ett vanligt 'problem'.) Jag tror det finns två aspeker av detta;

Det som ligger närmast till hands, tror jag är att man har en förutfattad mening att tjejer litar mer på tjejer - att man slipper bli bortsorterad direkt i mailhögen när man söker kontakt med tjejer.
Kanske är det så, men samtidigt blir det ju tyvärr ganska trist, eftersom det underminerar förtroendet kvinnor emellan.

Den andra aspekten (kanske inte lika vanlig), tror jag kan vara att på något vis ge uttryck åt en sexuell längtan eller läggning; Att få 'känna sig för hur det är att vara 'kvinna' - även om det bara är i virtuellt format. Eller kanske snarare att ikläda sig rollen som 'drömkvinnan' och därigenom forma tydligare linjer för hur hon är i fantasin.

Det var en god vän som en gång i tiden planterade denna tanke i mitt huvud - den är ganska kontroversiell, men icke desto mindre intressant! :)
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
Det är härligt att läsa era inlägg!

Jag tror att det enda sättet att få bukt med gamla fördomar är att ta fram dem i ljuset och diskutera dem, precis som alla gör i den här tråden.

Själv är jag väldigt strikt och reserverad privat, och jag tror att det beror mycket på uppfostran, som i sin tur bygger på en föreställning om hur respektive kön skall bete sig, för att accepteras!

Det är nog därför jag reagerar med ryggmärgen när unga flickor förväntas vara ”rädda om sig”. Jag tror att både kvinnor och män dras med en massa fördomar om hur kvinnor och män skall bete sig för att vara ”riktiga” kvinnor och ”riktiga” män!

Ibland undrar jag om det inte kan vara en lika stor belastning för män, att de alltid förväntas vara kåta – att alltid ha lust?

Jag ser fram emot den dag när vi kan bemöta varandra utifrån de individer vi är - oavsett kön, oavsett sexuell läggning, oavsett hårfärg eller färg på skinnet. Den dag vi inser att inga kvinnor är exakt likadana – inga män är exakt likadana – heterosexuella är inte exakt likadana, homosexuella är inte exakt likadana o.s.v., o.s.v. Det är en bit kvar innan vi kommer dit. Men som de säger – även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

Den här tråden känns som ett jättekliv[^]
 

nippler

Medlem
Kön
Man
Intressant, kan ligga något i det. Din kontroversiella tanke kan mycket väl stämma in på en del. Tanken har aldrig slagit mig... trots att jag är ganska öppen av mig och bra kan bejaka min feminina sida utan problem. Som man brukar säga: den man som kan bejaka sin feminina sida är säker på sin sexualitet. Jag gillar mycket som kunde anses som "bögigt", men vet var jag står. Inte för att jag har något emot folk med olika läggning. Det är bara underbart med alla olika människor. Alla är individer.

Det där med killar som utger sig för att vara tjejer kan också ha med sexuell längtan att göra. Det är så svårt att få sexuell kontakt via nätet så man prövar vad som helst. Samtidigt kan det vara upphetsande att tänka på sig själv som en kåt kvinna. När det gäller sexualitet så är vi män helt enkelt underlägsna...nja underlägsna är väl fel ord med enklare åtminstone. Vi är mera inne på (oftast) fysisk tillfredsställelse och är besatta av kroppen, såväl vår egen som kvinnans. Hur många killar har inte en bild på sin kuk som forumbild här? Det har jag ju själv fast den visserligen är lite intäckt :oops: - men det är så typiskt oss.
 

BunnyButt

Medlem
Kön
Kvinna
Hur många killar har inte en bild på sin kuk som forumbild här? Det har jag ju själv fast den visserligen är lite intäckt :oops: - men det är så typiskt oss.

Intressant poäng - jag undrar hur mycket av detta sätt att betrakta och därmed presentera oss själva som har att göra med kulturell och social prägling, samt vad som är medfödda, genetiska skillnader?

