Beach -09

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Jag menade inte att jag använder mig av dem, jag har till och med kommit till träning och sen blivit tillsagd av tränaren att ta det lugnt(!):oops:

Gainomax, nordmejerier,
Hrm, det heter norrmejerier, inte nord :p

Men att äta efter träning har man hört många gånger att man ska, väldigt dålig på det däremot... Men så fick jag ett häfte av min karatetränare som han själv gjort, där han i slutet listade en massa lämpliga saker man kunde äta direkt efter träning. Han skrev även vad de olika sakerna innehöll i gram protein- och kolhydratmässigt. Mycket bra! :)

du heting; dela med av listan!
bra att du kör hårt, det inspirerar mig oxå!
ok, jag missa namnet på företaget;)
 

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Ja, okej, men det är en ganska lång lista. :p
Det är illa att missa namnet på företaget *suck*;)

Exempel på lämpliga livsmedel direkt efter aktivitet:

1 Litet paket russin
2,5dl fruktyoghurt
5dl choklad eller jordgubbsmjölk
5dl nyponsoppa/blåbärssoppa
1Gainomax (2,5dl)
1 ost och skinkmacka
5dl sportdryck
1 Risifrutti
1 Banan, 23g kolhydrater, 1g protein
1 Äpple, 13g kolhydrater, 0,4g protein
1 Apelsin, 14g kolhydrater, 1g protein
1 glas mjölk/fil/yoghurt

Sen är det såhär att för att få i sig den rätta mängden protein och kolhydrater direkt efter träning måste man kombinera dessa olika alternativ. Man ska till exempel helst äta 15g protein direkt efter en träning, 1-1,5gram/kg kroppsvikt kolhydrater, detta för att få förbättrad återhämtning.
På de flesta av de här produkterna så står det mängden proteiner och kolhydrater så det är bara att räkna ut vad du själv ska äta och även vilka du kan kombinera.
Apelsin, banan och äpple är däremot lite svårare så därför skriver jag upp deras protein och kolhydratsvärde.

Hoppas ni hittar rätt! Lycka till med träning, kost och återhämtning! :)
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
kanon! kan inte bli bättre!

två viktiga saker, det var två kvinnor på gymmet idag,
de har några xtra kilogram att bli av med
de gör samma klassiska misstag som många andra på ett gym, när de ska gå ner i vikt.
de står uteslutande på cardiomaskiner.
bättre att värma upp ca 7-10 min,en puls på ca 50-60% av maxpuls
(för vanliga människor, det går att prata utan att flåsa sönder meningarna
samt att en mening r inte enstaviga)
för flås endast, kör aerobics lr spinning

för muskeluppbyggnad kör ett vettigt prg (upplagt till er av nån som kan) i ca 40-60min beroende på hur vältränade ni r.

avsluta med 5min stenhård intervall, nu ska du inte kunna prata, inte ens enstavigt[}:)] vila ett tag, sen tar ni nåt vettigt enl Issas lista
Gärna en kopp kaffe till (Letar fortfarande efter den länken)

Två! Fett r inte din fiende, dåliga fetter,transfetter, sötningsmedel, socker vid fel tillfälle & i mängder är dina fiender

Hormoner är fetter! Östrogen behöver bra fetter för att bildas
liksom testosteron
en handfull nötter (cashew, jordnötter, mandel....) till mellis
Rapsolja att steka i, olivolja blir transfett vid för hög temp.
30-40g m ö r k (70% +) choklad som mellis tillsammans med en banan
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
mångt & mycket håller jag med Superlasse;)
men vi har inte läst riktigt samma idéer
Superlasse du har säkert lika rätt som jag antar att jag har

Men rent vitt socker är bra direkt efter träning annars förkastligt
KOLLA vad pulverna innehåller, köp dem inte om de innhåller sötningsmedel!
allt som innehåller sötningsmedel & konstiga beteckningar är bara att undvika!

samt att jag ser att en varierad kost r långt mycket bättre än pulver
 

SuperLasse

Aktiv medlem
Ålder
50
Kön
Man
samt att jag ser att en varierad kost r långt mycket bättre än pulver

Håller med dig Doc på nästan alla punkter, du säger en massa bra saker. Men, vi är lite oense om vitt socker och pulver / kost.

