Sälja/köpa sex, bra eller dåligt?

MagisterD

Välbekant medlem
Kön
Man
Jag är i princip för att man ska få sälja sexuella tjänster om man vill det, och ju mer jag läser och hör diskussioner internationellt, desto mer övertygad blir jag om att den så kallade nordiska modellen inte fungerar.

Men det är inget jag bryr mig om att diskutera offentligt eftersom det är mer eller mindre politiskt självmord om man anser sig det minsta progressiv i Sverige, och så länge inte den som säljer faktiskt kriminaliseras är det inte en fråga jag personligen är så brydd om.

Sen tror jag ju inte att vi får nån slags paradis av sexuell frigörelse i ett slag bara för att vi legaliserar sexarbete. Det finns många skeva normer som gör att folk ändå skulle se ned på, avhumanisera och på olika sätt utnyttja folk som säljer sex ändå i vårt nuvarande samhälle.
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Jag har betalat en tjej en gång för att ha sex med henne. Hon studerade och behövde extra pengar. Vet inte i vilken omfattning hon sålde sig själv.
Men jag är i grunden emot sexhandel för vi vet att oftast säljer inte tjejerna sina kroppar för att de njuter av sexet, utan för att de är i situationer där de oftast inte ser någon annan utväg eller blir tvingade.
 

Dildolover

Välbekant medlem
Kön
Man
Aldrig, det känns supersunkigt då vi vet att de som säljer sex nästan aldrig gör det frivilligt pga. tvång eller annan ofrivillig situation.
För min egen del skulle det kännas jättekonstigt att ha sex med någon som gör det mot betalning och inte av njutning.:sick:
 

Xerton

Välbekant medlem
Kön
Man
Skulle aldrig falla mig in. Sedan hur personen som säljer känner inför det spelar ingen roll för mig. Blotta tanken på det känns avtändande.
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
Hur ser ni på att besöka porrklubb och betala extra för en privat lapdance då?
Det är också ett sätt att köpa sex på.... Det har jag gjort några gånger, men är tveksam till moralen i mitt handlande....
Det vore intressant att veta hur ni andra tänker.
 

Amadeus

Välbekant medlem
Ålder
53
Kön
Man
Nej har aldrig köpt skulle inte falla mig in heller. Talas om kvinnor här finns ju män som gör det också även om det inte är lika vanligt. Om det skall vara lagligt eller inte, men som det är nu att man får sälja man förbjudet att köpa är inte klokt. Själv tycker jag att det skulle vara förbjudet men skulle nog inte försvinna för det är väl ett av världens äldsta yrke.
 

KilleOstergötland

Aktiv medlem
Ålder
41
Kön
Man
Personligen skulle jag aldrig köpa sex, dels så känns det sunkigt att köpa och dels skulle jag aldrig kunna bortse ifrån att tjejen bara skulle ha sex med mig för att jag betalat för det. Lägger man sedan till sannolikheten att det inte är frivilligt, hit räknar jag även 'behöver betala hyran' och inte bara att någon lever i slaveri, så går det helt enkelt inte.

Vad gäller att moralisera över andra som köper så känner jag att när man vet hur vanligt det är så är det svårt att se det som helt oacceptabelt, med det sagt så önskar jag att fler köpare brydde sig om att åtminstone se till att inte köpa personer som bokstavligen tvingas till det. Det borde i mina ögon inte vara så svårt att undvika.
 

Lisa77

Aktiv medlem
Personligen skulle jag aldrig köpa sex, dels så känns det sunkigt att köpa och dels skulle jag aldrig kunna bortse ifrån att tjejen bara skulle ha sex med mig för att jag betalat för det. Lägger man sedan till sannolikheten att det inte är frivilligt, hit räknar jag även 'behöver betala hyran' och inte bara att någon lever i slaveri, så går det helt enkelt inte.

Vad gäller att moralisera över andra som köper så känner jag att när man vet hur vanligt det är så är det svårt att se det som helt oacceptabelt, med det sagt så önskar jag att fler köpare brydde sig om att åtminstone se till att inte köpa personer som bokstavligen tvingas till det. Det borde i mina ögon inte g ha vara så svårt att undvika.
En kille jag sålde till gick verkligen igång på att jag bara gjorde det för pengarna, men han är nog ett undantag. Och då var det i princip för att kunna betala hyran.
 

Kenny601

Välbekant medlem
Ålder
66
Kön
Man
En kille jag sålde till gick verkligen igång på att jag bara gjorde det för pengarna, men han är nog ett undantag. Och då var det i princip för att kunna betala hyran.
Det är ju just sådant som är så sorgligt att kvinnor blir nödgade till att sälja sin kropp för att klara livssituationen. Sex ska vara för bådas (eller fleras) nöje och njutning. Man ger och tar åt varandra. Det ska inte vara någon handelsvara.
Sen har jag full respekt för de kvinnor som inte ser någon annan utväg, men jag anser att där ska det kommunala skyddsnätet gå in i stället.
 
Toppen