Män och kvinnor använder olika hjärnhalvor i olika utsträckning - jag minns inte vilken som använde vilken mest. (Stort reportage i Illustrerad Vetenskap om det för ett par år sedan.) Det jag minns var, att män i större utsträckning har generellt mer utvecklad rumskänsla.

Oavsett - så är det en ganska tydlig skillnad (både här och på andra forum) i hur män och kvinnor framställer sig själva på bild; Män är, precis som du säger, mer benägna att ha en bild på sitt kön eller iklädd t ex någon fetish alt. ett objekt eller något de tänder på.
Kvinnor tycks i större utsträckning välja en bild som *symboliserar* en känsla.

Naturligtvis finns variationer åt båda hållen, men det är i vart fall min iakttagelse.
 

FridaA

Medlem
Ålder
36
Kön
Kvinna
Vilken bra diskussion!!!
Alltså, absolut mer av sådant, (även om detta forum är tillägnat andra saker egentligen), men det är sådana här trådar som ger en hopp, hopp om att bakom alla dessa underliga nick, så finns det "vanliga" människor, med likadana tankar och funderingar som en annan får ibland!

Jag har också funderat och undrat över hur män tänker många gånger...
Så fort man är tvungen att berätta att man är tjej/kvinna på en chatt, ett forum, så vips har man en massa killar som skriver en massa pm om hur kåta och villiga dom är, ja men tjena, jag har aldrig bett om att få veta!! Det är ju sådana som gör att man knappt vågar vara på forum eller för den delen chatta.

Att jag fortfarande är kvar på detta forum är enbart för att jag inte gett upp hoppet att hitta de där som med "glimten" i ögat, kan prata om sex (onani) utan att för den delen bli på gränsen till äckliga!

Vi tjejer skulle kanske utge oss för att vara killar då på forum osv, (fast vad är det för vits med att "låtsas", då har man ju redan missat poängen med forum/chatt?

Oj, det blev en lååååång text, men jag tackar för att ämnet togs upp!
 

Love Machine

Medlem
Kön
Man
Här kommer det första och sannolikt enda ointelligenta inlägget i denna tråd, men ni får stå ut ;) För egen del så kan jag vara ärlig och säga att den enda anledningen till att jag registrerade mig här var för att just få sexuell kontakt. Därav även kukbilderna, tänkte att det skulle locka tjejer till mig eller något sådant. I och med mitt inköp av digitalkamera nyligen så kan ni nog vänta er mer rumsrena bilder inom en snar framtid. Tycker numera att det inte skadar att lämna vissa saker åt fantasin ibland...

Jag har inte varit här särskilt länge än, men mitt tankesätt har redan förändrats till att verkligen se till människorna bakom nicken. Jag ber om ursäkt till de som har fått meddelanden från mig utan att ha bett om det.
 

marlboro2

Medlem
Kön
Man
ja där ser man... jag hör till dom som lämnar forumet för en tid då och då, detta händer vanligen när det blir för pubertalt, jag stämmer in i kören som jublar över att det då och då dyker upp en tråd med lite mer intelektuell inriktning ...
Jag är beundrare av tex snäckans förmåga att se saker/diskusioner ur den rakt motsatta synvinkeln som det här med att unga tjejjer ska vara rädda OM sig .... ja klart dom ska det men det är åt hel**** att dom BEHÖVER vara det.

Att kvinnor "gömmer" sig är ju lätt att förstå om vi ser till odsen, det är ju mångfalt mer blått än rött här på ona som ett ex. och att tjejjerna tröttnar är lika lätt att förstå det , som jag läste här "man får börja med att radera 200 pm var gång man loggar in" ska det vara så?

Annars tror jag nog att kvinna och man har samma sexuella drift....

till min fundering i tråden nu ... varför anses män med många "erövringar" som avundsvärda medans kvinnan med "dom många dito" är lösaktig ????