Varierad kost är bra, men INTE om man vill nå snabba resultat. Pulvret är enligt mig betydligt bättre, hälsosammare, ger mycket snabbare resultat - MEN det är inte alls lika roligt som riktig mat, det håller jag med om, men mer disciplinerat. :cool:

Ett förslag är att variera - kör varannan vecka med pulver, varannan med varierad kost. Håll er i varje fall borta från godis, bröd, ris och pasta - det är dom värsta "bovarna".

Rent vitt socker är ALDRIG hälsosamt (men gott! :D). En aktiv person har inget problem med det, men särskilt för den som vill gå ner i vikt är det helt förkastligt. Det stör ämnesomsättningen och sänker fettförbränningen genom att blodsockernivåerna höjs så häftigt (vilket stressar bukspottkörteln att producera insulin). Vitt socker, vita döden (sackaros - sånt som finns i läsk, kakor och godsaker) måste kroppen spjälka till glykos innan det kan användas i musklerna, under tiden skickar det blodsockret genom taket, och orsakar hunger och aptit (och ännu mer ätande). Undvik det, ta nåt annat, inte så snabba kolhydrater, som t ex frukt. Jag lovar.... ;)

Ibland hör man att sötningsmedel skulle vara farliga, men var finns det något så när vetenskapliga belägg för det? Ingenstans.... Tror inte så stora företag som t ex Coca cola skulle våga riskera att dra på sig stämningar om det funnes minsta misstanke att det vore skadligt....
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Aspartam är långt farligare än många tror: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam
det omvandlas till metanol(träsprit) vid 34grd C, var en av de bidragende orsakerna som soldater blev sjuka i operation Desertstorm, Light läsk som stod ute i värmen, mycket inom läkemedels- & livsmedelsbranchen tystas ner i Usa & därmed övriga världen (läs "Snabbmatslandet" av Eric Schlosser)
vad säger Livsmedelsverkets tes?? flyttande...

Vill man bli osäker?! läs detta

själv undviker jag det för den stora osäkerheten kring det & vet för mycket hur saker & ting går till inom svensk livsmedelsindustri

vatten r utmärkt törstsläckare, socker i små mängder känns säkrare än kemiska sötningsmedel.

läs gärna "Den hemliga kocken"
 
Ålder
56
Kön
Kvinna
Det finns ju många olika experter som uttalar sig om olika kostråd, så det kanske är bra om man läser och tar ställning själv. Annars blir man bara förvirrad tycker jag.

Två som har imponerat på mig är Annika Dahlqvist och Kurt Sandvik.

Kurt Sandvik är lite uppfriskande galen och har skrivit en bok som heter "Hur man dör frisk". Ingen vetenskaplig bok,men rolig och tankeväckande.

http://www.phbalans.se/sid.asp

Annika Dahlqvist är mera vetenskaplig och har gjort sig obekväm inom delar av forskarvärlden. Men hennes inställning tilltalar mig, och hennes rön har också fått vetenskaplig genomslag i och med den senaste stora forskningsrapporten som visade att fett och protein skall vara övervägande i en kost där man vill minska i vikt.

Men som alltid är det skillnad på det man vet och det man gör:oops:

http://www.fettskramd.se/AnnikaDahlqvistskostrad.pdf
 

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
Jag måste säga såhär att jag tror inte på pulver för fem öre, av något slag egentligen...
Vill man gå ner i vikt och göra det hållbart så måste man ändra den dåliga kostvana man har som gjorde att personen gick upp i vikt till att börja med. Den här mindre bra kostvanan (kanske man ska kalla den) ändras inte av att man börjar äta pulver och håller på, utan det handlar om att man måste se efter vad man äter dåligt och vad man äter bra. Vad kan man utesluta och vad kan man faktiskt behålla.
Jag har inget problem med att gå ner i vikt, jag har problem med att gå upp. Jag vill gå upp i vikt genom att bygga muskler, men eftersom jag är hemskt dålig på att äta över huvudtaget egentligen, så vet jag att jag faktiskt bryter ner musklerna istället för att bygga upp dem. Jag vet att jag har under sommaren tappat några kilon, sen har jag tyvärr inte gått upp igen fastän jag börjat träna och varit ute och gått med syrrans vovvar varje dag minst en timme, varför?
Jag har inte ätit som jag borde. Ofta har jag glömt att äta lunch efter jag varit ute med vovvarna, och jag glömmer ofta att äta lunch annars också för den delen. Jag glömmer även lätt att äta efter träningen. Just nu håller jag på att försöka få bukt på det här. Första steget till förbättring är att veta vad man gör fel, eller hur?