Jag hör själv till dom som för länge sedan insåg att alla utan undantag bär på en historia som han/hon berättar om och när densamme själv vill, oskuld hör ungdomen till och vad jag minns var den mest ångestladdad, nä fram för kvinns med lite erfarenhet (och för att vara fysisk, lite skavanker och extra kilon är bara härligt och personligt)..... ser man sen då på andra sidan, den manliga så verkar dom flesta killar/män aldrig lära sig... alltid lika enkelspåriga, och alltid lika charmiga efter ett par glas ... " ööööh ska vi knulla? inte ? skit i det då subba" vet inte hur många gånger jag INTE skämts för det manliga släktet när man varit ute, men dom är nog lätträknade...

åh vad skönt det är att prata..............
 

FridaA

Medlem
Ålder
36
Kön
Kvinna
Alltså, jag tror nog att ni killar förvränger bilden av er själva många gånger. Ta t.ex. det där med avatarer på detta forum? Vad är det för bilder oftast?
Det är ju absolut mest "intima" bilder. Visst inget fel på det egentligen, men det blir ju klart markerande, personen i fråga vill antingen visa upp sina inventarier, eller väcka uppmärksamhet, eller hur?

När det gäller att det är "synd" om oss yngre tjejer och att vi tyvärr måste passa oss för en del personer (män), är jag lite kluven där...

Absolut, man ska få klä sig precis som man vill. Men för vem klär man sig? Ja inte är det så himla bekvämt med bar mage och urringat en kylig oktoberdag, men vi (eller ja inte alla, men många av oss tjejer iaf) klär oss så iaf, och det enbart för att visa upp hur vi ser ut så att vi kan få komplimanger, inget snack om annat...

Tyvärr, finns det ju en del (män) som tar det mer eller mindre som en sexuell invit, och det ska ju inte vi klandras för, det är ju deras huvud det är fel på!
Men bara för att man klär sig utmanande, betyder det inte att det är sexuellt, det är ett behov av bekräftelse och uppmärksamhet bara!

Att sen det finns flick(stackare) som känner det behovet redan i unga tonår, och ibland tidigare, är bara för tragiskt! Det visar ju rätt mycket på vad det är som styr samhället, behov av bekräftelse och uppmärksamhet! finns många exempel på det, alla semi-kändisar, som väljer att visa bröst, ha sex i tv etc., allt för att bli bekräftade och få uppmärksamhet...sorgligt!

Tack för ordet! ;)

:love:
 

marlboro2

Medlem
Kön
Man
f*n vad härligt med en skön disskusionstråd, att seriöst få utbyta åsikter i ämnen som anses lite "odiskuterbara" många bra vinklingar på problematiker här.

Är det inte något som är alvarligt fel när en ung tjej är i sådant behov av uppmärksamhet att hon riskerar hälsan för att få den?? bar mage och uringat i oktober..... detta för att vilja bli betittad ? men om en karl tittar aaaaaningen för länge så är det han som döms och smädas med höga ordalag tills stackarn är så utskämd att han hellst av allt vill lämna komunen (ta det med lite humor nu, ni vet vad jag menar)

Jag är antagligen lite gammalmodig men jag anser att var klädsel har sin plats, det stör mej otroligt när jag som hantverkare kommer hem till folk som öppnar dörren i bara kallingar, har tom hänt att en ganska ung snygg tjej öppnade för mej iklädd ett frimärke till string och inget mer..... jag blir förbannad när det händer, jag kräver ömsesidig respekt, sen kan man leka ..... det är en annan sak, en morgonrock som glider upp, en hand på en arm eller liknande, men då får vederbörande inte bli förolämpad eller gå för långt heller om inte signalerna tillbaks är dom rätta.

hur kommer det sig annars att tjejjer vanligtvis blir generade om man ser dom i trosa och bh men inte topples på stranden ??? åter igen var klädsel har sin plats.
Eller varför fins det något som heter förargelseväckande uppträdande, då det är ok att gå i minimala sönderklippta jeans med bara en tråd kvar i grenen men det är olagligt att gå runt i boxerkallingar ??? mina vänner..... var klädsel..........
 

Benster112

Medlem
Kön
Man
Ok, nu ska jag vara VÄLDIGT krass och negativ.
Allt är så klart relativt och det nedan skrivna är givetvis väldigt generaliserat.

men...

Tror att tjejer inte tar för sig för att de är mer sårbara än män - fysiskt, men även socialt. Som nån annan redan nämnt blir ju tjejer totalt nerbombade med mail och mess från killar som äntligen hittat nån av det motsatta könet att kanske få uppleva lite sexuellt äventyrande med.
Det är rätt riskabelt att tex sen mötas upp i den riktiga världen. Det finns ju ena riktiga galningar där ute som inte är vad de utger sig för att vara på internet.

Det är bara det att tjejer måste vara försiktigare - och smartare.
Det finns nåt hos många killar som gör att de förlorar intresset för en alltför lättvunnen tjej. Helt motsägelsefullt.


Nu låter det väl som jag målar upp kvinnor som värsta offren, men så enkelt är det naturligtvis inte. Det finns tjejer som sätter sig själva på en pedestal. De läser i tjejmagazin allt dravel om att "du är en drottning och förtjänar inget annat än det bästa". De kan leta efter den rätte, den bäste - alfa-hannen, tills fan löser av dem. De kommer sällan att hitta nån som är "värdig" deras kropp. Och de gånger de gör det, faller de för killar som de uppfattar som "alfa", men som i själva verket är stans värsta as, som behandlar tjejen som skit. Men what the fuck, han har grymma pecs o äger rummet han vistas i - han har sex appeal! Få män klarar att INTE bli assholes av för mycket egotrippar av det slaget, men hoppet finns alltid där hos den typen av tjej uppe på sin pedestal.

Nice guys finish last, som det heter.

Det finns också killar som gör på detta sätt, fast vanligare är att man som kille tänker tvärtom - man sänker sig själv, men drömmer om fortfarande om den perfekta bruden - kan inte tänka sig nåt annat. Samtidigt som tanken "hon spelar helt bortom min liga" alltid gnager honom. Det är den typen av kille som till sist kommer att, som han själv innerst inne anser, nöja sig med sekunda vara. Han gifter sig, räknar vuxenpoäng, samtidigt som han tycker sin fru blir allt mer oattraktiv. Sexlivet stagnerar så fort de fått en unge eller två, sen tillbringar han många nätter i hemlighet att surfa på nätet efter den hotta bruden som han aldrig fick.

Jag tycker synd om många, oavsett kön, som aldrig får uppleva det där perfekta, spontana sexäventyret. Utsvultna på sex, intimitet och bekräftelse pga att de inte har det rätta utseendet, rätt attityd, rätt framåtanda, rätt personkemi etc etc. Jag är dock övertygad om att båda könen gillar sex precis lika mycket. Män endoktrineras tidigt att bejaka sina begär och prata om dem vitt o brett, medan tjejer lärs att vara mer försynta.

Sanningen är ironiskt nog att 9 av 10 människor är av vad som anses vara "fel" virke.
Enklare vore det att bara gilla läget och skruva ner kraven och förväntningarna så kommer nog mycket av ovanstående problem att lösa sig. Det lär visserligen inte hända eftersom media ständigt matar oss med falska sanningar. Vi blir bombarderade med sex och sexuella anspelningar precis hela tiden, men ironiskt nog är idag vi ensammare än nånsin.

Jag blir så förbannad när jag tänker på det!
Kram på er alla!
[B)]
 

BunnyButt

Medlem
Kön
Kvinna
Mer reflektion på ämnet 'tjejer får skylla sig själva-mentaliteten':

När jag träffade min nuvarande partner, minns jag att när han gjorde sin första invit till att följa med mig hem om kvällen, så blev jag livrädd! Jag tänkte direkt: 'Vad händer om... han kanske är en galen våldtäktsman!'