Om jag en dag skulle bli överviktig däremot, så skulle jag aldrig välja någon typ av pulvermetod för snabb viktnedgång. Jag ser det inte som en hållbar metod. Det är min åsikt. Jag tror mer på att man tusan i mig får ta sig själv i kragen och sparkar en själv i arslet och se till att man slutar äta de där onyttiga sakerna, börjar träna och börjar äta nyttigt igen.
Sen är inte jag perfekt för det. Jag har min förbjudna helg då jag äter godis och dricker dricka. Fast jag tycker inte jag gör det i överdriven mängd. Sen är jag inte så mycket för festa och sådär, men det händer såklart någon gång i månaden kanske i snitt att man går ut med kompisarna och man dricker.

Man har lika mycket rätt att vara onyttig ibland som att vara nyttig! :D
 

hellabellan

Medlem
Kön
Man
Jag har hittat det perfekta sättet att röra på sig:)

En väninna och jag har anmält oss till en kurs Lap Dance Aerobic.

Det skall verkligen bli spännande;)

Ha ha!! fan att man bor på landet, annars hade det varit spännande att pröva! :D
(Här finns inte ens Friskis o svettis)
Ha det så KUL !! :love:
 
Ålder
56
Kön
Kvinna
Tack:)

Jag har varit på ett pass under veckan som gick, och den träningen är inte att leka med!

Aj aj aj!

Dagen efter kände jag värk i en massa muskler som jag inte visste att jag hade - om man säger så...

Men vi är mellan 16-20 tjejer som skrattar och pustar om vartannat, så det är hur kul som helst.

Man får lite annan respekt för de som dansar å yrkets vägnar så att säga. Jisses vad de måste vara vältränade!
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
skönt att höra Issa!

tråkigt att du glömmer äta, skåningen r oförstående?!
man bör äta vettigt var tredje timme, tjat jag vet

sj lider jag av att mat r gott & har svårt att hålla mig borta
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Jag har hittat det perfekta sättet att röra på sig:)

En väninna och jag har anmält oss till en kurs Lap Dance Aerobic.

Det skall verkligen bli spännande;)

Ha ha!! fan att man bor på landet, annars hade det varit spännande att pröva! :D
(Här finns inte ens Friskis o svettis)
Ha det så KUL !! :love:

du kan säkert hitta instruktioner på nätet & träna hemma...

sen måste det ju finnas publik (hand upp:D)
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
Tack:)
Jag har varit på ett pass under veckan som gick, och den träningen är inte att leka med!
Aj aj aj!
Dagen efter kände jag värk i en massa muskler som jag inte visste att jag hade - om man säger så...

Men vi är mellan 16-20 tjejer som skrattar och pustar om vartannat, så det är hur kul som helst.
Man får lite annan respekt för de som dansar å yrkets vägnar så att säga. Jisses vad de måste vara vältränade!

haha, det gänget skulle man tränat med

jorå, jag r helt övertygad om att dansare r grymt vätränade
 

Issa

Medlem
Kön
Kvinna
skönt att höra Issa!

tråkigt att du glömmer äta, skåningen r oförstående?!
man bör äta vettigt var tredje timme, tjat jag vet

sj lider jag av att mat r gott & har svårt att hålla mig borta


Jaa, jag själv är lite oförstående också... Men det håller på att ta sig. Men ibland, väldigt ofta, så lovar jag att jag ska göra saker fastän jag borde åka hem och äta lunch vilket då gör att lunchen inte blir av...
Jag kan säga att var tredje timme blir jag hungrig, men tyvärr är det ganska lätt ibland att glömma bort vad magen säger... Men jag tycker också om mat väldigt mycket :)
 

Doc Coach

Välbekant medlem
Ålder
58
Kön
Man
-Det är dyrt med personlig tränare,
men billigare än med kiropraktor tre gånger i veckan....

träna för din egen skull, bättre att åldras med en vältränad kropp än att bli skrupplig i förtid;)
 
Toppen