Min första tanke var alltså inte: 'Vad härligt! Han vill ha mig!' vilket egentligen är ganska trasgiskt eftersom jag faktiskt *ville* ta med honom hem. Men jag fick brottas en bra stund med förnuftet.

Visst skall man vara rädd om sig och det är nog nyttigt att tänka efter en gång före - men att det ska vara den första tanken som dyker upp - det säger en hel del om vilket samhälle vi lever i :-(


Enligt boken 'Flickan och skulden' (om våldtäkter - mycket intressant) är det samhällets kontinuerliga 'aka er för män'-mentalitet som utgör det största hotet mot kvinnor som riskerar att bli våldtagna. Den utmålar mannen som ett okontrollerbart odjur och att det ligger i var kvinnas eget intresse att vara aktsam. Det är också denna mentalitet som 'dömer' den kvinna som blivit utsatt för ett övergrepp.

Det ideala skulle egentligen vara om vi började tänka om, och istället betrakta män precis som de är: Tänkande och kännnade människor av kött och blod, vilka förtjänar respekt och tillit - då skulle samhället förändras ganska mycket. Att det sedan finns puckon som beter sig illa är tragiskt men sant - men ska man verkligen döma ut hälften av befolkningen på förhand, redan innan?

Jag fick mig en rejäl tankeställare efter att ha läst boken, och insåg att jag måste vara mer alert på vad jag själv tänker och tycker; Jag bestämde mig efter det att börja visa tillit till det motsatta könet - endast så kan jag påverka världen. Det innebär dock inte att jag fortfarande är försiktig - men att lyssna på magkänslan räcker oerhört långt.

Detta beslut fattade jag aktivt och medvetet första kvällen jag träffade min nuvarande man - det är snart två år sedan och jag hade aldrig varit mer nöjd med ett beslut! ;)
 

BunnyButt

Medlem
Kön
Kvinna
Så vill jag slänga in lite nyvunnen fakta på ämnet sexualitet och dragning mellan könen :cool:


Forskning har visat att ju närmare kvinnor är sin ägglossning, desto mer hud visar de i sin klädsel. Kvinnor med heltäckande kläder är oftast en icke-befruktningsbar fas av sin menscykel.

Detta är intressant i sammanhanget om klädsel; Uppenbarligen singalerar bar kvinnohud och former rent biologiskt och genetiskt till män att en kvinna är tillgänglig för befruktning. Kvinnor väljer också att signalera detta - för att sådan är naturens gång.

Naturens gång är också, att kvinnan faktiskt *väljer* sin partner. Att signalera till omgivningen att hon är tillgänglig för parning, är bara ett sätt för att locka intressanta partners. Kort kjol och urringning må alltså visa på sexuellt intresse - men det är INTE skäl för att ta vad kvinnan inte frivilligt ger! (Fast det var väl knappast någon nyhet? ;))

Så vårt moderna tankesätt att detta skulle handla om attt bli sedd och bekräftad, stämmer ju faktiskt delvis. Vi vill få uppmärksamhet och bli bekräftade som potentiella sexpartners.


Vidare om mäns och kvinnors lust och det jag skrev tidigare om hjärnhalvor;

Fick en liten refresh på ämnet igår. Män tänker generellt sett mer med vänster hjärnhalva, medans kvinnor generellt tänker mer med *båda* hjärnhalvor. Vidare har män en större hypofys, vilken är mer aktiv än kvinnors. Hypofysen styr behov och lustar - däribland sexlust.
Under ägglossning ökar aktiviteten i hypofysen hos kvinnor betydligt. Det är inget vi kan kontrollera, utan det är så naturen är funtad. Forskning har också visat kvinnor som hemfaller till otrohet, oftast gör det under pågående ägglossning.

Tester har visat att män och kvinnor rent *fysiskt* tänder och blir sexuellt upphetsade på samma tid. (Dvs, ganska fort). Däremot har det visat sig, att kvinnors hjärnor behöver få lite mer tid på sig för att 'acceptera' att kroppen är upphetsad, än vad män gör. Detta har troligen med skillnaderna i hjärnaktivitet att göra - exakt varför vet man inte än.


I övrigt - otroligt intressant tråd, jättekul att så många killar skriver! Fast jag hoppas det inte snurrar iväg och blir en sådan där trist våldtäkts-debatt-tråd, utan att vi kan hålla oss till ämnet om skillnaderna (och likheterna) i mäns och kvinnors sexualitet :)
 

Tobbisen

Aktiv medlem
Kön
Man
En tanke jag fick häromdagen på hur jämställdheten mellan könen har blivit i alla fall lite bättre de senaste hundra åren?
Att jag fick en känsla av att innan kvinnors orgasm var accepterad? Och kallades för hysteri så har det känts som mannen i äktenskapet har haft kontroll eller undertryckt kvinnans lustar?
Jag har inte så mycket fakta eller källor om det jag sett. . Men typ som hysterin som kvinnors upphetsning kallades för förut? den botade ju bla genom att tjejen la sig på en bedd med ett klot som vibrerade mellan benen på dem så de fick en orgasm och därmed hade de ”botat” "hysterin" Och allteftersom tiden gick så blev dessa hjälpmedel allt mindre och praktiskare. Och började komma även för hemmabruk. Men den tanker jag fick häromdagen var att kanske jämställdheten mellan man och kvinna började när kvinnan fick kontrollen över sin egen orgasm och därigenom sin egen kropp? :)
Visserligen måste man ju bestämma över sin egen kropp innan man kan få jämställdhet, men det jag tänkte på var om men det jag funderade på var om det började med en orgasm? [:cool:]

Även om jag tror att sexualiteten spelar en stor roll för varje person, även om man inte behöver skylta med den helt öppet för alla. Men jag tror att man känner sig mer självsäker om man gillar och uppskattar sin sexualitet, om inte annat för sig själv.

För jag vet med mig själv, att bara för ett år sedan så hade jag inte helt accepterat min sexualitet. Men jag tror att det hjälpte mycket att jag pratade med tjejer som hjälpte mig att inse att jag skulle vara glad för den jag är och nu är jag det :) jag är jätteglad att kommit i kontakt med alla dem :):)

Men en sak som hände häromdagen när jag skrev till en tjej som ville träffa mig, och ville gå en promenad med mig och därefter gå hem till henne och ta en fika. Jag tyckte det var riktigt modigt och trevligt av henne att hon ville träffa mig, även om jag blev lite nervös och bly. Mycket bara för att vi typ bara hunnit skicka något mail vardera.
Men jag gjorde ju bort mig lite, jag fattade ju att hon bara ville ta en fika och inge mer än så! Men jag skrev att jag tyckte hon var pang på och frågade när vi skulle träffas... Och det tolkade hon tydligen som jag fick för mig att hon menade att vi skulle ha sex :(

Jag är singel nu, men även om sex inte är allt så vill jag helst träffa någon som är öppensinnad och så. Även om jag tror att ag tycker sex är viktigt så gör man ju så mycket mer saker tillsammans än just bara det. Och det tankar och hemligheter som man kan dela dem varandra som är, om inte mer intima än sex si alla fall, lika intima som sex. Genom att bara våga öppna sig för varandra och lita på sin partner, och respektera och behålla hemligheten mellan varandra. Och nr man tex är på stan och tittar in i den andres ögon så vet man vad h*n tänker på och man kan le åt det så de är de ända som vet vad man tänker på. :)

Hmm, kanske glad lite off topic? :oops:
 

Snäckan

Välbekant medlem
Ålder
56
Kön
Kvinna
En tanke jag fick häromdagen på hur jämställdheten mellan könen har blivit i alla fall lite bättre de senaste hundra åren?
Att jag fick en känsla av att innan kvinnors orgasm var accepterad? Och kallades för hysteri så har det känts som mannen i äktenskapet har haft kontroll eller undertryckt kvinnans lustar?
Jag har inte så mycket fakta eller källor om det jag sett. . Men typ som hysterin som kvinnors upphetsning kallades för förut? den botade ju bla genom att tjejen la sig på en bedd med ett klot som vibrerade mellan benen på dem så de fick en orgasm och därmed hade de ”botat” "hysterin" Och allteftersom tiden gick så blev dessa hjälpmedel allt mindre och praktiskare. Och började komma även för hemmabruk. Men den tanker jag fick häromdagen var att kanske jämställdheten mellan man och kvinna började när kvinnan fick kontrollen över sin egen orgasm och därigenom sin egen kropp? :)
Visserligen måste man ju bestämma över sin egen kropp innan man kan få jämställdhet, men det jag tänkte på var om men det jag funderade på var om det började med en orgasm? [:cool:]

Även om jag tror att sexualiteten spelar en stor roll för varje person, även om man inte behöver skylta med den helt öppet för alla. Men jag tror att man känner sig mer självsäker om man gillar och uppskattar sin sexualitet, om inte annat för sig själv.

För jag vet med mig själv, att bara för ett år sedan så hade jag inte helt accepterat min sexualitet. Men jag tror att det hjälpte mycket att jag pratade med tjejer som hjälpte mig att inse att jag skulle vara glad för den jag är och nu är jag det :) jag är jätteglad att kommit i kontakt med alla dem :):)

Men en sak som hände häromdagen när jag skrev till en tjej som ville träffa mig, och ville gå en promenad med mig och därefter gå hem till henne och ta en fika. Jag tyckte det var riktigt modigt och trevligt av henne att hon ville träffa mig, även om jag blev lite nervös och bly. Mycket bara för att vi typ bara hunnit skicka något mail vardera.
Men jag gjorde ju bort mig lite, jag fattade ju att hon bara ville ta en fika och inge mer än så! Men jag skrev att jag tyckte hon var pang på och frågade när vi skulle träffas... Och det tolkade hon tydligen som jag fick för mig att hon menade att vi skulle ha sex :(

Jag är singel nu, men även om sex inte är allt så vill jag helst träffa någon som är öppensinnad och så. Även om jag tror att ag tycker sex är viktigt så gör man ju så mycket mer saker tillsammans än just bara det. Och det tankar och hemligheter som man kan dela dem varandra som är, om inte mer intima än sex si alla fall, lika intima som sex. Genom att bara våga öppna sig för varandra och lita på sin partner, och respektera och behålla hemligheten mellan varandra. Och nr man tex är på stan och tittar in i den andres ögon så vet man vad h*n tänker på och man kan le åt det så de är de ända som vet vad man tänker på. :)

Hmm, kanske glad lite off topic? :oops:


Hela tråden är Off Topic Tobbisen! Men det är ett intressant ämne som borde flyttas dit det hör hemma tycker jag:oops:


I övrigt är det ju många frågor du tar upp! När det gäller kvinnors frigörelse och rätten till sin egen kropp så tror jag att de viktigaste stegen togs när kvinnor fick rösträtt, och när kvinnor fick bli förmyndare till sina egna barn och när rätten till abort infördes...

Men på detta forum kan ju även kvinnor släppa loss - det är en god börjar tycker jag!

Att man dessutom kan prata om individuella problem när det gäller sex gör ju forumet bara mer intressant, även om just den här frågan INTE hör hemma under tråden den här tråden...
 

nonstopparen

Medlem
Kön
Man
hej allihop! hinner inte tillföra något mer till den här tråden än en massa uppmuntran att det är skribenter som ni och trådar som den här som gör att jag fortfarande frekventerar detta forumet.

bra tråd med många intressanta funderingar! skönt att se folk på forum på internet som FUNDERAR på saker och innan de skriver om dem! motsatsen ser man tyvärr lite för ofta.

skriver mer sen om jag hinner sitter lite avigt till just nu
 
Toppen